![]() |
denker ~ HSP?
Ik ben een boek aan het lezen, nl. 'Jungs psychologische typen in de praktijk' door Dra. Karen M.
Hierin worden de verschillende types beschreven nl. Introvert - extravert Je extreem intro zijn, een beetje, op een ander vlak eerder extra... Denker - voeler Intuïtief - waarnemend Je kan slechts één van deze vier types zijn. Het type die ertegenover staat is je inferieure functie die enkel bovenkomt in tijden van spanning, stress (al dan niet negatief of positief). Het naar boven komen kan een kwartiertje tot enkele weken zelfs duren. Inleiding tot mijn vraag: Ik denk dat ik het denkerstype ben. Een denkerstype neemt de wereld volgens logica-analyseren-denken waar. Het is niet zo dat hij daarom altijd zo handelt!! Hij interpreteert en verdeelt zo zijn wereld. Een voeler daarintegen neemt de wereld volgens het gevoel waar. Die zal bv mensen indelen als leuk, aangenaam, saai...net als hij ook situaties, voorwerpen..indeelt. Hij is daarom nog niet goed in het uiten van gevoelens of is daarom ook niet supersentimenteel of zo!! Want dit zou dan weer handelen zijn en het gaat om het soort waarnemen. De eigenlijke vraag: Kan een denkerstype dan HSP zijn? HSP = hyper sensitive person De persoon ervaart alles veel sterker. Nl. hij hoort, ziet, voelt..(zintuiglijk) meer dan een gemiddeld persoon. Zo kan een gezoem hem mateloos irriteren, terwijl een andere het nog niet eens opgemerkt zou hebben. Ook een etiket in een kledingstuk, een fel licht...kan zo wel eens vervelend zijn. |
Is het nu zo slecht uitgelegd?? Of staat het in de misse rubriek??
Of is er gewoon niemand geïnteresseerd??? :confused: |
Misschien te hoog gegrepen Mr. de Denker ;)
|
Citaat:
:p ;) :) Juffrouw :cool: |
Deze schrijfster vertrouw ik voor geen meter, ze is doctorandus, dergelijke diploma's krijg je bij een kuipje zeeuws meisje.
Magoe, ik ben dus een combinatie van alles, intuïtief het minst en waarnemend het sterkst. Het verschilt waar en bij wie ik ben of ik intro- of extravert ben. |
Citaat:
Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag... Het gaat er niet om of deze schrijfster betrouwbaar is of niet, aangezien ze de ideeën van Jung beschrijft. Ik zeg niet dat je het eens moet zijn met zijn ideeën, ik vraag me enkel af als je dan denker bent, kan je dan HSP zijn??? |
in mijn visie dus wel. en aangezien objectiviteit niet bestaat is het haar interpretatie van de visie van Jung
|
Citaat:
En jah, niets is objectief...maar daarom betekent het nog niet dat de visie niet meer klopt, é. |
het betekend niet dat die visie per definitie niet klopt. het betekend wel dat die visie in mijn ogen geen stand houd.
|
Citaat:
|
Het spreekt elkaar idd beetje tegen.
Ik denk dat het wel kan, als je overgevoelig ben en intensiever de dingen ervaart betekent idd dus niet dat je daar naar hoeft te handelen. Het is dan meer een nadeel als je denker bent. IK ben hoor zelf ook wel voor het meeste in de catagorie denkend, denk ik :p en ook HSP. Dus ik daarom denk ik ook dat het kan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
een reden om afkeer te hebben tegen psychologen. Hokjesdenken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je zou iemand ook op meerdere manieren kunnen omschrijven een beeld te krijgen van hoe degene in elkaar zit. |
Merci voor de reacties. :)
Ik dacht het ook zo, maar wist het helemaal niet zeker. En ja, we leven nu éénmaal in een maatschappij dat de mensen vlug in hokjes steekt. Ik denk dat zo'n beetje iedereen daar zich aan bezondigt. Zeg je ook niet nerds, populaire, slimmerds, arbeiders, betweters.... |
De term HSP is natuurlijk ook weer bedacht door een 'denkerstype' dan denk ik zo :p Je moet t toch in hokjes hebben he? T beestje moet een naam hebben.
|
Citaat:
Depressie ik ook zo'n term, schizofrenie ook....als die termen er niet waren, kon men ook die diagnose niet stellen en kon men ook geen remedie/therapie/medicatie...voorschrijven of zo, é? |
even filosofisch dan. "Het" bestaat niet. Maar je kan wel over "het" filosoferen en discussiëren.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maar dan moet je tenminste een idee hebben van dat niet-bestaande. |
nee dat hoeft niet. je kan al discussieren over het al dan niet bestaan van "het". dan heb je het inhoudelijk nergens over
|
Ik denk ook dat een denker wel HSP kan zijn. Dat type persoon (in dit geval dus denker) betekend toch alleen hoe je het liefste dingen aanpakt? Je kan dan toch onbewust heel gevoelig zijn voor bepaalde dingen om je heen of zie ik het nou verkeerd?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59. |