![]() |
[OS] Nieuw OS installeren
Ik moet nu op een oude Toshiba laptop een nieuw OS installeren, momenteel zit er WinXP op maar dat loopt totaal niet flexibel. Daarom wil er er Win98 op zetten, maar daar komt mijn probleem.
Ik heb in XP een bootfloppy gemaakt, deze ram ik in de laptop, start op, en krijg vervolgens "DOS" voor mijn neus. Ik druk in: format c: UNKNOWN COMMAND Beetje vaag. Maar ik kan ook niet de CD-rom aanroepen om zo Win98 setup aan te roepen. Wat kan ik doen? |
format.com en fdisk.exe naar die bootflop kopieren, desnoods van een andere win98 install
|
Citaat:
|
|
Ik snap uberhaupt niet waarom je 98 zou willen installeren... Neem dan gewoon 2k.
|
misschien is het een idee om van de win98 cd-rom te booten.
je kunt in het bios instellen dat je van de cd-rom wilt booten en microsoft heeft van win98 een bootable cd-rom gemaakt, dan hoef je ook geen diskettes te gebruiken. |
Citaat:
Dan komt alleen de vraag, is de cd dan ook werkelijk booteble (niet als ie niet geweldig is gecopieerd bijv.) Heeft de bios wel de optie om te booten van de cd-rom... |
Citaat:
Citaat:
Heb je niet toevallig ergens een werkende bootdisk met cd-support nog liggen? Die dingen zijn uiterst waardevol; moet je absoluut nooit weggooien. |
In XP kun je geen win98 bootdisk maken, alleen een kale bootable diskette met command.com io.sys en nog zo'n hidden file, geen utilities als fdisk en format.
Ik kan je wel proggie geven die een win98 bootdisk maakt, ook in xp. Of ik kan je een CD-image geven, die branden dan kun je met CD booten en dan heb je gewoon toegang tot CD-ROM drive (andere CD in doen). :) |
Citaat:
@ Manuzhai: Die ouwe tosh kan waarschijnlijk helemaal geen Win 2000 aan zeker niet als ze nog maar 16 of 32mb ram hebben. En voor ouwe computers (niet antiek..dan Win95) raad ik 98' aan. En dan met een P166 processor ofzo, dan draai je ook veel liever 98' als 2k dat is niet vooruit te branden. Misschien NT4 dan op een ouwe P166 met 32mb ram ofzo, alleen heb ik daar niet echt ervaring mee. |
In ieder geval NIET de 9x kernel gebruiken! Enb wat dacht je van Linux?
|
Citaat:
|
Citaat:
De enige reden waarom 98 beter zou kunnen zijn is games support. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar het "probleem" is opgelost, stom dat ik niet aan bootdisk.com had gedacht :o |
Citaat:
|
Elke NT-kernel behoort stabiel te zijn, XP zit dicht tegen win2k aan.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53. |