![]() |
[Linux] Samba: uploads loggen
Ik draai Debian woody met samba 2.2.3a-12.3
Éen van mijn shares is een upload share waar iedereen troep neer kan gooien. Nu is één of andere sjaak (al dan niet expres) voortdurend virii aan het uploaden. Ik wil graag alle uploads loggen, zodat ik het ip van deze meneer of mevrouw aan netwerkbeheer kan doorgeven. Hoe doe ik dit? Is er een mooie (web)monitoring tool voor samba? |
samba-sentinel ?
|
Citaat:
ik doe alles via de commandline, 't is m'n server en er zit niet eens een monitor aan :) misschien nog andere suggesties? |
Monitoring tools gaan meestal via X11-stuff. Maar jij wilt webmonitoring dus.
Ik zou het niet weten, zal vast wel iets zijn wat min of meer aan jouw eisen voldoet. |
Citaat:
Code:
tijd ip actie bestandsnaam de logs van samba zelf zijn echt niet te doorgronden :( |
Indien je PHP kunt, kan je natuurlijk ook zelf een script maken die de Samba logs processed.
|
Probeer Sawmill eens.
Ok, is geen freeware, maar maar hele mooie webbased uitdraaien van je logfiles. Ook van samba log files. Kan je vrijwel alles wat je maar wilt weten in terug vinden. |
Citaat:
misschien dan toch maar betalen edit: :eek: toch maar niet... ruim €200 voor 5 configs! |
Wat misschien ook wel handig is voor als je een samba share hebt en liever niet wil dat mensen virii downloaden.
kan je RSBAC enabled kernel nemen en dan met malware scan, als een bestand voor de eerste keer wordt opgevraagd wordt ie gescanned en als ie vies is access denied. HIermee kan je iig voorkomen dat onschuldige gebruikers de geuploade virii downloaden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:14. |