![]() |
Hoe schrijf ik nou in godsnaam een leuk nummer?
En dan heb je eindelijk eens inspiratie... dan pak je je gitaar erbij en dan kún je eenvoudigweg niks beters verzinnen dat drie standaard akkoorden (we hebben een a, we hebben een e...) en een lam ritme... :s :(
Wáárom gebeurd mij dit nou altijd? En wie weet er een oplossing? Moet ik meer bestaande nummers gaan spelen, moet ik de techniek beter onder de knie krijgen, ... wat doe ik verkeerd dat ik geen goede, mooie, onlogische akkoorden in een mooie volgorde kan zetten? :eek: Ik raak hier echt zwaar gefrustreerd van. Heeft iemand tips, op en aanmerkingen danwel leuke akkoorden te leen? Groetjes, Krummeltje - gefrustreerd, as you see. :mad: |
Ga blowen, spelen en opnemen.
En dan de volgende dag eens luisteren wat je gespeeld hebt. |
Citaat:
Verder? (ik zal er overigens maar bij vermelden dat ik dus níét kan improviseren.) |
denk je nou echt dat hier iets uit gaat komen wat je structureel zal helpen goede nummers te schrijven?
|
Citaat:
intro|couplet|couplet|refrein|couplet|bridge|refrein|outro dit is super standaard, maar er is niks mis mee. het hoeft niet allemaal technisch. alle accoorden zijn toch al eeuwig vaak gebruikt. |
Citaat:
|
je kunt et of je kunt et niet :p
|
Citaat:
Citaat:
Geef me eens akkoorden die leuk zijn! Citaat:
@ andere reply: thanx, daar heb ik nog eens wat aan. *pakt gitaar* zie je, het helpt wel! :P |
Trek puntschoenen aan. Dat wil nog wel eens helpen.
|
Citaat:
|
lukt het je niet om te improviseren? meer oefenen. heel simpel, nummers spelen, technieken doornemen, etc.
Door al die dingen ga je dingen beheersen zodat je iets kan uitvoeren wat er in je creatieve brein op komt. Speel/luister veel nummers in de stijl die je zelf wil spelen/schrijven, dan komt er na een tijdje vanzelf wel iets. |
Citaat:
|
tenk joe both :)
|
Ik schrijf praktisch altijd eerst de muziek en zoek dan een bijpassende tekst.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar geef eens een nummer met een leuk gitaarrifje wat niet al te moeilijk is? (lees: makkelijk) |
Citaat:
Smashing Pumpkins - 1979 |
Ik zit altijd maar een beetje random te pingelen en dan rolt er wel een riffje uit. En daar bouw ik dan iets omheen door gewoon een beetje te passen en meten. En ook wat variaties op de basisriff. Nou is t wel simpel wat ik maak, maar dit gaat op voor alle soorten muziek lijkt me.
Techniek en muzikaal inzicht is naar mijn idee ook ondergeschikt aan creativiteit..... |
Citaat:
Ja zo doe ik het ook. En tjah.. gewoon veel spelen en oefenen. |
Oja. Gewoon beetje experimenteren met aanslag en ritme. Rare accenten leggen. Whatever. Ik ben een dramatisch slecht muzikant, maar een nummertje schrijven met m'n gelimiteerde spel lukt toch en werkt prima voor de muziek die ik speel.
|
Citaat:
|
Citaat:
vind ik altijd wel leuk om te spelen, Deftones - Be quiet and drive Ach ja, er is zoveel. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat jij leuk vind, dat kan ik niet voor je beslissen. |
Akkoor progressies.
|
Een leuk nummer "for the mass" bevat:
- max 5 zinnen - nergens op slaande text - bij voorkeur een cover |
Met barre-akkoorden kom je trouwens ook redelijk ver om een makkelijk nummer te schrijven, gewoon een simpel ritme bedenken en dan kijken wat goed achter elkaar klinkt...
|
Citaat:
|
Citaat:
een goed nummer, wat is dat dan? |
Citaat:
ik bedoelde: ik schrijf geen nummers om ze een hit te laten worden, ik wil gewoon eindelijk een keer trots op mezelf zijn. |
Ja ik pingel wel wat en dan komt er soms wat uit rollen (niet vaak, maar zovaak 'pingel' ik eigenlijk ook niet :o). En dan probeer ik met die riffjes een liedje te maken.
Of ik hoor gewoon iets in m'n hoofd, en dat ga ik dan naspelen. Moet je alleen oppassen dat geen bestaand nummer is. :D |
fucking hell! :eek:
topics zoals deze zijn ZOOOOOOOO irritant als je niet weet HOE je een liedje moet schrijven, dan heb je waarschijnlijk niet de talent of de creativiteit om er mee bezig te zijn, dus hou er dan mee op het is echt niet alsof de tips die wij zullen geven zullen helpen, mijn god |
hee, het is krummie hehh dus wees eens lief :nono:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik zeg alleen, zóveel mensen houden zich bezig met het proberen van liedjes schrijven dat de liedjes die ze schrijven gewoon vreselijk kut zijn als eindresultaat. dan denk ik : als het niet zomaar komt, als je de creativiteit er niet voor hebt en het niet jouw ding is, zoek dan een andere hobbie!! dit was geen attack naar krummeltje, weet niet wie het is dus zou haar niet aanvallen ofzo. als dat zo overkwam, sorry. het was gewoon een opmerking na de talloze topics zoals deze die voorbijkomen |
gewoon veel klooien en dan over n paar jaar heb je vast wel n nummer waar je trots op bent....
|
Pak eens een ander instrument!
Toevallig een Djembé staan? Of een Didgeridoo? Desnoods mondharmonica! ;) Of stap eens af van een 4-kwarts-maat... ga lekker gek doen (maar wel zo, dat het klinkt)... Belangrijk is ook de zanglijn. Met een puik gitaarspel (of ander bovenstaand aangeraden instrument) zonder goede zangpartij is het liedje niet echt luisterbaar en bij voorbaat een minder leuk liedje. Een echt leuk liedje heeft een goede zanglijn (en stem uiteraard) nodig! |
Een dame op zoek naar wat tips is toch niet het einde van de wereld? Nee hè, probeer dan behulpzaam te zijn in plaats van te doen alsof je het beter weet.
|
improviseren/jammen totdat je opeens iets hebt wat leuk klinkt en daarmee verder gaan... maar als je niet verder komt dan een a of een e akkoord, dan wordt het nog heel moeilijk voor je.
|
schrijf gewoon 20 regels waarvan 10 met FUCK THE GOVERNMENT gebruik drie power-akkoorden en je hebt punk.
oh wat is kortzichtigheid toch heerlijk. |
|
Als Pruttelpot en Deadnation geen vriendjes zijn dan moeten ze dat BUITEN het forum om afhandelen, ik wil zelfs nog wel scheidsrechter spelen :D maaruh schei uit nou.
|
@ Amnesiac84: Aan jou heb ik nog eens wat. Tnx.
@ konflict: (y) @ Gary Craptalk: :D |
zoek een goede muze
geen gemene |
Citaat:
|
hey kids, ga eens moddervechten ofzo in een kinky outfit ipv die loze discussies.
|
'k heb dat liedje van idols in me kop
Everyooooone's a winneeeer and a staaaaaar. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32. |