![]() |
school en infantilisering
Vanavond hoorde ik op tv iemand zeggen dat het onderwijs de laatste jaren sterk geinfantiliseerd is.
Ik denk dat die persoon gelijk heeft. Jullie ook? |
Citaat:
school is nu wel heel erg saaier geworden :o :o :o |
het is volgens mij volkomen schoolafhankelijk...
|
Als je nou eerst infantiliseren eens definieërt.
|
Een lerares zei dit in een discussie met minister Hermans. "Infantiel" betekent "kinderlijk." Ze bedoelde dat het onderwijs in een paar jaar van redelijk serieus tot kinderlijk is geworden.
Ze ondersteunde daarmee de mening van een universitair docent, die verkondigde dat de kwaliteit van de eerstejaarsstudenten sinds de invoering van de Tweede Fase enorm gekelderd is. De Tweede Fase heeft dus elk restje niveau uit het onderwijs gehaald. Wat je ook kunt zien aan het gedrag van leerlingen: ze gaan liever vakken vullen dan huiswerk maken. |
Ja, daar ben ik het zeker wel mee eens.
Ten eerste wordt in de Tweede Fase onvoldoende aandacht besteed aan de persoonlijke kwaliteiten van leerlingen. Alle profielen lijken op elkaar, er is maar weinig onderscheid...en dan wordt verwacht dat ze zich in hun studententijd gaan specialiseren? Met wat dan? Ze hebben toch allemaal vrijwel dezelfde vooropleiding. Dat is niet direct wat ik niet infantilisering, maar wel vervlakking. Verder is het zo dat kinderen ontzettend veel werk moeten doen waar niet eens inhoudelijk naar gekeken wordt. Alle profielwerkstukken en andere dingen worden even gecheckt op aantal pagina's en er wordt een paraafje op gezet. Geen inhoudelijke discussie, geen correctie, niks. Dat leidt natuurlijk tot het fenomeen dat er flutwerkstukken worden gemaakt, omdat ze toch nauwelijks worden nagekeken. Het enige waar het om lijkt te draaien is het raadplegen van informatie, niet het verwerken en interpreteren ervan. Wat heb ik eraan als ik met verschillende media om kan gaan, maar inhoudelijk een nul ben? De verkregen informatie niet kan selecteren? |
De infantilisering is een gevolg van de vervlakking. Neem abstracte vakken als wis- en natuurkunde. Die worden in de Tweede Fase kinderlijk aangepakt met "leuke, praktische" sommetjes. Daardoor lijken die vakken kinderlijk makkelijk, maar wanneer je door de facade heenprikt, zijn ze moeilijk.
Denk ook aan "vakken" als ANW, CKV en KCV: pure facade, weinig of geen inhoud. Denk ook aan de onderbouw: techniek en verzorging. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben het wel een beetje met je eens, maar heb geen zin om er een heel verhaal over op te hangen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.