Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Loop achter met wiskunde -> gevolg: nablijven? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=605690)

Lil'Girl 21-09-2003 14:27

Loop achter met wiskunde -> gevolg: nablijven?

Ik loop heel erg achter met wiskunde. Ik heb al twee lessen een waarschuwing gekregen van de lerares. Ze zag eerst dat ik achterliep. Ik zei dat ik voor de volgende les wel bij zou lopen. Die volgende les liep ik nog steeds achter omdat ik overnieuw begon met alle sommen, omdat ik het niet zo goed snapte. Nu ben ik bij som 16, terwijl we morgen al tot 40 ofzo af moeten hebben! M'n lerares heeft gezegd dat ik ook tot zover moeten komen, anders moet ik nablijven!!! Vinden jullie dat ze dat kan maken? Mij laten nablijven omdat ik niet bijloop?

Qamra 21-09-2003 14:29

Ja, waarom niet?

Mits d'r schema en d'r tempo redelijk is..

Leonoor 21-09-2003 14:30

Ligt er aan...misschien heeft die lerares er nog wel een 'diepere' gedachte achter zitten... Je hebt wel een heel weekend gehad waarin je bij kon werken...dat zal zij ook wel in d'r achterhoofd gehad hebben.

En als jij zegt dat je bij zult lopen, maar dat vervolgens niet doet...mja...op een gegeven moment zal een docent dan andere maatregelen gaan nemen. Misschien laten zien dat dat soort maatregelen niet nodig zijn en zorgen dat je bij loopt? Je hebt er ook alleen jezelf maar mee, bij een repetitie moet je toch het hoofdstuk af hebben, lijkt me.

Goede Fee 21-09-2003 14:55

Hmm... ik ken dat verhaal wel. Wij moeten ons aan een studiewijzer houden, als je je daar aan houdt dan is het best te doen. Aangezien bijna niemand zich er aan had gehouden aan het begin van het schooljaar werd er bij ons ook zo gedreigd. Maar het werkt wel, iedereen heeft voortaan zijn/haar huiswerk af... Dus misschien toch maar even doorwerken op deze mooie zonnige zondagmiddag! :)

Miess 21-09-2003 14:56

Ik vind zeker dat het kan. Een eenmaal gelopen achterstand voor wiskunde is eenvoudigweg niet meer in te halen. Zelf bemoei ik me overigens niet met de voortgang (dus hoever ze lopen) van mijn leerlingen aangezien ik vind dat ze daar zelf voor verantwoordelijk zijn.

Balance 21-09-2003 14:59

ja, met wiskunde is het toch behoorlijk belangrijk dat je bijloopt!
eventueel zou je wel kunnen laten zien dat je al die sommen 2x hebt gemaakt, door zowel je oude als je opnieuw gemaakte sommen mee te nemen.
maar ze kan dat wel maken ja.

lucy48 21-09-2003 19:22

Ja, was bij ons ook altijd, had je het huiswerk van de vorige week niet af op maandag, dan moest je nablijven, eerder komen, iig, extra lessen wiskunde om bij te kunnen blijven, opzich wel vervelend, maar eigenlijk wel goed want als je eenmaal achter loopt kom je anders niet zo snel weer bij, want je kunt dan ook de uitleg niet meer volgen enzo
En wat miess zegt, dat het eigen verantwoordelijkheid is, daar ben ik het opzich wel mee eens, maar ik vind het ook wel de taak van de leraar dat ze zoveel mogelijk moeite moeten doen om hun leerlingen te laten slagen/overgaan, en met zo'n regel komt het veel minder voor dan leerlingen achter lopen, sommige mensen hebben gewoon zo'n regel nodig om aan het werk gezet te worden

Miess 21-09-2003 19:34

Citaat:

lucy48 schreef op 21-09-2003 @ 20:22:
Ja, was bij ons ook altijd, had je het huiswerk van de vorige week niet af op maandag, dan moest je nablijven, eerder komen, iig, extra lessen wiskunde om bij te kunnen blijven, opzich wel vervelend, maar eigenlijk wel goed want als je eenmaal achter loopt kom je anders niet zo snel weer bij, want je kunt dan ook de uitleg niet meer volgen enzo
En wat miess zegt, dat het eigen verantwoordelijkheid is, daar ben ik het opzich wel mee eens, maar ik vind het ook wel de taak van de leraar dat ze zoveel mogelijk moeite moeten doen om hun leerlingen te laten slagen/overgaan, en met zo'n regel komt het veel minder voor dan leerlingen achter lopen, sommige mensen hebben gewoon zo'n regel nodig om aan het werk gezet te worden

Zelf ben ik tegen zulk soort maatregelen, ze werken nl. toch niet. Leerlingen gaan vanzelf overschrijven en afraffelen. Mijn leerlingen weten dat het mij niet interesseert waar ze zijn, het is immers hun eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij te zijn en niet de mijne! Gevolg: het overgrote deel selecteert zelf zijn/haar nuttige opdrachten, stelt goede vragen en behaalt goede resultaten. Het andere deel loopt nooit bij en haalt (mede daardoor) lage cijfers.

En als je op het VO aan het werk moet worden gezet, dan wordt het op het hoger onderwijs erg moeilijk aangezien je daar veel meer vrijheid krijgt.

Balance 21-09-2003 19:51

Citaat:

Miess schreef op 21-09-2003 @ 20:34:
Zelf ben ik tegen zulk soort maatregelen, ze werken nl. toch niet. Leerlingen gaan vanzelf overschrijven en afraffelen. Mijn leerlingen weten dat het mij niet interesseert waar ze zijn, het is immers hun eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij te zijn en niet de mijne! Gevolg: het overgrote deel selecteert zelf zijn/haar nuttige opdrachten, stelt goede vragen en behaalt goede resultaten. Het andere deel loopt nooit bij en haalt (mede daardoor) lage cijfers.

En als je op het VO aan het werk moet worden gezet, dan wordt het op het hoger onderwijs erg moeilijk aangezien je daar veel meer vrijheid krijgt.

dat is op zich wel waar. Wij hebben vorig jaar gehad dat je moest nablijven als je het niet af had en iedereen zat de uren daarvoor uit het antwoordenboekje of van anderen over te schrijven. Gevolg: de leraar dacht dat we bij paragraaf 5 waren, terwijl we paragraaf 1 nog niet hadden gemaakt. Volgende gevolg: je kan niks meer vragen over paragraaf 1, want hoe heb je het dan in godsnaam gemaakt als je het niet snapte?
Kortom: iedereen kwam nog verder achter te lopen en gaf het toen maar helemaal op; dan maar álles overschrijven.

Miess 21-09-2003 20:35

Citaat:

linda85 schreef op 21-09-2003 @ 20:51:
Volgende gevolg: je kan niks meer vragen over paragraaf 1, want hoe heb je het dan in godsnaam gemaakt als je het niet snapte?
Kortom: iedereen kwam nog verder achter te lopen en gaf het toen maar helemaal op; dan maar álles overschrijven.

Precies, ik hou de drempel om die reden ook laag voor vragen. Het komt vaak genoeg voor dat ik aan het ene groepje vraag 5 uitleg en dan naar het volgende groepje toeloop om vraag 49 te beantwoorden.

Fantôme 22-09-2003 15:54

vraagje,
hebben jullie de zogenenaamde z-uren.
in dat soort uren kan je namelijk uitstekend bijwerken, bij een les die je zelf wilt volgen (mits de leraar dus geen andere les heeft)
heb ik ook gedaan met wiskunde. 2 wiskunde z-uren gevolgd, en ik loop nu weer bij (y)

Duttyrock 25-09-2003 16:12

Citaat:

...;) schreef op 22-09-2003 @ 16:54:
vraagje,
hebben jullie de zogenenaamde z-uren.
in dat soort uren kan je namelijk uitstekend bijwerken, bij een les die je zelf wilt volgen (mits de leraar dus geen andere les heeft)
heb ik ook gedaan met wiskunde. 2 wiskunde z-uren gevolgd, en ik loop nu weer bij (y)

Doe ik ook ja

Gothic 26-09-2003 08:40

Wij moeten ook nablijven als we achterlopen en dat in klas 6... Heel normaal, en het nuttige dan is, dat je wi-leraar erbij zit tot je het af hebt, prima toch...

Multilot 26-09-2003 09:06

Tuurlijk moet je dan nablijven... Vooral bij wiskunde is het belangrijk dat je bijloopt, omdat je er anders helemaal niets meer van snapt. Wees blij als je na mag blijven en je snapt t niet goed, gratis bijles!

fractuur 26-09-2003 09:17

Citaat:

Multilot schreef op 26-09-2003 @ 10:06:
Tuurlijk moet je dan nablijven... Vooral bij wiskunde is het belangrijk dat je bijloopt, omdat je er anders helemaal niets meer van snapt. Wees blij als je na mag blijven en je snapt t niet goed, gratis bijles!
Hier ben ik het wel mee eens. Tis niet meer dan logisch dat je bijloopt, en wiskunde is een vak waar je niet even een dag aan gaat zitten en dnekt: 'nu ga ik alles ff inhalen.' Ik wou dat ze dat bij mij deden, loop ik ook es bij..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.