Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Een oog vol boom. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=606940)

Dreamerfly 22-09-2003 17:09

Een oog vol boom.

Een oog vol boom, tot 't sprankelblad
en waaien met de wind
Een mond in lach tot stralen'd zon
maar 'k toch weer reegjes vind,

laat zomer glijden langs mijn wang,
de tijd-verjaart in koude lucht
Zucht bladeren van de bomen
en beetje vrees voor 't donker bang.

Maar langs de koude kille tijd,
blijf ik, naar lente dromen.

xineof 22-09-2003 19:32

orgineel istie in ieder geval :) (y). ik moet wel even moeite doen om hem te begrijpen, vooral 'een oog vol boom' en 'zucht bladeren van de bomen'(welke ik nog steeds niet helemaal snap vanwege de zinsconstructie denk ik; hoe moet ik het lezen?), maar ik vind de beeldspraak heel goed. ook vind ik de rijm wang/bang en lucht/zucht leuk gedaan!

Dreamerfly 22-09-2003 19:39

Citaat:

xineof schreef op 22-09-2003 @ 20:32:
orgineel istie in ieder geval :) (y). ik moet wel even moeite doen om hem te begrijpen, vooral 'een oog vol boom' en 'zucht bladeren van de bomen'(welke ik nog steeds niet helemaal snap vanwege de zinsconstructie denk ik; hoe moet ik het lezen?), maar ik vind de beeldspraak heel goed. ook vind ik de rijm wang/bang en lucht/zucht leuk gedaan!
danks voor reactie :). hoe te lezen?, ehm,

"oog vol boom"; een boom is volrijk in zicht, tot het blad(vol blad, kleurrijk in pracht).
en waaien met de wind....dat slaat weer op de 1e(wist je waarschijnlijk)
en 'zucht bladeren van de bomen': de herfst die 't blad van de bomen af waait.

>bedoel je dit?

xineof 22-09-2003 21:33

ja, dat bedoelde ik! 'oog vol boom' dacht ik inderdaad dat je dat ermee bedoelde, 'zucht bladeren van de bomen' was eigenlijk heel makkelijk (wind die bladeren van bomen blaast) maar die had ik even niet in verband gelegd met die eerdere zin ;). tnx voor uitleg :).

Secreet 22-09-2003 21:35

orgineel (y) ik kan er geen kritiek op leveren, ik vind het gewoon perfect...

lovetear 23-09-2003 07:25

Origineel is inderdaad het juiste woord hiervoor, vooral het woordgebruik. Alleen de derde regel van de tweede strofe klopt volgens mij niet helemaal, waardoor het ik bij het eind van dies strofe niet goed uitkwam, maar dat kan ook aan mij liggen.

Dreamerfly 24-09-2003 21:37

Citaat:

lovetear schreef op 23-09-2003 @ 08:25:
Origineel is inderdaad het juiste woord hiervoor, vooral het woordgebruik. Alleen de derde regel van de tweede strofe klopt volgens mij niet helemaal, waardoor het ik bij het eind van dies strofe niet goed uitkwam, maar dat kan ook aan mij liggen.

tnx, excuse moi, niet meteen gereageerd. Hoe bedoel je , klopt niet?

lovetear 25-09-2003 07:59

Citaat:

Dreamerfly schreef op 24-09-2003 @ 22:37:
tnx, excuse moi, niet meteen gereageerd. Hoe bedoel je , klopt niet?
Volgens mij is het mooier als er nog 1 woordje van 1 lettergreep achter die derde regel kom. In mijn ogen loopt het dan beter, maar dat kan ook best iets persoonlijks zijn.

Dreamerfly 25-09-2003 08:29

Citaat:

lovetear schreef op 25-09-2003 @ 08:59:
Volgens mij is het mooier als er nog 1 woordje van 1 lettergreep achter die derde regel kom. In mijn ogen loopt het dan beter, maar dat kan ook best iets persoonlijks zijn.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben! :) , ik zal het later eens nader bekijken, tnx!.nu eerst maar 's bezig met schoolwerk ;).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.