Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   huiswerk op de basisschool? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=61610)

citroen 19-04-2002 17:52

huiswerk op de basisschool?

goed? of niet?...

ik vind van wel, zolang het maar niet teveel wordt. Zo leer je alvast een beetje met huiswerk omgaan voordat je op de middelbare school terecht komt. 't verschilt nu nogal per school of je wat moet doen.. de ene geeft 0,niks huiswerk op, de ander enkel topotoer o.i.d met misschien nog een werkstuk, en op de laatste krijg je naast de rest ook nog eens huiswerkbladen mee met taal- en rekenopgaven.

Wat is nou beter? Heeft een 'kind' nou 't recht om de hele middag te spelen.. en wordt ie met huiswerk daarin belemmerd? Of is het goed als ie een kwartiertje/half uurtje werkt aan een werkstuk, of een paar rekenopgaven...?

gaat misschien een beetje door op m'n vorige topic over huiswerk... maar ik vind dat 't recht heeft op z'n eigen topic ;)

PV 19-04-2002 18:23

hm als ik het zo hoor had ik best veel huiswerk op mijn basisschool dus... in groep 5 (ben je 8 jaar ofzow) hadden we al kleine spreekbeurtjes, moest je je rekenopgaven op maandag afhebben, etc. Ik vind het achteraf gezien wel goed :) Volgens mij leerde ik op de basisschool veel harder en meer dan op de middelbare school.

citroen 19-04-2002 18:32

Citaat:

PV schreef:
hm als ik het zo hoor had ik best veel huiswerk op mijn basisschool dus...
vergeleken met wat ik van veel andere mensen heb gehoord wel ja :) al had ik 't zelfde verhaal.. alleen vooral heel veel werkstukken

DutchECK 19-04-2002 19:32

Ik deed absoluut niks op de basisschool, maar dat lag niet aan de school. Ik vond het gewoon veel te simpel op school. We kregen rond groep 7 zo nu en dan huiswerk, 10 sommetjes rekenen enzo (alsof dat huiswerk is ;)). Daar kwamen natuurlijk de proefwerken bij, maar dat was al vanaf groep 5. In groep 8 kregen we wel wat meer huiswerk op, maar als ik dat al thuis moest doen, was ik binnen een minuut klaar.

just.a.girl 19-04-2002 19:40

k had in groep 7 en 8 best wel huiswerk op. topografie leren van europa en werkstukke maken,en spreekbeurten. denk dat het wel helpt op de middelbare school als je weet hoe je alles al een beetje moet doen enzo

Kat 19-04-2002 21:10

Ja, topo, werkstukken, boekbesprekingen, dat doen volgens mij de meeste basisscholen wel. Das redelijk normaal, vind ik.
Maar ik vind niet dat ze echt rekensommen of taalwerk mee naar huis mogen geven, dat moeten die kids maar op school doen. De meeste doen over zo'n blad met sommen niet meer dan een uurtje (denk ik, ik kan me niet meer precies herinneren hoeveel tijd dat in beslag nam), die kunnen dat 's avonds wel ff doen, maar er zijn ook kids die daar gewoon drie uur voor nodig hebben Die kunnen dan nouwelijks meer buitenspelen ofzow.

Sommetje 21-04-2002 11:12

Op de basisschool had ik best veel huiswerk. Een beetje huiswerk lijkt me in groep 7 en 8 niet slecht, maar ik vind dat zoiets niet te veel tijd mag kosten. We leven toch niet in Amerika???

Paulaah 21-04-2002 11:40

Het probleem is, dat het ene kind er een kwartier over doet, terwijl de andere een uur zit te ploeteren..
Maar ik vind eigenlijk dat een beetje huiswerk geen kwaad kan.. Maar je moet er pas mee beginnen in groep 6 of 7 ofzo..
Basisschool is speeltijd.. en geen huiswerken :)

citroen 21-04-2002 14:08

Citaat:

Paulaah schreef:
Het probleem is, dat het ene kind er een kwartier over doet, terwijl de andere een uur zit te ploeteren..
je kunt 't best aanpassen aan het niveau, per kind. :)

Freyja 21-04-2002 14:22

Ik vind dat huiswerk op de basisschool niet nodig is, er is immers niks dat je niet op school al af kunt maken... Wat zou je thuis moeten doen, nog meer staartdelingen maken? Bovendien moeten ze idd gewoon de tijd hebben om te spelen. En in de brugklas leer je snel genoeg met huiswerk omgaan...

Freyja 21-04-2002 14:24

Citaat:

PV schreef:
hm als ik het zo hoor had ik best veel huiswerk op mijn basisschool dus... in groep 5 (ben je 8 jaar ofzow) hadden we al kleine spreekbeurtjes, moest je je rekenopgaven op maandag afhebben, etc. Ik vind het achteraf gezien wel goed :) Volgens mij leerde ik op de basisschool veel harder en meer dan op de middelbare school.
:eek:

Ik heb op de basisschool geen bal geleerd, tenminste niet in de laatste twee jaar...

PV 21-04-2002 17:24

Citaat:

Morgan schreef:

:eek:

Ik heb op de basisschool geen bal geleerd, tenminste niet in de laatste twee jaar...

Ik juist dan... leerde alles uit mn hoofd; topo, bio, geschiedenis :o maar als je het niet bijhoudt (op de middelbare) vergeet je zowat alles weer :(

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:13.