![]() |
vervoegen recevoir
Moet ik recevoir vervoegen als voir, of is het een regelmatig werkwoord en moet ik het vervoegen als een werkwoord op -ir, zoals fenir?
Ik ben in de war, want achter in mijn woordenboek staat ook nog de mogelijkheid vervoeging als werkwoorden op -oir.. |
Pff, ik zou denken dat het onregelmatig is. Gaat iig eerder als -oir dan als -ir.
|
Maar in mijn boek staan geen vervoegingen van werkwoorden op -oir, vandaar. Daar staan alleen regelmatige werkwoorden met de uitgan -er, -ir, en -re en onregelmatige werkwoorden waar deze niet bij staat.
Ik moet de futur, présent, passé composé en de imparfait weten. |
tegenwoordige tijd:
Je recois tu recois il recoit nous recevons vous recevez ils recoivent Verleden tijd: Je recevais tu recevais il recevait nous recevions vous receviez ils recevaient Voltooid deelwoord: j'ai recu Ps: bij alle c'tje een kriebeltje eronder ;) |
Duidelijk vrij onregelmatig. :P
|
O, de futur is:
Je recevrai Tu recevras il recevra nous recevrons vous recevrez ils recevront Oh en nog een opmerking: dat onder elk c'tje zo'n ding moet is niet waar, bedenk ik me nu net. Weet niet meer precies onder welke nou wel of niet, sorry. maar dan heb je toch al iets :o |
Ik gok dat de cedille alleen aanwezig is als er geen -ev- staat, dus bij recois, recoit en recu.
|
Catootjuh, je bent geweldig! :)
En Manuzhai, jij ook. hehe |
Citaat:
Futur: je recevrai Conditionnel: je recevrais Présent: je recois (met cedille) tu recois (met cedille) il recoit (met cedille) nous recevons vous recevez ils recoivent (met cedille) passé composé: j'ai recu (met cedille) participe présent: recevant imparfait: je recevais subjonctif: que je recoive (met cedille) que tu recoives (met cedille) qu'il recoive (met cedille) que nous recevions que vous receviez qu'ils recoivent (met cedille) passé simple: je recus (met cedille) aan de hand van dit kan je hem helemaal vervoegen. |
Citaat:
Alleen dat wat ik nodig had, wist ik al. Maar bedankt ook jij linda85! |
Citaat:
:D |
Effe de cedilles erbij gezet
Futur: je recevrai Conditionnel: je recevrais Présent: je reçois tu reçois il reçoit nous recevons vous recevez ils reçoivent passé composé: j'ai reçu participe présent: recevant imparfait: je recevais subjonctif: que je reçoive que tu reçoives qu'il reçoive que nous recevions que vous receviez qu'ils reçoivent passé simple: je reçus |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01. |