![]() |
klinisch/poliklinisch
kan mij iemand goed uitleggen wat het verschil is tussen klinisch/poliklinisch en wanneer je wel of geen bed krijgt in een kliniek? Of misschien een site waar ik dit op zou kunnen vinden?
ALvast bedankt allemaal |
Zover ik het heb begrepen toen ik naar een revalidatie centrum ging is het verschil tussen klinisch en poliklinisch dat je bij klinisch opgenomen wordt. En daar dus een bed krijgt.
Terwijl je bij poliklinisch je naar de kliniek gaat voor behandeling maar wel gewoon thuis blijft verder. |
Klopt wat MoonWolf zegt: poliklinisch is 'eventjes' en bij klinisch word je gewoon opgenomen in het ziekenhuis. Dan krijg je dus een bed. Bij poliklinisch soms ook. Je kunt ook poliklinisch bevallen.
Ik ben geopereerd op de poli. Ik kwam, even snijden, ging weer weg. Alleen een operatietafel voor nodig dus, geen bed kwam er aan te pas. |
Encarta woordenboek:
'klinisch bn op de kliniek betrekking hebbend; aan het ziekbed; poli'klinisch bn bijw in een polikliniek (geschiedend): poliklinische behandeling ; poliklinisch bevallen bevallen in een ziekenhuis maar daar niet langer dan 24 uur blijven polikli'niek (de (v) ; -en) inrichting waar aan lopende patiënten geneeskundige hulp wordt verleend |
Citaat:
Over bevallen: Als je een nacht in het ziekenhuis blijft, als patiënt, opgenomen, ben je klinisch. En 'lopende patiënten'? Er komen er ook zat in een rolstoel. :p Nee, het verschil zit 'm in het wel of niet opgenomen worden voor de nacht. (Als je voor een poliklinische chirurgische ingreep komt, word je overigens wél opgenomen, voor een dag.) |
neej ik ben ook niet opgenomen toen ik een kleine chirurgische ingreep kreeg.
een litteken werd opnieuw dichtgemaakt. ze gingen hem om hem mooier te maken opnieuw hechten. ging er 16:00 heen en 16:08 liep ik alweer het ziekenhuis uit. het was een littekencorrectie |
Citaat:
En wat jij uitlegt, dat sluit de uitleg van dat woordenboek toch niet uit? En poliklinisch bevallen is wel dat je er niet meer dan 24 uur blijft. Sjongejonge, je weet het allemaal wel goed :rolleyes: En ik ben niet voor een dag opgenomen, maar voor een kwartier :s. Heb wel een poliklinische chirurgische ingreep gehad. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14. |