![]() |
Zinloos geweld
Optochten met als thema "Zinloos geweld!"
Dit ter nagedachtenis aan de onschuldige slachtoffers Want het is slecht met deze wereld gesteld Iemand aanspreken op ongeoorloofd gedrag Je had beter kunnen doen alsof je niets zag. Als gevolg beginnen ze je te bedreigen of inelkaar te slaan Met een beetje geluk trappen of steken ze je niet dood En kom je er alleen met een gehavend gezicht en een kale plek vandaan En niet te vergeten alle vertwijfelingen in mijn hoofd Wat nou "ik leef alleen voor mezelf, heb niets met anderen te maken!" Dat is nou zo'n opmerking die me over mijn nek doen geraken Het zijn niet alleen de aanvallers die dader zijn Maar ook de stilzwijgende mensen langs de zijlijn Niemand die op de S.O.S knop wil drukken als ik het ze vraag Zeker bang dat zij hun dan ook uitdaagt Ondertussen hou ik mijn aanvaller gevloerd Maar de omstanders doen geen moer Eenmaal thuis denk ik nog, "Jongens hebben jullie weer zin in een Witte mars" Ter nagedachtenis aan de onschuldige dode Verdomme bundel jullie krachten en leg die zinloos geweldplegers dwars! Grijp in tijdens het gebeuren, dan zijn de marsen straks overbodig De daders zijn bijna altijd in de minderheid Waarom zijn we dan onze veiligheid kwijt We moeten in actie komen en dit niet langer pikken We zullen het werelbeeld omhoog moeten krikken Het is de toekomst van onze kinderen jongens Je zou ze er voor je verdriet niet op durven te zetten Ik weiger dit te accepteren, Laat die asocialen niet de wereld gaan regeren Het is nog niet te laat om de wereld leefbaar te maken Laten we dit niet accepteren, we moeten weer gewoon Over straat kunnen gaan Zonder de angst dat ze ons inelkaar zullen slaan. |
Heel moralistisch, wel okay... Qua schrijfwijze ben ik niet echt geroerd, inhoudelijk dan weer wel...
|
je zou hier beter een verhaal van kunnen maken (Zo klinkt het al)
|
Ik vind de inhoud inderdaad erg goed, aangrijpend. Technisch vind ik het echter geen goed gedicht; de zinnen zijn te langdradig en het leest niet als een gedicht; het is meer een verhaal in gedichtvorm.
|
het is inderdaad eerder een verhaal, alleen omdat het rijmt lijkt het op een gedicht. Maar toch is het niet echt slecht, de tekst is wel aangrijpend
|
Mooi gedicht, alleen iets in verhaalvorm
|
idd, erg verhaalvormig, wat uiteraard niet wegneemt dat het een mooi dingetje is :) (y)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37. |