![]() |
Biologie: DNA
Ik zit met een probleempje, ik heb een eindexamenbundel biologie en ik probeer een vraagstuk over DNA te beantwoorden. Volgens mij weet ik het antwoord wel, maar volgens het boek moet het iets totaal anders zijn. Zou iemand me kunnen helpen?
De vraag: Een stuk mRNA bestaat voor 45% uit adenine, voor 15% uit cytosine, voor 25% uit guanine en voor 15% uit uracil. De vraag is wat de procentuele verdeling van adenine, cytosine, guanine en thymine is op het DNA. Mijn redenatie: A hoort bij T, dus T is 45%. C hoort bij G, dus G is 25%. G hoort bij C, dus C is 15% en U hoort bij A, dus A is 15%. Maar dat antwoord staat er niet eens bij, en het antwoord was zij geven snap ik echt niks van! Wie helpt mij? |
Ik weet het niet...
Waarom reageer ik dan... :s |
Doen alsof je 100 basen hebt (in 1 streng).
Dan de 2e streng bekijken, als je 45 A's hebt staan daar tegenover 45 T's enz: 45 A 45 T 15 C 15 G 25 G 25 C 15 T 15 A Optellen: 60 A 60 T 40 G 40 C Maar dat zijn geen procenten.. je hebt nu nl 2 * 100 = 200 basen. Dus alles / 200 en * 100 % en dan heb je je antwoord: 30 % A, 30 % T, 20 % G, 20 % C. :) En nu maar hopen dat het klopt wat ik zeg.. :bloos: |
Citaat:
De fout die je gemaakt hebt is dat je (Sherco) slecht alleen hebt gekeken naar 1 streng (diegene die op het mRNA past) Je moet natuurlijk ook naar de andere streng kijken!!! |
das eigenlijk ook best flauw...
|
grmmm, stom dat ik daar niet aan gedacht heb!! Dank je wel Alicia Silverstone!
|
Citaat:
toen las ik jouw antwoord... eigenlijk best voor de hand liggend (kon mezelf wel voor de kop slaan) mja, ik en logisch denken :nono: tnx anyway, vond het ook wel 'leuk' om te weten :) |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45. |