![]() |
[winXP] gezeik bij verwijderen bestand
heb hier een groot bestand dat ik wil deleten, maar als ik dat doe krijg ik een foutmelding omdat het bestand 'in gebruik is door een ander programma', maar dit is niet het geval. als ik het bestand knip, kan ik het wel op een andere pc in het netwerk plakken zodat ik er vanaf ben. aangezien er nu geen andere pc hier is...wat moet ik doen?
|
Probeer een bootflop, of een linux-live-cd (neem aan dat je geen andere OS dan winXP draait?).
En zoek anders uit welk prog je bestand gebruikt, daar zijn tooltjes voor, oa op download.com |
Start->run->cmd<enter>
<driveletter>: <enter> cd\<mapnaam> <enter> attrib <bestand> -r -h -s +a <enter> del <bestand> <enter> |
ik doe een wilde gok, is het een .avi bestand?
|
Citaat:
|
verwijder die troep onder veilige modus ofzo
|
Citaat:
|
Citaat:
en R, H, en S kun je meestal wel gewoon weggooien, maar hij vraagt een tweede bevestiging.. |
Jongens, dit heeft gewoon te maken met de mediapreviewer van XP. Het is een media bestand, waarschijnlijk een filmpje (.avi, .mpg, .wmv). Als je die aanklikt, gaat XP een voorbeeldje maken in het details venster. Tijdens dit proces leest het OS van het bestand, wat verhindert dat je het kunt verwijderen.
Aanklikken, dan even wachten, dan del en enter. Dat zou moeten werken. Ook kun je proberen de view op List te zetten ipv thumbnails en het details-venster links dicht te klappen. Er zijn ook registery hacks voor die dit uitschakelen, maar kunnen problemen geven (explorer die crasht). |
Citaat:
|
Als het een mediabestand is, dan gebeurd het wel eens dat de lock er te lang op komt te staan of zelfs permanent.
Als je hem dan via de commandline verwijderd, wordt er gen preview van het bestand opgevraagd dus bestaat het probleem niet. |
Citaat:
|
voor xp-users, maak een inf bestand met dit erin:
[version] signature="$Windows NT$" [DefaultInstall] DelReg = Reduce.Reg [Reduce.Reg] HKLM, "SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32" rightclick, install en de preview functie gaat uit en de bug is weg |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:34. |