![]() |
Hoe schrijf je een recensie??
Ik moet voor Nederlands een recensie schrijven over een boek/film/toneelstuk. Maar hoe schrijf je nou echt een goede recensie? Heeft iemand tips of een site ofzo? Alvast bedankt!
|
Ga gewoon niet belerend klinken, dat haat ik zo in recensies.
|
Zeg wat je van het boek/de film/het stuk vond en vindt, en waarom dat zo is. Leg dat gedetailleerd uit.
Vertel een beetje het verhaal natuurlijk, de plot outline, in grove lijnen, en daarbij kan dan komwn dat het leuk/goed/mooi/verschrikkelijk/verwarrend uitgebeeld of uitgelegd was. Probeer altijd gevarieerd te blijven in je taalgebruik, anders wordt een verslag al snel saai om te lezen. En ben een beetje genuanceerd, maar durf wel te zeggen dat je iets totale rotzooi vond, als je dat vond ;) Dat zijn zo'n beetje wel de tips die ik je kan geven... |
Dit past beter op Moderne talen.
----> MT |
Waarover ga je een recensie schrijven? (welke van de 3 dus)
Want als je het over een boek hebt, dan moet het over de stijl hebben bijvoorbeeld, maar dat is bij een toneelstuk weer niet relevant. |
Het mooiste is natuurlijk als je b en c kan combineren. Let op vele dingen, zoals stylistische dingen, andere verhalen van de schrijver, achterliggende verhalen (sages en mythen), enz. |
Citaat:
@ iedereen: heel erg bedankt ! :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:29. |