nare man |
10-10-2003 19:43 |
Nou, er valt best veel te zeggen voor de stelling dat Islamitisch onderwijs de integratie wel belemmert.
Ten eerste is het zo dat kinderen die al slecht Nederlands spreken, door op school hun eigen taal te horen en gebruiken, nou niet bepaald gestimuleerd worden om goed Nederlands te leren. Voor kinderen die al wel goed Nederlands spreken is daar uiteraard niets op tegen.
Ten tweede is het wel zo dat m.i. de Islam bepaalde dingen bevat die nogal in gaan tegen wat wij kaaskoppen als beschaafd beschouwen. Denk aan bepaalde regels van Islamtisch personen- en familierecht als verstoting en de verdeling van nalatenschappen en een fundamenteel beginsel als het gewicht van getuigenissen van vrouwen. Als kinderen leren dat dat goed is, of dat Allah dat zo wil, dan lijkt het me dat ze nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen als ze erachterkomen dat dat in werkelijkheid helemaal niet zo geaccepteerd wordt.
Ik zie überhaupt het punt niet. Als als moslim hier woont en je spreekt Nederlands, dan kun je toch net zo goed islamitische godsdienstles in het Nederlands volgen? Voor mijn part lees je die Koranteksten dan maar wel in het Arabisch maar de discussie kun je toch gewoon in het Nederlands voeren?
|