Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Creatie van de zon (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=607573)

wilco984 23-09-2003 09:00

Creatie van de zon

Gecreerd door de zon,
veranderd door het leven.
donker geworden mens,
door het licht gegeven.

Ontworpen door de sterren,
het plan van de aarde,
gekomen voor de dood,
je voelt je van geen enkele waarde.

De zon geeft het licht,
de aarde het leven,
alleen wil die laatste wel weer,
dat je het ooit terug zal geven.

Het licht mag je houden,
omdat je het nooit verlaten kon,
het is ook wel logisch,
je bent en blijft een creatie van de zon!

Anne 23-09-2003 09:14

Het metrum zuigt. (en sorry voor mijn bewoording)

Dreamerfly 23-09-2003 11:18

Citaat:

Anneee schreef op 23-09-2003 @ 10:14:
Het metrum zuigt. (en sorry voor mijn bewoording)
Jep. Het metrum is niet goed. Het loopt en leest voor geen meter. De laatste strofe vind ik mooi:

"Het licht mag je houden,
het is ook wel logisch,
je bent en blijft een creatie van de zon!"

Uitroepteken vind ik niet mooi, te enthausiast zeg maar.

xineof 23-09-2003 16:04

ik sluit me aan bij twee bovenstaande reaxi's...het loopt echt niet. het idee vind ik niet onaardig en de verwoording opzich ook niet, maar het leest gewoon echt niet lekker...

wilco984 23-09-2003 17:09

lees het ook niet in een keer.. ehmm.. jah ik kan het niet laten horen.. maar er horen veel pauzes in.. en ik zoek nog passende muziek om erbij te passen.. maar idd.. zoals jullie zeggen als je in een keer doorleest, moet je woorden heel snel skippen anders klopt ie niet.. Iig.. bedankt voor de kritiek.. was me nog niet opgevallen omdat ik hem anders voordraag.. rustig en met veel pauzes..

Is misschien ook meer iets voor op muziek.. en niet om hier te plaatsen.. maar goed!

wilco984 23-09-2003 22:59

Citaat:

wilco984 schreef op 23-09-2003 @ 10:00:
Gecreerd door de zon,
veranderd, door het leven.
donker geworden mens,
door het licht gegeven.

Ontworpen, door de sterren,
het plan van de aarde,
gekomen voor de dood,
je voelt je, van geen enkele waarde.

De zon geeft het licht,
de aarde het leven,
alleen wil die laatste wel weer,
dat je het ooit terug zal geven.

Het licht mag je houden,
het is ook wel logisch,
je bent... en blijft... een creatie van de zon!

geprobeerd met komma's de pauzes aan te geven.. maar das een beetje irri.. denk dat et dan nog niet lekker genoeg leest.. maar het voorlezen gaat echt goed.. Hmmz.. ff denken hoe ik dat het beste kan opschrijven dan..

tacidvs 24-09-2003 08:52

En waarom 'zuigt' juist dit metrum?

Dreamerfly 24-09-2003 09:20

Citaat:

tacidvs schreef op 24-09-2003 @ 09:52:
En waarom 'zuigt' juist dit metrum?
alleen al de laatste zin van de 2e strofe.

tacidvs 24-09-2003 09:29

Dat was de vraag niet. Nu zal ik dan, omdat ik ook de kwaadste niet ben, de vraag in modern-populair taalgebruik her-stellen:

Waarom zuigt juist dít metrum?

NB: accentje op de i van dít.

Anne 24-09-2003 14:51

Citaat:

tacidvs schreef op 24-09-2003 @ 10:29:

Dít metrum zuigt omdat het niet loopt, niet lekker leest. En dan ga jij natuurlijk zeggen: kijk eens naar je eigen metra.

;)

Dreamerfly 24-09-2003 15:08

Citaat:

tacidvs schreef op 24-09-2003 @ 10:29:
Dat was de vraag niet. Nu zal ik dan, omdat ik ook de kwaadste niet ben, de vraag in modern-populair taalgebruik her-stellen:

NB: accentje op de i van dít.

er zuigt idd wel meer niet qua gedichten in metrum bij anderen, wellicht de mijne ook wel eens(al let ik veel op het metrum), kan gebeuren, maar ik vind het -en niet mooi.

Secreet 25-09-2003 12:16

Het metrum zuigt niet, er zit gewoon geen metrum in.
Geen vaststaande althans, het is meer loszingende woorden die bij elkaar een vaste vorm moeten vormen maar het niet doen.
Ik denk dat er voornamelijk bedoeld word dat het ritme zuigt, wat weer meer aan de lezer ligt dan aan de schrijver naar mijn mening, in principe heeft alles ritme.

Maar verder op het gedicht, een wat simpelistische rijmvorm en woordgebruik, niet echt aansprekend. Ik denk dat het wat netter had gestaan wanneer het in de ikvorm geweest was, dan hadden meer mensen zich er iets bij in kunnen beelden dan wanneer je (zoals het nu over komt) anderen verteld hoe ze zich moeten voelen...

wilco984 25-09-2003 18:34

Citaat:

Secreet schreef op 25-09-2003 @ 13:16:
Het metrum zuigt niet, er zit gewoon geen metrum in.
Geen vaststaande althans, het is meer loszingende woorden die bij elkaar een vaste vorm moeten vormen maar het niet doen.
Ik denk dat er voornamelijk bedoeld word dat het ritme zuigt, wat weer meer aan de lezer ligt dan aan de schrijver naar mijn mening, in principe heeft alles ritme.

Maar verder op het gedicht, een wat simpelistische rijmvorm en woordgebruik, niet echt aansprekend. Ik denk dat het wat netter had gestaan wanneer het in de ikvorm geweest was, dan hadden meer mensen zich er iets bij in kunnen beelden dan wanneer je (zoals het nu over komt) anderen verteld hoe ze zich moeten voelen...

Het gaat niet over mezelf.. (LOKT GEEN DISCUSSIE UIT DIE AL EENS IS GEVOERD) en daarom gebruik ik liever het woord ik niet....

Secreet 25-09-2003 18:38

Citaat:

wilco984 schreef op 25-09-2003 @ 20:34:
Het gaat niet over mezelf.. (LOKT GEEN DISCUSSIE UIT DIE AL EENS IS GEVOERD) en daarom gebruik ik liever het woord ik niet....
Ik zeg ook niet dat het over jou gaat, ik zeg gewoon dat het mooier had gestaan wanneer het in ik vorm was geweest...En niet meteen zo op je teentjes getrapt reageren, tis allemaal gewoon nette opbouwende kritiek en niet persoonlijk bedoeld, wanneer jij je werk niet wil verbeteren of nutteloze reacties erop wil, of sterker nog: Geen reacties moet je het hier simpelweg niet plaatsen.

Leonoor 25-09-2003 18:51

Op zich vind ik het wel aardig, maar het loopt idd een beetje stroef.
En een aantal zinnen lopen niet en/of zijn te lang.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29.