![]() |
Films voor studie
Ik volg zo'n fijne opleiding in Utrecht, waar men zegt: "Nou, ik raad je aan gewoon zoveel mogelijk films te gaan kijken en dan krijg je wel een goeie basiskennis!"
Dus mijn verzoek: Plaats hier de titels van uw beste en slechtste films. Maakt niet uit welk genre, uit welke tijd, welke cultuur. Leef u uit (y) |
Barrio komt vanavond op tv, lijkt me wel een cultureel verantwoorde film
|
:) Doe je de opleiding Film- en Televisiewetenschappen ofzo? :) Ik wou zelf in Utrecht Taal- & Cultuurstudies gaan doen en daarna de master Film- en Televisiewetenschap gaan doen. :)
In ieder geval, bij deze zal ik je even mijn filmlijstje opnoemen, dat ingedeeld is in: - 'goede films' (qua kwaliteit, manier van filmen, verhaallijn, etc.) - 'slechte films' (vooral qua plot en acteerwerk) - 'oude films' (klassiekers van vóór de jaren '70 die je zeker gezien moet hebben voor een basiskennis over de filmgeschiedenis) Ik hoop dat je wat aan mijn lijstje hebt. :) Maar goed, hier komt-ie: Goede films: - "Titanic" (met Leonardo DiCaprio & Kate Winslet) - "What Dreams May Come" (met Robin Williams & Annabella Sciorra) - "Michael Collins" (met Liam Neeson & Aidan Quinn) - "Carrington" (met Emma Thompson & Jonathan Pryce) - "The Elephant Man" (met Anthony Hopkins - "The Remains Of The Day" (met Anthony Hopkins & Emma Thompson) - "Schindler's List" (met Liam Neeson & Ben Kingsley) - "Shadowlands" (met Anthony Hopkins) - "Legends Of The Fall" (met Anthony Hopkins & Brad Pitt) - "Apocalypse Now" (met Marlon Brando & Robert Duvall) - "The Deer Hunter" (met Robert De Niro) - "Awakenings" (met Robin Williams & Robert De Niro) - "Once Upon A Time In The West" (met Charles Bronson & Claudia Cardinale) - "Nixon" (met Anthony Hopkins) - "Romeo & Juliet" (met Leonardo DiCaprio & Claire Danes) - "JFK" (met Kevin Costner) - "Othello" (met Laurence Fishburne) - "Surviving Picasso" (met Anthony Hopkins) - "Carried Away" (met Dennis Hopper) - "Avalon" (met Aidan Quinn, Elijah Wood & Kevin Pollak) - "Stigmata" (met Gabriel Byrne - "Smilla's Sense Of Snow" (met Gabriel Byrne & Julia Ormond) - "Little Women" (met Gabriel Byrne & Winona Ryder) - "Seven Years In Tibet" (met Brad Pitt) - "Spy Game" (met Brad Pitt & Robert Redford) - "A Bronx Tale" (met Robert De Niro) - "Magnolia" (met Tom Cruise) - "Born On The Fourth Of July" (met Tom Cruise) - "Dances With Wolves" (met Kevin Costner) - "Easy Rider" (met Jack Nicholson & Dennis Hopper) - "Sleepy Hollow" (met Johnny Depp) - "What's Eating Gilbert Grape?" (met Johnny Depp, Juliette Lewis & Leonardo DiCaprio) - "The Hunt For Red October" (met Sean Connery & Alec Baldwin) - "Out Of Africa" (met Meryl Streep & Robert Redford) - "Bridges Over Madison County" (met Meryl Streep & Clint Eastwood) Probeer ook een aantal James Bond-films te bekijken (liever niet de hedendaagse James Bond-films maar de oudere films, met Sean Connery & Roger Moore). James Bond is zo'n bekend fenomeen in deze wereld, dat je daar ook het nodige aantal films van gezien moet hebben. Slechte films: - "Freddy Got Fingered" (met Tom Green) - "Scary Movie" (die is wel grappig maar de kwaliteit is erg laag) En nog wel meer films van die lage, platvloerse onderbroekenhumor. Verder ook romantische films met een erg wankel plot, zoals bijvoorbeeld "Gigli" met Jennifer Lopez & Ben Affleck, "The Wedding Planner" (ook met Jennifer Lopez), etc. Klassiekers: - "Gone With The Wind" (met Clark Gable & Vivien Leigh) - "Casablanca" (met Humphrey Bogart & Ingrid Bergman) - "The Great Dictator" (met Charlie Chaplin) - "Ben Hur" (met Charlton Heston) - "Spartacus" (met Kirk Douglas) - "Psycho" (film van Alfred Hitchcock) - "Marnie" (film van Alfred Hitchcock) - "Vertigo" (film van Alfred Hitchcock) - "The Birds" (film van Alfred Hitchcock) - "Dial M For Murder" (film van Alfred Hitchcock) - "My Fair Lady" (met Audrey Hepburn) - "Breakfast At Tiffany's" (met Audrey Hepburn) Probeer verder ook bijvoorbeeld een aantal westerns met John Wayne eens te bekijken, want zij zijn toch een alom bekend fenomeen (John Wayne was erg beroemd). Oh, en ook de "Sissi" films met Romy Schneider zou je moeten zien, die zijn ook verplicht kijkvoer. :) Maar goed, dit is het wel zo'n beetje. :) Ik hoop dat je wat aan mijn lijstje hebt. :) De films die onder het kopje "Goede films" staan, kun je zó huren in de videotheek (zo ook de "slechte films", trouwens). De meeste klassiekers zul je vast wel niet kunnen huren, daarvoor moet je gewoon wachten tot eentje eens een keertje op de buis komt, ben ik bang. Anyway, hier zou je wel een tijdje mee vooruit kunnen. :) Succes! :) Groetjes, Ripper :) |
Enkele goede films
Memento Pulp Fiction Mulholland Dr. Dat soort films (y) Ik raad iig alles van regisseur/schrijver/acteur Quentin Tarantino aan(y) |
Citaat:
|
Voor een filmstudie zijn de volgende films ook "verplichte kost":
Citizen Kane (1941) http://www.imdb.com/title/tt0033467/ The Battleship Potemkin (1925) http://www.imdb.com/title/tt0015648/ |
misschien wel 'verplichte kost' maar wil je een overzicht krijgen van "de film" als geheel moet je niet alleen naar dit soort (zogenaamde) hoogstandjes kijken.
voor een filmstudie (zoals ik doe:p) is het ook zeer nuttig om iets als Costa! te kijken, en dan niet met de vooringenomen blik van "dat is een slechte film". ik heb meer plezier beleefd aan Costa dan aan citizen kane (blijft een taaie film), dus waarom zou die eerste slechter zijn? dat soort vragen moet je voor jezelf beantwoorden en niet in een of ander boek lezen 'dat het zo is' |
Citaat:
Ten tweede ik studeer nu Communicatie- en Informatiewetenschappen. Een groot deel van de studie gaat ook over films en televisie. Zeg maar de mise-en-scene, cameravoering, realisme, geluid, montage van de films. In het eerste blok zijn deze films verplicht om te kijken: - Memento - Citizen Kane - A Bout de Souffle - Blue Velvet (nog niet gezien) Ben ook naar het filmfestival geweest, daar 'Go west young men' en de 'De Poolse bruid' gezien. Laatste is een goeie film (y) Heb trouwens alle James Bonds al gezien, behalve de twee nieuwste. Mijn vader is groot fan van James Bond, dus 'moest' ik die allemaal meekijken jaren geleden... ;) |
Citaat:
De reden waarom ik deze topic open is dus ook om andere films te gaan kijken, behalve de verplichte kost. (y) |
Citaat:
|
Citaat:
Броненосец Потёмкин... Sergei Eisenstein (y) |
Probeer eens klassiekers als:
Metropolis M City lights The maltese falcon Das kabinet des Dr. Caligary The big sleep The lady vanishes The 39 steps King kong The magnificent ambersons How green was my valley Casablanca citizen kane Laura The third man Mark of the vampire Wuthering heights On the waterfront Seven samurai The great dictator A night at the opera Gold diggers of 1933 The postman always rings twice The man who knew too much (1935 versie) Every day's a holiday East of Eden Foolish wives Greed The four horsemen of the apocalypse The big parade Flesh and the devil Ham and eggs at the front Wings Leave ‘em laughing The singing fool Dracula The bride of Frankenstein Broadway melody Queen Kelly Uma Utsukushiki taka Nadare Nihon josei dokuhon Sengoku gunto-den- Dai ichibu Toraokami Tokyo rapesodeii Shojo Hanazono It happened one night Tale of two cities The thin man Peeping tom Dodsworth The awful truth Mutiny on the bounty Ruggles of red gap The good earth Four feathers Ninotchka Pepe le moko Duck soup Shadow of a doubt Saboteur Lifeboat Rope The skin game Secret agent Rashomon The passionate adventure Double indemnity The lady eve A matter of life and death The shop around the corner Out of the past Sergeant york The best years of our lives Bringing up baby Mr. Deeds goes to town Twentieth century Paths of glory Touch of evil Rear window The searchers The 400 blows The killing Les diabolique Invasion of the bodysnatchers The lady killers Singin in the rain 12 angry men Out of the past Black narcissus The lost weekends Oliver twist Kind hearts and coronets The oxbow incident The wizard of oz Quai des brumes You can’t take it with you Prisoner of Zenda Lost horizon Of mice and men Top hat It’s a wonderful life Brief encounter Arsenic and old lace And then there were none |
Citaat:
|
Komt vanavond niet Cry Baby op tv? Kijk die maar.
|
ga naar imdb.com en print het lijstje van top 200 rated worldwide uit.
|
Citaat:
*nog veel te leren* :D |
Citaat:
Ik had weinig zin om de originele titel neer te zetten. |
Citaat:
|
Mijn eigen aanraders...
Nou ja ik raad je vooral aan veel van Stanley Kubrick (A Clockwork Orange, Dr. Strangelove or: how I learned to stop worrying an love the bomb, The Shining, 2001: A Space Oddesy) en Francis Ford Coppola (The Godfather, Apocalypse now) te kijken. Ook Cannibal Holocaust en The Blair Witch Project zijn interessant om te kijken omdat het zo'n andere filmstijl is dan gebruikelijk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03. |