Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Rich textbox op website (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=623370)

Gus 08-10-2003 09:26

Rich textbox op website

Vraagje: hoe kan ik een rich textbox in een website stoppen, en de inhoud ervan dan terugkrijgen als "platte" RTF via POST (of desnoods GET, maar dat lijkt me raar).

Of heeft iemand misschien een idee hoe het in theorie zou moeten, dan kan ik zelf wel iets in elkaar flansen denk ik.

-gus

Triloxigen 08-10-2003 09:30

Richttext kan volgens mij niet tenzij je met java oid gaat prullen..

Het gaat iig niet met de standaard dingen en zal zeker niet crossbrowser zijn als het niet via Java oid gaat..

Bij hotmail hebben ze het, misschien knu je daar eens kijken, maar dit is geen gewone textbox..

Gus 08-10-2003 10:26

HTMLArea is cross browser en gratis, dus op zich wat ik nodig heb. Maar ik zou het liefst ook nog "begrijpen" (enigszins) wat ik doe, dus ik hoop dat iemand me het gebruikte principe kan uitleggen. HTMLArea is ook veel te geavanceerd voor wat ik wil, in principe, dus ik zou zelf graag iets simpels maken.

DHTML goeroes?

Triloxigen 08-10-2003 10:27

dHTML is volgens mij niet crossbrowser..

Maar download dit eens:
http://www.tcpiq.dreamhost.com/downloads/HTMLRTA12.exe

Komt van:
http://www.bykeyword.com/pages/detai...load-6248.html

Gus 08-10-2003 10:40

Merci McLaren, maar ik zou het liefst weten hoe zoiets werkt. Zo'n kant-en-klaar ding downloaden is wel heel flauw... HTMLArea is precies zoiets, die vond ik er nog mooier uitzien persoonlijk.

Msschien moet ik als ik thuis ben maar eens de source gaan doorstruinen. Is zoiets dHTML, of Java o.i.d.?

Triloxigen 08-10-2003 10:41

Hoe het precies werkt weet ik niet,
maar of het cross-browser is betwijfel ik echt..

Java is het achteraf toch niet,
het is volgens mij een combin van dHTML, Javascript en CSS,

Triloxigen 08-10-2003 10:44

Ik denk dat ik al weet hoe het werkt,
het zijn simpelweg gewoon html-tags in de <textarea> tag, iig dat is zo bij HTMLarea alleen dat werkt met MSIE5 al iig niet..

Dat van hotmail werkt wel in MSIE5

Ulfheðin 08-10-2003 10:47

Citaat:

McLaren schreef op 08-10-2003 @ 11:41:
Hoe het precies werkt weet ik niet,
maar of het cross-browser is betwijfel ik echt..

Java is het achteraf toch niet,
het is volgens mij een combin van dHTML, Javascript en CSS,

Volgensmij zelfs ASP

Triloxigen 08-10-2003 10:54

Citaat:

Ulfheidin schreef op 08-10-2003 @ 11:47:
Volgensmij zelfs ASP
*kuch*
ASP heeft er niks mee te maken :X

DeathKnight 08-10-2003 11:38

Je hebt iig minimaal IE 5.5 nodig. Dus ik denk dat het een combinatie van css en javascript is. En wordt absoluut niet door elke browser goed ondersteund.

Gus 08-10-2003 11:41

Een textbox met active server pages?

Wat Hotmail heeft is (lijkt me) niet zoveel bijzonders. Het komt neer op een RichText Edit Control (is er een manier om die Microsoft Controls in een HTML pagina te gooien?), waarin je dan via Javascript knopjes RT-formatted tekst gooit. RichText is ook gewoon een markup language, dus met RichText "tags".

Dat het dan niet werkt met Opera of Netscape is niet van belang, dan schrijf ik daar wel een text-area-variant voor, zonder alle toeters en bellen.

Dus misschien moet ik de vraag herformuleren naar "Hoe gooi ik een DLL o.i.d. (een MS control, ik ken die nog van VB en Delphi) in een webpagina zetten? Kan dat uberhaupt niet? Moet ik dus op zoek naar een Java-object?

Dank voor het geduld, McLaren.

Triloxigen 08-10-2003 12:21

Citaat:

DeathKnight schreef op 08-10-2003 @ 12:38:
Je hebt iig minimaal IE 5.5 nodig. Dus ik denk dat het een combinatie van css en javascript is. En wordt absoluut niet door elke browser goed ondersteund.
Die van hotmail werkt wel in MSIE5, HTMLarea niet..

Citaat:

Gus schreef op 08-10-2003 @ 12:41:
Een textbox met active server pages?

Forget it, dat vcan ASP heeft er ff niks mee te maken :D

Citaat:

Wat Hotmail heeft is (lijkt me) niet zoveel bijzonders. Het komt neer op een RichText Edit Control (is er een manier om die Microsoft Controls in een HTML pagina te gooien?), waarin je dan via Javascript knopjes RT-formatted tekst gooit. RichText is ook gewoon een markup language, dus met RichText "tags".

Hotmail heeft wat jij wilt :)
En het werkt met MSIE5, het staat uitgeschakeld voor andere browsers, dus testen gaat niet.

Citaat:

Dat het dan niet werkt met Opera of Netscape is niet van belang, dan schrijf ik daar wel een text-area-variant voor, zonder alle toeters en bellen.

Dat kun je best doen, mensen die Opera of Mozilla gebruiken hebben meestal toch wel enigzins verstand van zaken.

Citaat:

Dus misschien moet ik de vraag herformuleren naar "Hoe gooi ik een DLL o.i.d. (een MS control, ik ken die nog van VB en Delphi) in een webpagina zetten? Kan dat uberhaupt niet? Moet ik dus op zoek naar een Java-object?

Java is cross-browser, als java geinstaleerd is dan, wel nadeel.
Maar zou het proberen op te lossen zonder java.
En zorgen dat het iig werkt vanaf MSIE5.

Zoek anders eens op google.com
of kijk eens op dhtmlcentral of hotscripts.

Citaat:

Dank voor het geduld, McLaren.

Geen dank :)
Vind eht zekf ook wel interesant om te weten :D

Gus 08-10-2003 12:48

Ik denk dat ik ga proberen een DHTML behaviour te maken. Dat werkt dan vanaf IE5. Hiermee kan ik platte tekst dynamisch opmaken, dus dat is eigenlijk hetzelfde als RTF. Iemand typt in een normale text-area (denk iK), en met Javascript knopjes wordt de dynamische opmaak er dan overheen gegooid.

http://msdn.microsoft.com/library/de...o/creating.asp

Ik neem aan dat Hotmail ook zoiets heeft, maar dan drie keer zo professioneel.

Het komt uiteindelijk neer op net zo'n textvak als hier op het forum waar ik nu in tik, waar je ook een soort "opmaak" kunt bewerkstelligen met van die knopjes. Alleen moet het dan ook mooi RTF-style worden getoond. Ik denk dat dit dan wel een oplossing is. Veel werk, shit :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.