![]() |
gelige huid
Ik heb een beetje een gele huid, volgens mijn moeder heeft dat met je lever te maken, wie weet wat het is en wat je er aan kan doen?
|
In de lever wordt het afbraakproduct bilirubine omgezet in een stof die met het gal kan worden uitgescheiden. Als door een oorzaak bij de lever iets fout gaat bij dat proces komt dat bilirubine in het bloed terecht. Dit veroorzaakt een gele kleur.
Je moet er wel mee naar de huisarts gaan omdat het op een eventueel (ernstige) onderliggende oorzaak kan wijzen. |
Citaat:
|
p.s. Huisartsen zeggen vaak dat er vermoeidheids klachten van komen, dat is dus niet waar! Wat wel zo is, is dat wanneer je moe bent, je sneller geliger zal worden omdat het dan meer fout gaat bij die bilirubine.
|
Syndroom van Gilbert...
(zou kunnen) |
Citaat:
|
je gaat dood
|
Citaat:
Ik weet echt wel dat ik er neit aan dood ga! Alleen vind ik het nou niet bepaald normaal dat ik op sommige dagen geel ben! Dan wil ik serieuze reacties en niet 1 van je gaat dood! |
Citaat:
Ik kan het me voorstellen, ik heb zelf het syndroom van Gilbert... Anders moet je even een bloedonderzoek laten doen... |
hepititus b word je ook geel van, toch?
|
Citaat:
|
geelzucht :o
zijn je ooghoeken gelig? Naja, wel duidelijk dat er billirubine in je bloed rondstroomt. Misschien slim om even naar de dokter te gaan enkel om even te kijken wat de oorzaak ervan is. |
Houd er wel rekening mee dat sommige mensen altijd een iets gelere huid hebben dan andere :)
Maar een bezoekje aan de huisarts kan geen kwaad |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03. |