![]() |
van munt naar briefje: goed voor tegengaan inflatie?
Volgens Nu.nl wil Italie (huidige voorzitter van de EU) de één en twee euro munt vervangen door een biljet. Als redenen geeft Italie:
- het tegengaan van de inflatie - de Italianen kunnen niet wennen aan een munt met een hoge nominale waarde De tweede reden is m.i. niet geldig (over 10 jaar zijn ze er wel aan gewend) en de eerste reden vind ik dubieus. Hoe kan het vervangen van een munt door een biljet met dezelfde waarde de inflatie tegengaan? Verder vind ik onzin om daar biljetten voor te gebruiken. Krijgen we dus nog meer biljetten. Van mij mag zelfs het 5 euro biljet wel een muntstuk worden. Wat vinden jullie? |
ik vind dat italianen niet moeten zeuren
omdat ze op berlusconi gestemd hebben en verder zijn briefjes onhandig, vooral veel briefjes zijn onhandig maar anders maken ze toch alleen maar italiaanse biljetjes, ieder landje heeft nou toch ook een eigen muntje |
Citaat:
|
nou, ik hoef niet allemaal van die flutbriefjes in m'n porto-monnee die niks waard zijn.
Daar kan ík weer niet aan wennen. ;) |
En ik kan niet wennen aan briefjes met weinig waarde. Italianen zijn weer lekker egocentrisch bezig.. :o
|
Waarom zou het vervangen van een bepaalde valuta-eenheid door één met een andere modaliteit leiden tot afname of voorkomen van inflatie? Ben benieuwd naar de redenatie.
Ik kan me wel voorstellen dat 1- en 2-eurostukken eerder zoekraken, achterblijven in oude sokken, in ladenkastjes en dergelijke. Dat gebeurt met briefgeld toch minder, het grootste gedeelte van de 'zoekgeraakte' nationale valuta tijdens de inwisselperiode naar de euro was ook muntgeld. Maar afgezien daarvan zie ik geen enkele logische verklaring voor dit voorstel. Die tweede reden is natuurlijk gewoon onzin, dan hadden ze die stomme lire maar eerder eens moeten herwaarderen. Engelsen klagen ook niet als ze in Europa ineens rechts moeten rijden. |
Ik geef een 5-eurobiljet net zo snel uit als een 5-guldenmunt dus naar mijn idee heeft het uitgeven weinig te maken met de vorm.
Ze wilden zelf dus nu wennen ze er ook maar aan. |
Zie geen enkele reden zoals anderen hier al hebben vermeld.
|
Citaat:
Tevens vermoed ik dat biljetten fraude-gevoeliger zijn; ze zijn sneller geprint dan dat je zelf een munt kan slaan (tenzij je in Thailand munten van 10 baht haalt). Evenzo denk ik dat munten munten makkelijker worden uitgegeven dan biljetten, die veel aan hoge bedragen doen denken. Da's dus gooed voor de economie. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37. |