![]() |
INtegraaltekentje op grafische rekenmachine
Help me, mathgods :)
In getal en ruimte deel 4 vwo NG/NT blz 184 zie je het bijv op het schermpje op hte plaatje ik heb een TI en GEEN CASIO maar hoe krijg ik een integraaltekentje in een berekening help me I'm desperate.. |
ok, zo in een berekening weet ik het niet, maar je kunt wel je
rekenmachine gebruiken om een integraal uit te rekenen. hiervoor plot je de grafiek bv: f(x)=(x^2+2x)/3x dan 2nd, calc (boven trace) dan optie 7, (je ziet het integraaltekentje staan) dan voor je de waarden in en klaar ben je de integraal van 1 tot 4 voor de functie f(x)=(x^2+2x)/3x is 35.25 |
bedankt, ik kan weer verder sommen maken :)
|
Citaat:
primitieve: F(x) = (1/6) * x^2 + (2/3) * x dus integraal van 1 tot 4 is: [ (1/6) * 16 + (2/3) * 4 ] - [ (1/6) * 1 + (2/3) * 1 ] = 4,5 dus waar je die 35,25 vandaan haalt weet ik niet ---- conclusie: leve de echte wiskunde, en stop met die GR-onzin :D :o |
GR is handig om echte wiskunde te checken... en vice versa...
|
Op de Ti-83 is het ook nog mogelijk om op een andere manier een integraal te berekenen. Deze manier kan ook in programma's toegepast worden.
Gebruik hiervoor de functie 'fnInt' op de volgende manier: fnInt(functie,variabele,ondergrens,bovengrens) voorbeeld: menu Math -> 9: fnInt fnInt(x^2,x,0,4) geeft als uitkomst 21,3333333 Good Luck! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:53. |