![]() |
Formeel/informeel tegenover docenten
Voor de studenten onder ons:
Hoe formeel zijn jullie tegenover jullie docenten/professoren? Stel je wilt hem/haar iets vragen in een mail, hoe begin je dan? "Geachte...", "Beste dhr/mevr.....", "Beste (voornaam)" ? En hoe sluiten jullie af? "Met vriendelijke groet(en)...", "Groet..." "Groet...", "Groetjes..." ? Ik heb zelf altijd de neiging heel formeel te doen, nog net geen geachte, maar verder zeker niet te informeel. Aan de ene kant komt dit wel beleefd over (denk ik), maar als ik die personen dan irl spreek, zijn ze heel open en spontaan en dan denk ik, moet ik echt zo formeel schrijven? Dan vind ik het weer raar dat ik zo beleefd ben (helemaal bij mijn studie, die dus heel klein is en ik ken mijn docenten dus wel redelijk). Hoe zit dit bij jullie? |
"Beste (voornaam)",
... Groeten, x. |
Ik zit regelmatig met mijn mentor in de kroeg dus ik spreek hem gewoon aan bij zijn voornaam. Sowieso doe ik dat bij veel leraren. Maar ja wij hebben ook zo'n kleine school.
|
'Vroeger' (vorig jaar en het jaar daarvoor) sprak ik alle docenten met voornaam aan en sloot ik af met 'groeten', nu wisselt het een beetje, meestal meneer/mevrouw (en in mailtjes en andere werk op papier met achternaam erbij). Een mailtje/brief sluit ik meestal af met 'Groeten' of met 'Met vriendelijke groet(en)'.
|
in mails of briefjes:
beste (voornaam), ... (je/jij).... vriendelijke groeten, marieke (op school ook informeel) |
Beste achternaam/voornaam [hangt er vanaf hoe we die persoon "in het echt" mogen noemen]
.....naam. |
Ik doe qua spreken heel formeel met mn leraren, maar in een brief ga ik toch voor "beste meneer Naam" en "Met vriendelijke groet."
|
Dat ligt er best wel aan welke leraar het is denk ik
Maar ik geloof dat ik beste meneer/mevrouw ... zou zeggen meestel of een enkele keer beste [voornaam] En afsluiten gewoon met groet, [eigen naam] Je/jij of u zou ik denk ik gewoon vermijden |
Beste (naam docent, ligt eraan of ik die normaal ook tutoyeer of niet)
.... Met vriendelijke groeten, ... |
bij ons op school gaat het er vrij informeel aan toe. iedereen wordt met zn voornaam aangesproken.
hoi 'pietje', ... groetjes, ... is ook een docent waar ik nooit op school les van heb gehad, maar ken ik wel vrij goed. soms nog persoonlijker dus :). |
Wij zijn op school van de je/jij cultuur dus in e-mails/brieven e.d schrijf ik gewoon de voornaam van iemand.
Beste Nicoline, .... .... .... .... .... Groetjes Eva |
gewoon
Hoi, ... groetjes 'beste' vind ik zo achterlijk staan.. doe maar gewoon gewoon. |
Beste mevr./dhr. Naam,
... ... Groeten, Andrea Soms m'n achternaam er nog achter. Verder praat ik gewoon zoals je tegen een docent praat; niet informeel, maar ook niet alsof het de koningin is. |
Wij mogen alle docenten met je/jij en de voornaam aanspreken, dus dat wordt dan:
Beste voornaam+achternaam (voornaam alleen voor briefje bij werkstuk ofzo) ... groetjes, Fleur |
beste meneer ......
[....] groetjes, lex (en soms mijn achternaam) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:01. |