![]() |
[pc] Samengestelde pc geeft geen beeld en doet niks
Hoi,
Ik heb zojuist een 2e 'budget' pc samengesteld uit de volgende componenten, voornamelijk uit onderdelen die ik nog had - AMD Duron 1300 processor, Socket A* - Coolermaster Cooler - ECS K7s5a Pro moederbord* - 2x 128mb SDRAM TwinMOS - Geforce 2mx AGP - 30gb 7200rpm Maxtor hdd - 300 watt ATX voeding 'Power MAX' - Midi ATX case, geen ledjes *= nieuw besteld bij Alternate, het geheugen is ook nieuw maar heb ik gekregen, dacht dat 't werkte. Ik heb alles netjes aangesloten zoals 't hoort en zoals beschreven in het boekje, de casedingetjes volgens dit plaatje: (stond in het moederboord heel vaag beschreven) http://k7s5a.free.fr/images/k7s5a_fp1.gif De pc gaat gewoon aan, processorfan draait maar d'r komt helemaal geen beeld, monitor tikt ook niet of schiet ook niet aan, videokaart is goed verder. Doet het evenmin met een oud 2mb PCI videokaartje. Ik hoor ook totaal geen piepjes ofzo t werkt gewoon niet :( Hoe groot is de kans dat het moederboord of processor kapot is? En een PC kan in feite toch ook wel beeld geven met alleen videokaart geïnstalleerd en geheugen d'r in of zou ik dat om te testen ook even weg kunnen laten? |
Lijkt me òf je processor, òf je moederbord. Denk 't eerste.
|
Citaat:
|
Citaat:
http://gathering.tweakers.net/forum/...essages/501388 |
Citaat:
|
Weet je echt 100% zeker dat alles (power switch, reset switch, speaker en al die ongein) goed is aangesloten?
Kan me nl. herinneren dat toen ik deze PC (weer) in elkaar zette, de PC speaker 1 pinnetje teveel naar rechts zat en vervolgens startte het hele kreng dus gewoon niet op (precies hetzelfde als wat jij beschrijft). :o |
't kan ook het geheugen zijn..
Wel vervelend, dat 't ding niet gewoon kan piepen en laten merken dat er geen goed geheugen inzit bijvoorbeeld.. :s |
Citaat:
Ik denk aan: - Voeding - Processor - Moederbord - Geheugen wat niet goed vast zit - Videokaart wat niet goed vast zit (less likely) check je geheugen ff, stop in ander DIMM slot. En probeer ff andere voeding. Check ook even of je CMOS jumper niet toevalig op Clear staat, dan kun je ook ditsoort probs krijgen, en kan ook je mobo beschadigen heb ik gehoord. |
Het klinkt stom, maar een veelgemaakte fout is dat de processor niet goed in z'n socket zit. Dan krijg je ongeveer de door jou beschreven situatie.
|
Citaat:
Kan je niet ergens wat geheugen lenen? |
Doe ook eens een CMOS clear trouwens. :)
Wel stekker eruit als je dit doet, en vergeet jumper niet op juiste plaats terug te zetten. |
Citaat:
|
probeer het dan nog eens, maar dan zonder processor :p
|
Citaat:
|
Kan je geen geheugen uit je andere bak stelen, wat zeker weten werkt?
|
Citaat:
|
Citaat:
Mja, dan moet je blij zijn dat je op je werk een aantal P2's hebt staan.. Moet je wel zorgen dat je geen 66 Mhz geheugen in een 100 of 133 Mhz bak probeert te douwen. Ik neem aan dat je ook getest hebt met één geheugendimmetje geinstalleerd? |
Jawel, K7s5a Pro ondersteund DDR, dus dat kan.
Ik weet nu wel dat mijn processor d00d is, als die in het voetje zit geeft de voeding 'n raar soort getik en draait de processorsysteemfan op halve kracht. Zonder processor geinstalleerd draait de processorfan en de voeding gewoon normaal. Ook de systeemfan + aangesloten hardware zoals hdd's en cd-rom spelers geven tekens van leven dus het moederbord krijgt voldoende stroom. |
Citaat:
Maar wederom had ik gelijk :P |
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou 't ook niet moeten wagen dingen uit mijn pa's PC te halen :D Overigens zou ik dan ook de gereedschapskist mee moeten nemen om een socket 462 P4 passend te krijgen op een socket A-plankje :> |
Citaat:
Voor ik mijn eigen XP2000+ mol uit mn eigen pc die ik er even in wil zetten, vraag ik je dit eerst even :cool: |
Bedoel je niet Socket 468?
|
Citaat:
|
Wat wil Socket 462 dan zeggen :confused: is toch gewoon tzelfde als Socket A
|
http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=02808
AMD Duron 1.6GHz voor €43 Kun je klokken naar 2.2GHz met wat geluk, dan heb je een high-end proc. ;) http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=02808 |
Citaat:
|
hmm.. zit er geen toevallig geen onboard video op dat moederbord? (en staat er in de bios daarom geen setting om te switchen tussen onboard video en agp/pci?) meen me zoiets te herinneren..
*fluit* beetje late reactie ;) |
K7S5A Pro is SiS735 en dus geen onboard Video adapter, dat zijn de SiS 730 en SiS 740 chipsets.
|
Citaat:
|
Socket 478 is intel P4 hoor. Wat SocketA ookalweer was, vergeet ik altijd. En ben ff te lui om op te zoeken. :p
462 zou goed kunnen. |
Nouja, whatever, iig bedankt mensuh, vooral Dobermann die de snelle conslusie trok. Ik had vandaag het moederbord meegenomen naar mn werk en het aldaar getest met een AMD Athlon 850 processor, 't zelfde 256mb TwinMOS geheugen, een 2gb hdd, 8mb VGA kaart, 24x cd-rom en een 250 watt voeding. Perfecto!! Windows XP voor de test geïstalleerd, nee hoor, met dat mobo is niks mis. :) De processor is wel rot helaas, die gaat dus terug. Gelukkig scheelt dat aanzienlijk in de pakketgrootte en had het me aardig wat gekost als Alternatie erachter kwam dat het mobo gewoon werkte.
:cool: (y) Het zijn in feite toch best goede bordjes van ECS? Dr kan toch 1gb DDR óf SDRAM op en tot AMD Athlon 2600+. 4x standaard USB 2.0, toch netjes voor die 39 euro waarvoor ik het gekocht heb. |
Citaat:
|
Citaat:
|
CheepoBIOS kun je gebruiken, kun je redelijk wat overclockopties mee krijgen. Maar je zult met een plank als Asus A7N8X natuurlijk veel hogere overclocks krijgen, maar @ 148MHz FSB ipv 133 is toch fijn. :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18. |