Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Symptomen diabetes type 1? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=617239)

Hawahaai 02-10-2003 09:13

Symptomen diabetes type 1?

Ik vond op internet dit:

Citaat:

Diabetes type 1
De symptomen
Bij mensen met type 1 diabetes ontstaan vrijwel altijd duidelijke verschijnselen, die, zeker als ze tezamen optreden, direct het bestaan van diabetes doen vermoeden.

* Veel plassen
* Hevige dorst en veel drinken
* Moeheid
* Gewichtsverlies en hongergevoel
* Sufheid
* Jeuk
* Slechter gaan zien
* Dubbel zien
* Verminderde weerstand tegen infecties
Nu is mijn vraag: wat zijn de belangrijkste symptomen van diabetes type 1? Ik bedoel: je hoeft niet alle symptomen te hebben om diabetes te hebben, maar welke symptomen komen het meest voor? Bij welke symptomen moet je je 'zorgen gaan maken'?

ekki 02-10-2003 09:17

Volgens mij vooral de eerste vier.

Psychopath 02-10-2003 09:39

Uit ervaring weet ik dat de belangrijkste zijn (in volgorde van het belangrijkst tot minder belangrijk)

* Veel plassen (als gevolg van het vele drinken)
* Moeheid
* Sufheid
* Gewichtsverlies en hongergevoel
* Slechter gaan zien
* Dubbel zien

Degene die ik niet in de lijst heb gezet, heb ik nooit last van gehad.

Hawahaai 03-10-2003 15:54

*zucht* Het vervelende aan symptomen is dat ze ontzettend vaak lijken te passen...
Dan toch maar een keertje naar de dokter, denk ik...

never mind 03-10-2003 19:03

Citaat:

HaWaHaai schreef op 03-10-2003 @ 16:54:
*zucht* Het vervelende aan symptomen is dat ze ontzettend vaak lijken te passen...

vooral doen (y) anders moeten ze je straks ophalen met de ambulance en daar zit je ook niet op te wachten denk ik :o

Hawahaai 03-10-2003 20:08

Citaat:

never mind schreef op 03-10-2003 @ 20:03:
anders moeten ze je straks ophalen met de ambulance
Zo'n vaart zal het toch niet lopen...

bugge 03-10-2003 20:19

een kennis van mij (hij was 10 toen hij diabetes kreeg) merkte het vooral aan dat hij altijd dorst had, dus veel dronk en veel moest plassen. Toen hij zich liet testen had hij idd diabetes.

Psychopath 03-10-2003 21:06

Citaat:

HaWaHaai schreef op 03-10-2003 @ 21:08:
Zo'n vaart zal het toch niet lopen...
Idd.

Ik kwam ook gewoon gebracht door mijn ouders(jah oke mijn pa is huisarts) naar het ziekenhuis met een bloedsuiker van wat bleek 45,6 mMol/L (normaal is tussen de 4 en de 8 mMol/L). Ik kon nog gewoon staan lopen lachen en leven alleen.

Dorst is trouwens een hele goede indicatie. Toen ik die avond werd op genomen had ik eerder die avond 6 pakken 1,5 liter melk, 1 1,5 liter fles cola en heeeeeeeel veeeeeeel water gedronken en ookal zat ik compleet vol ik had nog dorst.

Rabbi Daniel 03-10-2003 21:25

http://www.merck.com/pubs/mmanual/se...pter13/13a.htm

Alles wat je erover zou willen weten. :)

Hawahaai 04-10-2003 07:49

Nou, in ieder geval bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik binnenkort - in de herfstvakantie ofzo - maar eens een afspraak maak met de huisarts...

Leonoor 04-10-2003 08:02

Citaat:

Ze passen (gelukkig?) bij wel meer dingen.
Maar een keertje langs de dokter kan nooit kwaad.

Hawahaai 04-10-2003 10:47

Citaat:

Leonoor schreef op 04-10-2003 @ 09:02:
Ze passen (gelukkig?) bij wel meer dingen.
Dat bedoel ik, dat is het vervelende aan een rijtje symptomen. Soms lijkt het voor iemand zo ontzettend overduidelijk dat hij die-en-die-ziekte heeft, aan de symptomen te zien, en dan kom je bij de dokter en dan blijk je iets anders te hebben - of helemaal niks.
Maar goed, hoe ik me voel is in ieder geval niet helemaal normaal, dus ik ga de dokter maar - weer eens - bezoeken... We zien wel wat eruit komt...

Karliene 05-10-2003 17:05

Ik was laatst bij mijn huisarts en toen ik zei dat ik last had van:

* Moeheid
* Sufheid
* Slechter gaan zien

Toen zei zij: we gaan je bloed prikken op suiker..
Naja, morgen moet ik dus..Je moet 2x op 1 dag komen..
's Morgens op een nuchtere maag en 's middags als je gegeten en gedronken hebt...

Rabbi Daniel 05-10-2003 17:12

Citaat:

Klopt...
En ik heb dan de eigenschap me direct met de meest ernstige ziekte te identificeren. :o

Gauloises 05-10-2003 18:49

* Veel plassen
* Moeheid

Die waren het bij mij. Ik raad je aan bij de huisartst langs te gaan.

Leonoor 05-10-2003 18:53

Citaat:

Karliene schreef op 05-10-2003 @ 18:05:
Ik was laatst bij mijn huisarts en toen ik zei dat ik last had van:

* Moeheid
* Sufheid
* Slechter gaan zien

Toen zei zij: we gaan je bloed prikken op suiker..
Naja, morgen moet ik dus..Je moet 2x op 1 dag komen..
's Morgens op een nuchtere maag en 's middags als je gegeten en gedronken hebt...

Ik moest maar één keer komen, alleen 's ochtends met een nuchtere maag.

Gauloises 05-10-2003 23:10

Inderdaad, 1 ker moet genoeg zijn, als je suikerziekte hebt waarbij de suiker te hoog is (deze symptomen) dan is 1 keer prikken wel meer dan genoeg.

Hawahaai 06-10-2003 07:28

Nou, dankjewel voor alle reacties. Binnenkort toch maar eens een bezoekje brengen aan de huisarts... En dan zien we wel wat ik heb...

Gauloises 06-10-2003 13:28

Niet binnenkort, maar zo snel mogelijk :eek:

Hawahaai 06-10-2003 14:37

Citaat:

Gauloises schreef op 06-10-2003 @ 14:28:
Niet binnenkort, maar zo snel mogelijk :eek:
Tja, dat is mijn aanpak... As usual :o. Ik loop hier nu al een tijdje mee rond, dan kan een weekje of 2 langer ook nog wel... :o
Ik voel me wel regelmatig draaierig en heb last van mijn ogen en ontzettende dorst, maar verder heb ik niets wat echt heel erg is, zodat ik dringend naar de huisarts moet...
:o En ik leef onder het motto: ach, ik zal me vast wel weer aanstellen, die huisarts ziet me aankomen... :s

scala 06-10-2003 16:15

Ja lekker slim zeg. Nu heb je misschien nog niks ergs, maar als je diabetes hebt en je suikerspiegelgehalte is een lange tijd te hoog, kunnen er zeker complicaties optreden en dus wel ernstige gevolgen hebben. Ik zou gewoon snel naar de dokter gaan, het maakt hem nix uit hoor, daar is een dokter immers voor. En ook al is het dan niks, dan weet je het tenminste.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.