Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Waar kan ik de 10 Geboden vinden... (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=623916)

juliettebinoche 08-10-2003 17:24

Waar kan ik de 10 Geboden vinden...

in de Bijbel?
Ik kan mn weg niet zo goed in dit boek vinden.
We kan me helpen?

~Third Day~ 08-10-2003 18:11

10 geboden(=de wet):Exodus 20: 1-17
samenvatting van de wet: Mattheus 22: 37-40

Sweet_Hadar 08-10-2003 18:51

En toch konden de mensen precies verstaan wat Hasjem tegen Mosjé zei:

• 1) Ik ben Hasjem, je G-d, de G-d die je uit Egypte heeft weggehaald, de G-d die je uit de slavernij bevrijd heeft.

2) Je mag geen andere goden hebben, ik ben je enige G-d. Je mag geen andere goden hebben waar je voor buigt of die je dient.

3) Misbruik Mijn naam niet.

4) Denk steeds aan de Sjabbat, want het is een bijzondere dag. Zes dagen moet je werken, maar de zevende dag, de Sjabbat, is een rustdag. De zevende dag is alleen voor Hasjem. Geen enkel soort werk mag je doen op de zevende dag. Jij niet, je vrouw niet, je kinderen en de mensen die voor je werken, niemand mag werk doen. Ook je dieren mogen geen werk doen, en als er vreemdelingen bij je wonen mogen die ook niet werken. Ik heb in zes dagen de hemel en de aarde en de zeeën geschapen en alles wat daarop en daarin leeft. Maar op de zevende dag heb Ik gerust. Daarom is de zevende dag de Sjabbat, een gezegende, heilige dag.

5) Toon eerbied voor je vader en je moeder.

6) Je mag een ander mens niet doden.

7) Je mag alleen houden van je eigen man of je eigen vrouw.

8) Je mag niet stelen.

9) Je moet altijd de waarheid spreken over andere mensen.

10) Je moet tevreden zijn met wat je hebt, en niet jaloers zijn op wat iemand anders heeft.

Gauloises 08-10-2003 18:55

Waarbij zij niet g-d spraken maar god, even ter assistentie van SimShalom (y)

Trouwens heb ik een vraag, wie zegt dat god niet al een ander woord is voor de echte naam die wij tegenwoordig omschrijven als god?

JaJ 08-10-2003 19:16

Citaat:

Gauloises schreef op 08-10-2003 @ 19:55:
Waarbij zij niet g-d spraken maar god, even ter assistentie van SimShalom (y)

Trouwens heb ik een vraag, wie zegt dat god niet al een ander woord is voor de echte naam die wij tegenwoordig omschrijven als god?

bijvoorbeeld vanwege het feit dat er ook al goden waren voordat God bekend raakten, denk aan Zeus, Odin, Wodan, Surtz etc etc

en omdat God zoveel namen schijnt te hebben

Isa 08-10-2003 19:40

hasjem? nog nooit van gehoord.

Sweet_Hadar 08-10-2003 19:59

Citaat:

Isa schreef op 08-10-2003 @ 20:40:
hasjem? nog nooit van gehoord.
HaShem (denaam), de Almachtige, de Enige, de Barmhartige.

Gauloises 08-10-2003 23:31

Citaat:

SimShalom schreef op 08-10-2003 @ 20:59:
HaShem (denaam), de Almachtige, de Enige, de Barmhartige.
Maar, wie zegt dat god niet al dezelfde betekening heeft als HaShem, puur omdat men zo zorgvuldig was er voor te zorgen dat niemand zijn echte naam kan uitspreken.

McCaine 09-10-2003 00:19

Google het op.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:50.