Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Games (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Half-Life 2 source-code gelekt (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=618712)

p-chez 03-10-2003 18:16

Half-Life 2 source-code gelekt
 
Er is bekend gemaakt dat de source-code achter Half-Life 2 uitgelekt is. Dit kan grote gevolgen hebben voor Valve.

Lees meer hier en hier.

Ik vind 't jammer dat er mensen zijn die dit soort dingen uithalen. Volgens mij hebben ze niet in de gaten wat voor gevolgen zo'n actie heeft.

Prime Evil 03-10-2003 18:20

Grote gevolgen voor Valve, en alles wat ze opgebouwd hebben. Concreet ligt al hun levenswerk op straat, en hebben ondertussen duizenden 'gamers' en andere mensen het op hun HD staan. De kwaadwillenden hebben dus vrij spel, en je kunt er niets aan doen. De online-content is totaal screwed up waarschijnlijk, omdat alle exploits gemakkelijk te vinden zijn. Ook zal Half-Life2 zelf, waarschijnlijk, genadeloos genaaid zijn. En dan de Source engine an sich: ik vind het zo triest voor ze. Als ik na vijf jaar met zo'n engine op de proppen kom en mijn AI e.d. zijn gewoon te 'kopieren'.. ik zou gillen. Ik weet dat het op een stomme manier gebeurd is, maar het blijft een erg matige actie. De content van HL2 is nog wel exclusief, maar financieel zou Valve er best nog eens aan onderdoor kunnen gaan :< En dat vind ik truly een slecht teken..

MikeyMo 03-10-2003 18:31

enehuh..Wat houd dat in? :bloos:

p-chez 03-10-2003 18:45

Citaat:

MikeyMo schreef op 03-10-2003 @ 19:31:
enehuh..Wat houd dat in? :bloos:
Lees die links dan.

Paniccore 03-10-2003 18:50

(n) Hopen dat ze er niet teveel schade door krijgen en dat de release niet al te veel naar achter wordt gesteld :(

DEChengst 03-10-2003 21:59

Je bent ook wel een hele lompe aap als je de source code op machines hebt staan die aan internet hangen :nono:

Obi Wan 03-10-2003 22:08

--> Desecrator

Zoals in de reacties op de nieuwsberichten, ze hebben internet nodig voor de netwerk- en internetcode te maken voor het spel


Maar ik vind het ook erg laag dat er mensen zijn die dit doen

'I'he Prophet 03-10-2003 22:11

Opzoeken, op de grond leggen, sloophamer op de knieschijven (y).

EvilSmiley 03-10-2003 22:15

bah. echt naar.

DEChengst 03-10-2003 22:37

Citaat:

Obi Wan schreef op 03-10-2003 @ 23:08:
Zoals in de reacties op de nieuwsberichten, ze hebben internet nodig voor de netwerk- en internetcode te maken voor het spel.
Om te coden heb je helemaal geen internet verbinding nodig. Pas al je de zaak gecompileerd hebt zou je eventueel via het internet kunnen gaan testen. Maar dat is zelfs niet strict noodzakelijk. Het is perfect mogelijk door het inrichten van een router via het LAN de latency en de bandbreedte van een internet verbinding na te bootsen.

pessimistje 03-10-2003 23:18

kuthackers :mad:

Obi Wan 03-10-2003 23:37

Citaat:

Desecrator schreef op 03-10-2003 @ 23:37:
Om te coden heb je helemaal geen internet verbinding nodig. Pas al je de zaak gecompileerd hebt zou je eventueel via het internet kunnen gaan testen. Maar dat is zelfs niet strict noodzakelijk. Het is perfect mogelijk door het inrichten van een router via het LAN de latency en de bandbreedte van een internet verbinding na te bootsen.
OK meneer de expert.. zeg dat maar tegen Valve :)

schietgeweer 04-10-2003 01:33

Een extreem lage daad. Ik voelde me echt kut toen ik het las. Ik hoop dat ze die kerel te pakken krijgen en een flink aantal jaren opbergen.

BendeBen 04-10-2003 01:56

ik denk dat t allemaal wel los loopt eigenlijk

schietgeweer 04-10-2003 02:24

Ik blijf hopen dat het een of andere enorme grap is en dat HL2 over een week in de winkel ligt. :(

Enlightenment 04-10-2003 06:50

Citaat:

pessimistje schreef op 04-10-2003 @ 00:18:
kuthackers :mad:
Crackers bedoel je, dit heeft niets met hacken te maken; het betrof een oude Outlook-exploit.

Ik kon het haast niet geloven toen ik het las, maar na het lezen van de threads leek het erop dat het toch echt de sourcecode van HL2 betrof; de sourcecode compiled en er zitten goed gecode onderdelen in van NPC's die alleen in HL2 voorkomen, ook verwijzingen naar Team Fortress 2 en Counterstrike 2 zijn gevonden. Mocht het een hoax zijn, is het wel de hoax van het jaar in gamewereld.

Maar ergens vind ik het ook aardig amateuristisch van de kant van Valve, maar het blijft superlullig natuurlijk. Valve is een bedrijf wat diep betrokken is bij de gamers.

nare man 04-10-2003 11:23

Het gaat écht niet primair om de content of om het nadeel voor Valve. Dat is natuurlijk kut, maar denk je eens in wat de gevolgen van een gelekte sourcecode zijn voor online-gamen. Juist, onvindbare, perfect in het spel ingebouwde, niet te omzeilen aimbots die nóóit gevonden zullen worden.

:(

Smobbo 04-10-2003 11:48

Citaat:

BendeBen schreef op 04-10-2003 @ 02:56:
ik denk dat t allemaal wel los loopt eigenlijk
me 2

nare man 04-10-2003 12:48

Citaat:

BendeBen schreef op 04-10-2003 @ 02:56:
ik denk dat t allemaal wel los loopt eigenlijk
Dan snap je dus niet wat de consequenties zijn van een geleakte sourcecode voor fatsoenlijk online gamen :rolleyes:

Stevill 04-10-2003 12:59

Citaat:

Obi Wan schreef op 03-10-2003 @ 23:08:
--> Desecrator

Zoals in de reacties op de nieuwsberichten, ze hebben internet nodig voor de netwerk- en internetcode te maken voor het spel


Maar ik vind het ook erg laag dat er mensen zijn die dit doen

Op een netwerk testen kan ook dat hoeft niet per se in contact te staan met i-net.

faan 04-10-2003 13:08

ach eergisteren kwam ik ook een zielig persoontje tegen in cs en die vroeg of ik naar irc kwam op daar met hem te praten. Ik dacht van omg... lol wat istie zielig :p Maar ik heb het maar niet gedaan, want hij zei iets van dat het een verrassing was ofzo.. en een verrassing krijgen op irc kan toch niet?! Dus ik nam aan dat ie graag iets mijn mijn ip gegevens ofzo wou klooien.. aangezien je dat kan zien op irc :rolleyes: Het zijn gewoon echte geestzieke mensen die willen hacken of iets dergelyks :eek:

p-chez 04-10-2003 13:08

Citaat:

nare man schreef op 04-10-2003 @ 13:48:
Dan snap je dus niet wat de consequenties zijn van een geleakte sourcecode voor fatsoenlijk online gamen :rolleyes:
Idd.. ernstige consequenties..

shao-kahn 04-10-2003 13:18

Citaat:

faen schreef op 04-10-2003 @ 14:08:
ach eergisteren kwam ik ook een zielig persoontje tegen in cs en die vroeg of ik naar irc kwam op daar met hem te praten. Ik dacht van omg... lol wat istie zielig :p Maar ik heb het maar niet gedaan, want hij zei iets van dat het een verrassing was ofzo.. en een verrassing krijgen op irc kan toch niet?! Dus ik nam aan dat ie graag iets mijn mijn ip gegevens ofzo wou klooien.. aangezien je dat kan zien op irc :rolleyes: Het zijn gewoon echte geestzieke mensen die willen hacken of iets dergelyks :eek:
als je alleen een ip hebt van iemand ben je nog steeds nergens

G-Lo 04-10-2003 13:56

Ik heb d'r m'n twijfels over..op o.a. GoT lees ik erg veel tegenstrijdige berichten, sommige mensen komen met 'bewijs' aan zetten dat het waardoor ik amper meer twijfel over de echtheid van de code, aan de andere kant ook veel opmerkingen en interpretaties van de code die d'r weer sterk op wijzen dat het een hoax is. Mocht het wel echte code zijn, is ook nog maar de vraag hoe recent deze is.

het valt me trouwens op dat erg veel mensen graag willen geloven dat het hele verhaal waar is.
Bijvoorbeeld dat dit
http://www.uploadit.org/files/041003-hl2cube.JPG
echt h2l materiaal is...

Zou net zo goed hl1 kunnen zijn, of elke andere game for that matter.

Verder is het ook allemaal een beetje ongeloofwaardig. Die gabe (oid) van valve zou dus outlook met auto preview aan hebben draaien? Lijkt me allemaal vrij onwaarschijnlijk..maar wie ben ik.

MazeMouse 04-10-2003 14:41

Lang leve outlook :o

G-Lo 04-10-2003 14:48

Verder nog steeds niks gezien als een officiele statement.
Een post van gabe achterin een topic op halflife2.net is dat iig niet.

Chimera 04-10-2003 15:00

Citaat:

Desecrator schreef op 03-10-2003 @ 23:37:
Om te coden heb je helemaal geen internet verbinding nodig.
Nee, maar tegenwoordig heeft iedereen op het werk een internetverbinding. Bij ons is de source van het product (Elise genaamd) ook een van de best beschermde geheimen, maar de 2 developers die daar aan werken hebben wel gewoon internet toegang. Het lijkt erop dat ze bij Valve de beveiliging niet echt goed voormekaar hadden.

Verder beveilig je een stuk software niet door de code geheim te houden, als er gaten zitten vindt men die toch wel, en het is beter dat dat zo snel mogelijk gebeurt. Copyrighttechnisch is het een stuk vervelender. HL2 is meteen het eerste open-source spel geworden :D

Quintiano 04-10-2003 15:00

Citaat:

MazeMouse schreef op 04-10-2003 @ 15:41:
Lang leve outlook :o
Ik vind het eerder stuitend dat de mannen van Valve geen alternatief gebruiken. Iedereen weet toch dat Outlook behoorlijk lek is en dat je van goede huize moet komen wil je de meeste gaten dichttimmeren?

Chimera 04-10-2003 15:04

Citaat:

Glow schreef op 04-10-2003 @ 14:56:
Verder is het ook allemaal een beetje ongeloofwaardig. Die gabe (oid) van valve zou dus outlook met auto preview aan hebben draaien? Lijkt me allemaal vrij onwaarschijnlijk..maar wie ben ik.
Inderdaad. Zou wel HEEL erg knullig zijn als ze EN outlook niet dichtgetimmerd hebben, EN ook nog eens full access tot de hele sourcetree zouden hebben. We gebruiken op werk ook Outlook, maar dat zit kwa beveiliging behoorlijk dichtgetimmerd. Alles gaat via de exchange server de erg paranoide met attachments omgaat.

Another Way 04-10-2003 15:10

Who cares, het is alleen de source code die nog niet eens af is. De code bestaat uit millioenen regels teks die uitespeird is over honderden mappen, dus zomaar iets copieren voor je eigen game code is er niet bij. En compilen en spelen gaat ook niet, want je hebt enkel de code, dus geen textures/objects en geluiden. De code is dus enkel interesesant voor de cheat makers of als vergelijkings materiaal voor je eigen engine.

Chimera 04-10-2003 15:12

Citaat:

Another Way schreef op 04-10-2003 @ 16:10:
Who cares, het is alleen de source code die nog niet eens af is. De code bestaat uit millioenen regels teks die uitespeird is over honderden mappen, dus zomaar iets copieren voor je eigen game code is er niet bij. En compilen en spelen gaat ook niet, want je hebt enkel de code, dus geen textures/objects en geluiden. De code is dus enkel interesesant voor de cheat makers of als vergelijkings materiaal voor je eigen engine.
En laat dat nu juist het grote probleem zijn :rolleyes:

G-Lo 04-10-2003 15:25

hehe op GoT komen d'r langzamerhand ook leuke conspiracy theorien los :cool:


Ik heb nog eens wat lopen nadenken over de source leak en vraag me af of het volgende scenario enigzins reëel is.

Stel je bent maker van het spel waarvan elke gamer gaat kwijlen hoe voorkom je dan dat je meteen op dag 1 van de release last krijgt van warez.... Valve werd al een tijdje lastig gevallen door allerlij script kids. Wat nu als ze de FBI opgebeld hebben met een voorstel, dit voorstel:
Valve zet een stuk code welke gedeeltelijk compileerbaar is op een makkelijk aan te vallen pc. De code echter is niet super belangrijk en levert geen cruciale hints/data. Wellicht is een deel van de code ook expres fout.
De code wordt gejat en al snel komt het overal terecht. Valve roept alle fans op de warez-trail te volgen en alle beschikare info te mailen naar Valve. Op deze manier heb je een groot onderzoeks team dat meewerkt uit sympathie, de fbi staat klaar om meteen in te grijpen en met een beetje geluk zijn daarna een groot deel warez kiddo's uit de running....

Ik weet natuurlijk dat bovenstaande een mooie gedachte is maar dat het donkerste scenario, geen opzet valve, meer reëel is. Toch, als het wel waar zou zijn .....


Dope.

Quintiano 04-10-2003 15:33

Citaat:

Glow schreef op 04-10-2003 @ 16:25:
hehe op GoT komen d'r langzamerhand ook leuke conspiracy theorien los :cool:
Dope.

Hehe dat zou inderdaad wel een enorme grap zijn :)

DEChengst 04-10-2003 15:38

Citaat:

Chimera schreef op 04-10-2003 @ 16:00:
Nee, maar tegenwoordig heeft iedereen op het werk een internetverbinding.
Bij ons werkt internet toch echt via losstaande PCs

Chimera 04-10-2003 15:41

Citaat:

Desecrator schreef op 04-10-2003 @ 16:38:
Bij ons werkt internet toch echt via losstaande PCs
Tss, jullie lopen achter. Wij hebben allemaal laptops, dus als er een geinfecteerd is kunnen we die zo het raam uit footballen. "INCOMING!" :)

nare man 04-10-2003 16:35

Citaat:

Another Way schreef op 04-10-2003 @ 16:10:
De code is dus enkel interessant voor de cheat makers of als vergelijkings materiaal voor je eigen engine.
http://spam.wnerd.com/forumpics/winnerbanner.gif

:rolleyes:

MazeMouse 04-10-2003 17:02

Citaat:

Dobermann schreef op 04-10-2003 @ 16:00:
Ik vind het eerder stuitend dat de mannen van Valve geen alternatief gebruiken. Iedereen weet toch dat Outlook behoorlijk lek is en dat je van goede huize moet komen wil je de meeste gaten dichttimmeren?
Zal ik de volgende keer iets meer smilieondersteuning geven om te laten merken dat er eigenlijk OUTLOOK SUX had moeten staan? :o

Ik bedoel als je al doorhebt dat er iets niet klopt met Outlook (zoals in die berichten te lezen is) dan houd je het toch niet?

G-Lo 04-10-2003 17:22

weer een screenshot die de echtheid van de code zou moeten aantonen..

http://home.deds.nl/~wilddog/hl2server.jpg

Een dedicated server die draait...

Lekker overtuigend weer. :rolleyes:

BendeBen 04-10-2003 17:36

Citaat:

nare man schreef op 04-10-2003 @ 13:48:
Dan snap je dus niet wat de consequenties zijn van een geleakte sourcecode voor fatsoenlijk online gamen :rolleyes:
dat begrijp ik wel

maar ik vraag me af of het echt zo erg wordt als men doet voorkomen

en idd zon conspiracy theorie zou me nix verbazen
want a) tis te knullig voor woorden en b) waarom ontkent gabe niet dat het de echte source is? ik had gezegd "blabla hoax blabla no worries blabla"

SisterOfMercy 04-10-2003 17:44

Citaat:

Dobermann schreef op 04-10-2003 @ 16:00:
Ik vind het eerder stuitend dat de mannen van Valve geen alternatief gebruiken. Iedereen weet toch dat Outlook behoorlijk lek is en dat je van goede huize moet komen wil je de meeste gaten dichttimmeren?
Eh ja, ik neem aan dat mensen die een fatsoenlijk spel willen maken, geen foutlook gebruiken maar natuurlijk The Bat!

II_Duce 04-10-2003 17:48

kvind dat kut.. dat mensen dat flikken best wel sneu...

Chimera 04-10-2003 17:54

Citaat:

SisterOfMercy schreef op 04-10-2003 @ 18:44:
Eh ja, ik neem aan dat mensen die een fatsoenlijk spel willen maken, geen foutlook gebruiken maar natuurlijk The Bat!
Outlook is veel meer dan een mailclient, ik gebruik thuis ook The Bat! maar het is niet te vergelijken.

Prime Evil 04-10-2003 18:53

Citaat:

Glow schreef op 04-10-2003 @ 14:56:
Ik heb d'r m'n twijfels over..op o.a. GoT lees ik erg veel tegenstrijdige berichten, sommige mensen komen met 'bewijs' aan zetten dat het waardoor ik amper meer twijfel over de echtheid van de code, aan de andere kant ook veel opmerkingen en interpretaties van de code die d'r weer sterk op wijzen dat het een hoax is. Mocht het wel echte code zijn, is ook nog maar de vraag hoe recent deze is.
Goed lezen leert ons dat er qua content noppes is gestolen. Je kunt dus géén HL2 graphics of modellen compilen/renderen.

G-Lo 04-10-2003 19:01

Citaat:

Prime Evil schreef op 04-10-2003 @ 19:53:
Goed lezen leert ons dat er qua content noppes is gestolen. Je kunt dus géén HL2 graphics of modellen compilen/renderen.
Ja ik las het net idd ook al. Maargoed, dat maakt het d'r verder totaal niet geloofwaardiger om. Niks maar dan ook niks toont aan dat dat echt de hl2 engine is die dat rendert.

nare man 04-10-2003 19:45

Citaat:

Prime Evil schreef op 04-10-2003 @ 19:53:
Goed lezen leert ons dat er qua content noppes is gestolen. Je kunt dus géén HL2 graphics of modellen compilen/renderen.
Content rippen is het probleem ook niet. Die zou je zelf naderhand ook wel wijzigen zonder de source te hebben, anders zouden er ook nooit mods met nieuwe graphics en geluiden uit kunnen komen.

Het probleem is dat de netcode nu op straat ligt. Iedereen kan nu de executable compilen met een eigen aimbot erin die nooit gedetecteerd kan worden en die alle maatregelen van de server zoals het gebruiken van een checksum kan omzeilen (n)

Prime Evil 04-10-2003 20:15

Citaat:

nare man schreef op 04-10-2003 @ 20:45:
Content rippen is het probleem ook niet. Die zou je zelf naderhand ook wel wijzigen zonder de source te hebben, anders zouden er ook nooit mods met nieuwe graphics en geluiden uit kunnen komen.

Het probleem is dat de netcode nu op straat ligt. Iedereen kan nu de executable compilen met een eigen aimbot erin die nooit gedetecteerd kan worden en die alle maatregelen van de server zoals het gebruiken van een checksum kan omzeilen (n)

Ik weet het probleem prima, maar die screenshot van degene die ik quotte zegt dus, denk ik, niets.

nare man 04-10-2003 20:41

Ik denk dat die screenshot onzin is, en in het geval dat hij niet gefotosoept is, zegt hij inderdaad weinig.

Screaming Slave 05-10-2003 03:17

Citaat:

Glow schreef op 04-10-2003 @ 18:22:
weer een screenshot die de echtheid van de code zou moeten aantonen..

http://home.deds.nl/~wilddog/hl2server.jpg

Een dedicated server die draait...

Lekker overtuigend weer. :rolleyes:

blaat.

download de source dan zelf en kijk voor de grap wat files, tis echt wel for real dus. :rolleyes: en het compilet zelfs gewoon in vc++ zonder ook maar iets te veranderen.

DEChengst 05-10-2003 15:50

Tijd om het zaakje naar een SGI Onyx 4 te porten :evil:

Lekker Half-Life in The Cave spelen :cool:

G-Lo 05-10-2003 16:18

Ik begin langzamerhand wel wat overtuigder te raken dat d'r wel wat genuine materiaal inzit...

Maargoed, weer wat kritisch materiaal..

Citaat:

Actually, what makes u believe that it is "the real thing" that was leaked out or *how real* it is?
Is there anybody out there who can say:,, yep, this is really a hl2 source code."?
No, nobody can, cause even Valve programmers don't know the whole code and if they do, they will not say or they just can't say.
The question is not about authenticity of the code, but about which part of the code it is.

**And another fact or "About a today's game"**

As u said - game in general consists of two parts: source code and resources,
but u've forgot to say one thing, which I think is the most important(by fps engines mostly).
There is also a middle part(layer) - "the GAME" or the main modification, which is somehow bound to engine.
Not even programers can say where is the border between THE ENGINE, THE GAME IT SELF(usually compiled library that uses
engine for some operations) and THE RESOURCES. Developers have many possibilities on how to make the hierarchy of
the whole game.

For example: the Havoc engine can be integrated in the main engine library OR it can be integrated in *the main modification*, or
it is a completely stand alone library.
It depends on how fast is the communication between the engine library and the game library or on the will of programmers
(they have always some special reasons mostly because of bussines , for example: if they want to sell HAVOC as a physical engine
it would be wiser to make it stand alone. But this cannot happen in real, cause everybody could steal it).

Simple picture of the hierarchy:

RESOURCES - graphics,sounds,models,maps
|
GAME LIBRARY - the code of HL2, maybe also of HAVOc
|
ENGINE - usually graphical engine, also solves communication between other parts of the game (an ulitmate ruler )

or the other case

RESOURCES
|
GAME LIBRARY----HAVOC
| |
| +----AI
|
ENGINE

So if u make a modification, it will always use some functions or parts of the main modification(which is, in fact, also
a modification, but it has routines to comunicate with engine, this isn't true in every case)
At present many games support modifactions - all of this has started with quake 8 years ago.
It makes the game to look more simple for programmers.
Example of this kind of engine: Quakez, Unrealz, Lithtech and many others


I can say only one thing: My brother works in a game development team that is "known" for some games.
But the security there is very tight> they have a inner policy, every employee has only a limited access to data
(i think this doesn't apply only for game developement teams), everyone knows only "the stuff" he needs to know and so.
It's impossible to get trough the security especially of any "known" game developement team,
expect the case you want "somebody" to get trough the security intentionally.
There are many network solutions with very tight security on the market and I don't believe that Valve is using the cheap one
(especially when they're developing such an expesive game) or was the budget not enough?

I believe only in 3 possibilities:
-Valve kicked somebody from the team, he got angry and took DA SOURCE(this way he could pass trough security)
-Hype, excuse for delaying
-THERE IS AN ULTIMATE HACKER OUT THERE(I would expect something like this to happen in quake community not here).

How can u say what's a hype and what isn't?
In any case, there is no possibility to stop the spreading of the source code or what it is trough the internet(it can be also passed
physically)...
At least it is an excuse for delaying the release date...
Some important parts are surely missing.

bron:

http://www.halflife2.net/forums/show...301#post220301


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.