Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [onboard vga] Welke onboard kaart heb ik? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=617246)

NicK3R 02-10-2003 09:33

[onboard vga] Welke onboard kaart heb ik?

Ja Titel zegt het al, Ik heb hier nu een Pentium 2 computer heb ik net windows 98 SE op geinstalleerd maar nu kan windows 98 de onoard vga niet fatsoenlijk vinden hiermee bedoel ik heb wel beeld: 16 kleuren, 640 bij 480 heel leuk maar niet prettig. Hoe kom ik er nu achter wat voor onboard vga ik heb aangezien er niks bij zat en niks op het moederbord staat qua tekst.

Enlightenment 02-10-2003 09:50

Kijk met een utility als AIDA32 wat voor videokaart je hebt. Meestal is dit een videokaart met een nVidia-chip met TNT2-GPU of hoger. In dat geval heb je Detonator drivers nodig. Ik raad de Omega nVidia drivers aan, aangezien deze een betere beeldkwaliteit bieden. Desgewenst kan ik ze mailen, maar je kan natuurlijk ook voor de gewone Detonator drivers gaan. Kies eentje uit de 30.x serie als je een oude kaart hebt, of in de 40.x serie als je een moderne (GF4+) videokaart hebt. Blijf ten alle tijde weg van de 50.x serie, die heeft nVidia aardig in diskrediet gebracht, door de performance te verhogen ten koste van de kwaliteit.

Enlightenment 02-10-2003 09:51

Ik lees weer eens heel erg niet goed, je hebt onboard VGA.

Wat voor merk en type moederbord heb je? Drivers voor de onboard Video kun je bijna altijd op de website van de moederbordfabrikant vinden.

Ook kun je een bezoek wagen aan www.windowsupdate.com waar mogelijk de drivers tussen de Driver Updates staan.

NicK3R 02-10-2003 10:15

Ok ik wist niet wat voor moederbord het was maar dankzij het superhandige programma aida32 dus wel. Het is een Intel NX440LX moederbord. Daardoor kon ik dus eindelijk terugvinden dat de onboard VGA: Cirrus Logic 546X is. Hartstikke Bedankt (y)

Enlightenment 02-10-2003 10:36

:)

Als je geen drivers kunt vinden en ze ook niet via WindowsUpdate zijn te vinden, moet je dat maar even zeggen. Kan ik ook nog eens proberen ze te vinden. Als je mobo fabrikant ze niet heeft, is het vaak moeilijk dergelijke drivers te vinden.

NicK3R 02-10-2003 10:45

Ja ik heb ze al stonden gewoon bij intel op de site! (y)

Orion16 02-10-2003 17:33

@ enlightenment: Is dat echt zo? Ik heb een Geforce 4 ti 4200 (niet onboard) en ik heb heel recente drivers (maand oud ofzo) geïnstalleerd. Versie 6.4 ofzo. iig van de DLL bestandjes of hoe kom je d'r achter welke versie driver je hebt?

Enlightenment 02-10-2003 18:34

Wat is echt zo? Dat Detonator 50.x behoorlijk klote is? Het antwoord daarop is Ja. Die installeer je alleen als je benchmark-geil bent of als laatste middel omdat je performance echt te slecht is. Maar dan zou ik eerder aan overclocken gaan denken.

Je komt erachter wat voor versie je hebt door naar de Device Manager te gaan (config scherm -> systeem -> tabblad Hardware) en daar de properties van je Display Adapter te nemen en bij tabblad Driver te kijken. Als Driver Version zie ik b.v. 4.3.4.5, dat is de 43.45 versie van de Detonator serie. Ik gebruik de Omega drivers.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.