![]() |
CRC error op HD
Ik heb de afgelopen tijd regelmatig last dat bestanden onbruikbaar zijn vanwege CRC errors.
Waar kan dat aan liggen? Kan de HD kapot zijn ofzo? :confused: |
Dat zou kunnen, maar dat hoeft niet per se.
Een CRC (cyclic redundancy check) is een hexadecimaal getal dat samengesteld is op basis van de inhoud van het bestand waar hij over wordt berekend. Het meest dicht bij huis wordt het gebruikt om te kijken of de uitgepakte inhoud van een ZIP/RAR-archief (nog) gelijk is aan de oorspronkelijke data. Is de CRC-code niet meer gelijk, dan zit er dus verschil tussen de in- en uitgepakte bestanden en is je data niet meer betrouwbaar. Een verkeerde CRC kan velerlei oorzaken hebben. Het kan uiteraard veroorzaakt wordt door fouten op de harde schijf, hoewel je dan eerder zou verwachten dat Windows zelf een schrijf- of leesfoutmelding geeft en geen CRC-error. Ook kan een verkeerde CRC veroorzaakt worden door bitfouten in het geheugen, bijvoorbeeld door verkeerde timings of overclocken. Tenslotte is een overgeclockte processor nogal eens de oorzaak van sluipende CRC-fouten in archieven. |
Als je zo'n melding krijgt van WinRAR/ZIP: het archief is corrupt; gedownload met KaZaA ofzo.
Als je de melding van Windows zelf krijgt, is er wel wat aan de hand. Doe een schijfcontrole en controlleer of je systeem stabiel is (3D spel draaien), controlleer je geheugen met MemTest86 (www.memtest86.com). |
Met tweak-xp kun je ook zip files repareren.
Misschien moet je het daar eens me proberen. http://www.tweakzone.nl/downloads/3566 |
Ik ben wel eens een spel tegengekomen wat je niet kon zippen of arj-en.. Bij het uitpakken kreeg je dan een crc error. Heel vreemd.
|
Ja, ik heb er ook wel eens een paar gehad bij een (vrij grote! :mad: klote modem) download. Vrij irritant.
|
Daarom is belangrijk dat je een geavanceerd transfer-algoritme hebt, wat voorziet in file hashes, chunks en andere safeguards om 99,999% zeker te zijn dat je completed file identiek is aan het origineel.
|
Citaat:
|
als je er echt heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel krijgt met downloaden etc etc, zal het waarschijnlijk je ram zijn :)
heb het zelf 3 x gehad in 7 jaar tijd, en 3x was het me ram :) |
Dan zul je dat ook ondervinden bij het spelen van spellen b.v. (instabiliteit).
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16. |