Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Omvat de Natuur het universum of andersom ?? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=623475)

Aries 08-10-2003 11:30

Omvat de Natuur het universum of andersom ??

Nou wat denken jullie is 't Universm een deel van de natuur of is de natuur een deel van het universum ???

Not for Sale 08-10-2003 11:55

Hangt een beetje af van je definities.
Ik ben geneigd te antwoorden dat de natuur de set regels, de invulling, de verzameling eigenschappen van het universum is.
Dus van omvatten is dan geen sprake.

misty1986 09-10-2003 12:12

Ik denk persoonlijk dat het universum een deel is van de natuur,
de natuur is er niet alleen op aarde, maar verspreid zich over het hele universum, vandaar. De natuur omvat de vijf elementen,
het universum is er een van...
Dit is tenminste zoals ik het zie,
Misty ;)

Fade of Light 09-10-2003 12:39

universum deelverzameling van natuur
natuur deelverzameling van universum? misschien. Zo ja dan universum = natuur.

mathfreak 09-10-2003 19:25

Citaat:

Misty17 schreef op 09-10-2003 @ 13:12:
De natuur omvat de vijf elementen
Voor zover ik weet onderscheidden de Grieken slechts 4 "elementen": aarde, lucht, water en vuur. Wat zou dat vijfde element volgens jou dan moeten zijn? :confused:

Perunda 09-10-2003 19:26

Interessante vraag. :)

Ik zie de natuur vooral als de bomen, planten, stenen en zo. Ik zie de natuur meer als een deel van het universum, hoewel de visie van Misty ook wel voor een groot deel juist is.

misty1986 09-10-2003 20:34

Citaat:

mathfreak schreef op 09-10-2003 @ 20:25:
Voor zover ik weet onderscheidden de Grieken slechts 4 "elementen": aarde, lucht, water en vuur. Wat zou dat vijfde element volgens jou dan moeten zijn? :confused:
Ik dacht niet volgens de Griekse visie, meer dat er zo iets bestaat als water, vuur, lucht, aarde en ether, iets wat er wel is, maar wat je heel moeilijk kan zien of aanraken, ik vind ether ook nie echt goed klinken. Als je dan zegt dat de natuur uit vijf elemanten bestaat, kun je het universum ether noemen, je kunt het niet zien of aanraken. De vier andere elementen kun je wel aanraken.

:) Misty

Kazanka 09-10-2003 21:19

Universum doos, natuur inhoud doos.

mathfreak 10-10-2003 20:20

Citaat:

Misty17 schreef op 09-10-2003 @ 21:34:
Ik dacht niet volgens de Griekse visie, meer dat er zo iets bestaat als water, vuur, lucht, aarde en ether, iets wat er wel is, maar wat je heel moeilijk kan zien of aanraken, ik vind ether ook nie echt goed klinken. Als je dan zegt dat de natuur uit vijf elemanten bestaat, kun je het universum ether noemen, je kunt het niet zien of aanraken. De vier andere elementen kun je wel aanraken.

:) Misty

Ik heb er even Geschiedenis van de wiskunde van D.J. Struik bijgepakt. Wat jij aanhaalt komt overeen met een idee van Plato. De 4 "elementen" aarde, lucht, water en vuur konden volgens hem door 4 van de 5 regelmatige veelvlakken worden voorgesteld, en de ether kon volgens hem door het regelmatige twaalfvlak worden voorgesteld, dus jouw idee is wat dat betreft wel degelijk op de oude Grieken (in dit geval Plato) terug te voeren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04.