![]() |
Friet of patat
Hoe benoem jij het? ik patat mn vriendinnetje Friet.
Plaag ik dr een beetje meej :o |
Dit vroeg ik me laatst ook af...
friet (de ~, ~en) 1 patat frie·ten (de ~ (mv.)) 1 patat friet·je (het ~, ~s) 1 stukje patat => patatje 2 portie patat => patatje ___________________________ pa·tat (de ~, ~ten, ~ten) 1 in reepjes gesneden en vervolgens in gesmolten vet of olie gebakken aardappels => friet, frieten, patates frites 2 [Belg., inf.] aardappel 3 [Belg., inf.] klap, slag pa·ta·tes fri·tes (de ~ (mv.)) 1 patat ____________________________ Het komt dus van patates frites af, daar zit zowel patat als friet in. Volgens mij is er dan ook geen verschil. Ik zeg altijd friet, omdat ik patat niet vind klinken... Ik kom dan ook uit brabant! |
Patat.
|
Patat
Als je er over nadenkt klinkt het allebei vreemd. |
Ik zeg altijd Friet :)
(is dat echt iets brabants? Ik heb altijd gedacht dat friet nederlands was, patat belgisch :o) |
Beide..... :)
|
Patat!! frieten is voor boeren. :p
|
Citaat:
Ik zeg altijd patat. |
Ik zeg altijd friet.
|
In Vlaanderen zegt met patat tegen een aardappel en friet tegen patat :p
Maar dit gaat niet over de friet/patat zelf, maar over het woord, dus: ---> De Kantine |
Friet. :)
|
Friet
(Franse invloed, he.... --> frites) |
Patat.
|
Citaat:
|
Ik zeg friet, maar ik kom dan ook uit limburg.
Patatten zijn voor mij aardappelen |
Citaat:
|
Friet
En petètten voor aardappels :o |
Patat.
|
patat
|
Patat, en ik kom uit Rotterrrrrrrrdam! Ja toch! ;)
|
Friet...(ja ik kom uit brabant :p)
|
Patatje met
|
friet...ook brabantse
is het dan ABB of maakt dat niet zo veel uit??? ciao |
Patat.
|
patat :)
|
Friet.
|
eerst altijd patat
sinds ik verhuisd ben naar tilburg (en met een stel limburgers woon) zeg ik altijd frietjes was wel lastig toen ik nog in papendrecht in een cafetaria werkte. daar zegt iedereen dus patat, en ik vrolijk 'frietjes' vonden mensen heel vreemd... :s :bloos: |
Aangezien ik een vriendje uit Limburg heb, moet ik het sinds kort verplicht friet noemen van hem :p
|
patat
|
Citaat:
|
Friet
maar patat als het over die hele vette gaat, met heel veel mayo enzo |
friet
|
Patat.
|
Patat
|
PATAT, FRIET en FRENCH FRIES
Patat en friet zijn ontstaan in Belgie, de naam is afkomstig van gefrituurde aardappels, in het (oud) Frans patates frites. In het Nederlands maken we ons er makkelijk van af door maar een van beide woorden te gebruiken. Patat betekent dus eigenlijk gewoon aardappel, friet is dus gebakken. Overigens heten ze in het Frans pommes frites, van pommes de terre (aardappel). Dit is in het Duits weer overgenomen als Pommes. In Duitsland vragen ze dus om een portie appelen. Patat is dus niet ontstaan in Frankrijk, hetgeen de engelse naam suggereert. De engelse naam is afgeleid van het in reepjes snijden van aardappelen, in het engels : to be frenched. Oftewel, in Engeland heet patat letterlijk "in reepjes gesneden gefrituurde dingen" (fries).Het heeft dus niets met Frankrijk te maken... Dus: Patat is de aardappel en Friet is wat wij gefrituurd eten... |
patat
|
patat, of frituur :)
|
Ik zeg altijd friet. Ik vind patat echt plat klinken maar dat komt omdat het vaak zo raar wordt uitgesproken.
|
Patat
|
Friet. Patat vind ik zo boers klinken.
|
Patat natuurlijk.
En wat gaan wij eten vanavond? PATAT! Ja :o |
Citaat:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=614465 |
Citaat:
Ontopic: Friet. |
Patat.