Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Kun je spiritueel zijn als je geen officieel geloof hebt? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=624563)

misty1986 09-10-2003 12:10

Kun je spiritueel zijn als je geen officieel geloof hebt?

Onlangs zei mijn leraar Nederlands dat iemand die niet gelooft
(dus geen 'officieel' geloof heeft) niet spiritueel kan zijn.

Wat vinden jullie ervan????

Groetjes, Misty :)

*carmen* 09-10-2003 14:30

Tuurlijk kun je dat wel! Ik vind de benaming: 'officieel geloof', eigenlijk al fout. Ik vind dat je geloof voor jezelf moet houden, dat je zelf dingen om je heen kunt verzamelen waar JIJ in geloofd. Niet wat iemand verteld, waar je in moet geloven. Maar iets wat jij vind; dat is geloof!
dus, je kunt heus wel spiritueel zijn als je niet bij een kerk of zoiets hoort.

extinction 09-10-2003 15:32

Zelf als geloof je niet in een god kan je nog spiritueel zijn; dat wil zeggen, een zekere heiligheid van je omgeving (natuur etc.) ervaren.

Veel pantheisten zijn min of meer atheist, maar tegelijkertijd spiritueel. Niet religieus daarentegen.

JaJ 09-10-2003 16:45

Citaat:

*greliz* schreef op 09-10-2003 @ 15:30:
Tuurlijk kun je dat wel! Ik vind de benaming: 'officieel geloof', eigenlijk al fout. Ik vind dat je geloof voor jezelf moet houden, dat je zelf dingen om je heen kunt verzamelen waar JIJ in geloofd. Niet wat iemand verteld, waar je in moet geloven. Maar iets wat jij vind; dat is geloof!
dus, je kunt heus wel spiritueel zijn als je niet bij een kerk of zoiets hoort.

exact mijn gedachten :P
je leraar verward geloven met religie, die zijn als hout en plank.(een plank is hout, maar...)

Isa 09-10-2003 17:24

domme leraar

Rabbi Daniel 09-10-2003 18:40

Citaat:

Isa schreef op 09-10-2003 @ 18:24:
domme leraar

Silver rain 22-10-2003 13:55

Citaat:

domme leraar

Screaming Slave 22-10-2003 14:59

Citaat:

domme leraar

EvilSmiley 22-10-2003 15:25

Citaat:

extinction schreef op 09-10-2003 @ 16:32:
Veel pantheisten zijn min of meer atheist, maar tegelijkertijd spiritueel. Niet religieus daarentegen.
Wat is een pantheist.

overigens heb ik echt een hekel aan leraren die over dit soort dingen een punt maken, zeker in hogere niveaus. We zitten niet in de klas om elkaar het leven zuur te maken, we zitten in de klas om te chillen en omdat het op het rooster staat.

extinction 22-10-2003 17:48

Citaat:

EvilSmiley schreef op 22-10-2003 @ 16:25:
Wat is een pantheist.

God-in-alles, letterlijk...daarbij God niet meteen associeren met de Judeo-Christelijke God.
De Natuur, of de kosmos is goddelijk. Pantheisten geloven niet in een persoonlijke God maar wel dat het Universum doortrokken is met een onpersoonlijke, goddelijke kracht. Pantheisten verwerpen het bestaan van een persoonlijke, menselijke God die de Kosmos ontworpen heeft. Ze bidden niet, maar leven bewust.

Spinoza was de eerste Europese pantheist.
Je hebt ook nog panentheisten, en die geloven óók nog in een persoonlijke God daarboven...

Beryll 22-10-2003 17:53

Citaat:

extinction schreef op 22-10-2003 @ 18:48:
God-in-alles, letterlijk...daarbij God niet meteen associeren met de Judeo-Christelijke God.
De Natuur, of de kosmos is goddelijk. Pantheisten geloven niet in een persoonlijke God maar wel dat het Universum doortrokken is met een onpersoonlijke, goddelijke kracht. Pantheisten verwerpen het bestaan van een persoonlijke, menselijke God die de Kosmos ontworpen heeft. Ze bidden niet, maar leven bewust.

Spinoza was de eerste Europese pantheist.
Je hebt ook nog panentheisten, en die geloven óók nog in een persoonlijke God daarboven...

Overigens ben ik een pantheïst die gelooft dat juist die goddelijke kracht ons een persoonlijkheid geeft, een persoonlijkheid zoals God, liefde. In principe wijst het pantheïsme dat met "onpersoonlijk goddelijke kracht" ook niet af; men wil gewoon God niet vormen naar de mens en dat lijkt me een heel juist inzicht.
En of iets zonder persoonlijkheid ons persoonlijkheid kan geven...? Ik denk het wel.

extinction 22-10-2003 17:58

Citaat:

Beryll schreef op 22-10-2003 @ 18:53:
Overigens ben ik een pantheïst die gelooft dat juist die goddelijke kracht ons een persoonlijkheid geeft, een persoonlijkheid zoals God, liefde. In principe wijst het pantheïsme dat met "onpersoonlijk goddelijke kracht" ook niet af; men wil gewoon God niet vormen naar de mens en dat lijkt me een heel juist inzicht.
En of iets zonder persoonlijkheid ons persoonlijkheid kan geven...? Ik denk het wel.

Ik sluit me hier bij aan.
Ook ik denk dat iets zonder persoonlijkheid ons persoonlijkheid kan geven.
Het feit dat een pantheist God als persoon afwijst, wil nog niet zeggen dat God geen invloed heeft. (Of eigenlijk, ik wil deze zin in de lijdende vorm hebben...ehm, het wil nog niet zeggen dat mensen niet beinvloed worden door God).

Tulpje6 22-10-2003 21:23

Tuurlijk wel!! Ik ben zelf ook niet gelovig, mijn 'geloof/ overtuiging' is meer een samenraapsel van boeken die ik gelezen heb en wat goed voelt voor mij of ik al 'weet'........en er is vaak genoeg gezegd dat ik spiritueel ben ingesteld hoor, daar hoef je echt geen Jood/ Christen/ Katholiek/ Moslim e.d voor te zijn hoor.........tja tenzij je leraar bedoelt met 'officeel geloof' ook het 'geloof' in reincarnatie en een hoger iets e.d,......maar dit is een samenraapsel en geen 'officieel' geloof.....
Ik weet niet of je spiritueel bent als je atheist bent....sommige atheisten zeggen misschien wel dat ze niks geloven, maar luisteren heel goed naar hun innerlijke stem enzo....een beetje spiritueel zullen ze dan wel zijn denk ik maar minder spiritueel denk ik als de mensen die wel iets 'aanhangen'.

miss Elise 22-10-2003 21:48

zoals denk ikke al duidelijk is kan je wel spiritueel zijn en tegelijkertijd niet geloven in n god of een (andere) hogere macht.
ik geloof zelf totaal niet in iets hogers of n leven na de dood etc., maar laatst zei iemand tegen mij dat hij me (ondanks dat?) juist heel spiritueel vindt....

weer n verhaal dat bewijst dat je spiritueel kan zijn zonder in n hogere macht of god te geloven

big kiss!!

Horror Kitty 23-10-2003 09:04

onzin.
indivudualistische geloven bestaan toch ook.

Nijpjes 23-10-2003 12:46

Citaat:

(...)we zitten in de klas om te chillen en omdat het op het rooster staat.
(Y)

misty1986 27-10-2003 17:42

Citaat:

overigens heb ik echt een hekel aan leraren die over dit soort dingen een punt maken, zeker in hogere niveaus. We zitten niet in de klas om elkaar het leven zuur te maken, we zitten in de klas om te chillen en omdat het op het rooster staat.

(y) mee eens, :D

Misty

morgainemanson 05-11-2003 12:45

ik vind van wel want er is meestal wel iets waar je het mee eens bent

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:19.