![]() |
Telprobleem
Hey
Ik zit met een probleem. Je hebt 4 cijfers: 5,5,5,1. Je mag alleen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen. De uitkomst moet 24 zijn. Weet iemand hoe deze uitgewerkt moet worden en wat de uiteindelijke uitkomst is? Bedankt in ieder geval. |
dit is toch gewoon zo'n flippo spel? :p
|
Klopt, alleen wij moeten hem oplossen voor wiskunde. Het was de finaleopgave.
|
Mag je machten gebruiken?
|
Citaat:
|
Citaat:
We zullen het maar even op nee houden. :) En je mag elk cijfer slechts 1x gebruiken? :confused: |
Er zit zeker een opt/aft/verm/del bij van een vna de volgende vormen:
5/5 = 1 5*5 = 25 5 + 5 = 10 5 - 5 = 0 (dan heb je over 5 en 1) 5 - 1 = 4 5 + 1 = 6 5 * 1 = 5 5 / 1 = 5 1 / 5 = 0.2 (dan heb je over 5 en 5) De rest kom ik zo ff niet uit :p |
Citaat:
(5-1) x 5 + (5-1) maar dat mag vast niet :D |
Elk cijfer mag je slechts een keer gebruiken.
Als er machten mochten dan was je zo klaar: 5*5- ( 1^5)=24, maar dat mag dus niet. |
Weet je zeker dat de getallen '5, 5, 5, 1' goed zijn? Want er is volgens mij dan geen uitkomst mogelijk op 24. :)
|
Ik weet het heel zeker.
|
Dan is het vast een drukfout geweest. :)
|
Onzin, alles is mogelijk. :p
Ik heb t een beetje overdacht, heb t antwoord nog niet, maar denk serieus wel dat ie kan, alleen wordt t veel gewerk met haakjes denk ik. Misschien moet je eerst een hoog getal krijgen door vermenigvuldiging en dan delen ofzo, iig is het iets waar je totaal niet aan zou denken. :p *gaat dit morgen op weg naar haar vriend in de trein proberen op te lossen* Als ik nix meer zeg in deze thread, geef ik mezelf gewonnen en heb ik het antwoord niet weten te vinden. *is niet echt een genie in zulke puzzels* :D |
deze mag zeker ook niet: :(
(5 - 5/5)! *1 |
5 * 5 = 25
1 / 5 = 0.2 0.2 * 5 = 1 25 - 1 = 24 Zoiets? edit: Foutje :P nog even doorpuzzelen edit Hebbes denk ik: 1 / 5 = 0.2 5 - 0.2 = 4.8 4.8 * 5 = 24 of: (5 - (1 / 5)) * 5 = 24 |
Citaat:
Goed gedaan. :) |
Hij klopt inderdaad zo. Ik kwam er niet zelf op. Erg knap hoor (y)
|
:D mijn komlimendingetjes (y) (y)
|
auc: stuud. :P
greetz danny |
5x ( 5 - 1/5 )
5x5 - 5/5 24 hmmm als ik hem zo op schrijf lijkt hij op eens een stuk logischer. maar knap (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik dacht dus dat je bedoelde dat je 2 oplossingen had gevonden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56. |