![]() |
[TV PREMIERE] Als twee druppels water (De donkere kamer van Damocles van W.F.Hermans)
Vanavond!
vrijdag, 19 september 23.57 Ned3 Na het overlijden van Freddie Heineken (die na de bioscoop release alle vertoningen van de film had verboden) is deze film (1963, regie Fons Rademakers) eindelijk weer te bewonderen. Ik geloof dat de film in oktober ook opnieuw uitgebracht wordt in de bios. De Tweede Wereldoorlog heeft Nederland in zijn greep. De timide sigarenverkoper Ducker leidt een ingeslapen bestaan onder de duim van zijn overheersende vrouw, die een relatie heeft met een NSB-er. Op een avond landt per parachute de Britse geheimagent Dorbeck, die het evenbeeld is van Ducker. Zijn leven neemt een radicale wending en hij belandt in een wereld van verzet en sabotage. Ducker gaat meer en meer op in zijn nieuwe identiteit en gaat steeds meer op Dorbeck lijken. |
Cool! Kan ik gebruiken voor mijn mondeling Literatuur!
|
Goede tip, was ooit van plan het boek te gaan lezen. :)
|
oh shit WF Hermans is mijn favoriete nederlandse auteur!
ff kijken vanavond! |
het boek was beter :D
|
Shit..
Ik wist dus niet dat het een literatuur verfilming was.. Anders had ik gekeken.. |
Hmm ik vond m nogal saaai :o En het boek was volgens mn zusje het slechtste wat ze ooit had gelezen (en dat zegt wat) dus daar begin ik ook niet aan.
|
de film is erg saai en onnavolgbaar
het boek is beter want dan zie je de verbanden. Als je eerst het boek leest en dan de film kijkt maakt de film denk ik meer indruk dan wanneer je het boek niet kent. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar waarom liep die fabrikant van dat geen-bier dan zo te zeuren? |
damn, die had ik ook wel willen zien :(
|
Grrr vergeten... Weet iemand waar ik het kan krijgen? Kun je het huren bij een videotheek?
|
Ik denk dat deze film wel te huur is bij de betere (cult?)videotheek. Ik heb deze film gezien tijdens Film by the Sea in Vlissingen, in aanwezigheid van Fons Rademakers (god wat is die man vol van zichzelf... niet normaal).
Ik vond de film goed voor die tijd, en ik zou het zelf erg moeilijk vinden om dat boek dan ook te verfilmen. Het boek heb ik de avond ervoor uitgelezen omdat ik mn profielwerkstuk over film/literatuur doe, en ik vond het boek beter dan de film, maar goed, dat is zo onderhand een cliché en bijna het vermelden niet meer waard vind ik zelf. Ik vind dat bepaalde verbanden in de film niet echt goed naar voren komen. Zelf kreeg ik uit het boek bijvoorbeeld heel sterk de indruk dat Dorbeck ook heel goed een nazi had kunnen zijn, maar dat komt in de film niet naar voren en niet iedereen ervaart het zo. Could just be me. In ieder geval, boek en film zijn ok. |
uhm er was jarenlang een verbod op deze film (door wijlen Freddy Heineken)
hij draait nu pas in verschillende filmhuizen, zal nog wel even duren voordat hij te huur is denk ik :) |
*wil ff pochen dat ie em al ruim een jaar geleden gezien heeft in besloten voorstelling* w00t
maar ik vond em best goed; waarschijnlijk ook omdat ik het boek gelezen heb (5jaar geleden), dan is alles herkenbaar . en de jaren '40-toon waarop de hoofdrolspeler steeds zegt "mijn leica, waar is mijn leica" maakt alles briljant:D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37. |