![]() |
"Computerspel inspireerde tot moord"
De discussie over de gewelddadige invloed van computerspellen zal zeker weer hoog oplaaien na het artikel dat op de voorpagina van het Eindhovens Dagblad stond. Het artikel vermeldt dat 'Final Fantasy VIII' de inspiratiebron was voor een moordpoging die op 6 mei van dit jaar in Eindhoven gepleegd werd. De moordpoging werd gepleegd door drie jongeren die volkomen opgingen in het spel en zich identificeerden met de personages 'Squall', 'Seifer' en 'Zell'. De drie Eindhovenaren waren zielsverwanten en Squall en Zell hadden bovendien een homofiele relatie met elkaar. Degene die ze met messen, een schaar en een klauwhamer probeerden te vermoorden was de stiefvader van Zell. De stiefvader moest helemaal niks van zijn stiefzoon hebben, was verslaafd aan de drank en zat diep in de schulden. Squall die zelf verklaarde niets in het leven te hebben om trots op te zijn of om naar uit te kijken (een rotjeugd, geen opleiding en geen werk) nam het voortouw om Zells gehate stiefvader om zeep te helpen.
De 21-jarige Eindhovenaar die gisteren voor de rechter stond wegens poging tot moord, liet zich leiden door het computerspel 'Final Fantasy VIII'. Hij kleedde zich als Squall Leonhart, zijn held en leider uit het spel. Hij maakte met een stuk glas zelfs een litteken op zijn gezicht, zoals een van zijn virtuele helden. Zijn vrienden noemden hem Squall. Hij leefde als Squall. Uiteindelijk wérd hij de moorddadige Squall. Want net als die stoere actieheld probeerde de Eindhovenaar in mei hardhandig en definitief zíjn vijand uit de weg te ruimen. Voor de rechtbank van Den Bosch moest hij zich samen met twee medeverdachten verantwoorden voor poging tot moord op de vader van zijn vriend, die daarbij voor zijn leven verminkt werd. http://www.gamer.nl/images/content/C...66282727_0.jpg De rechtbank doet 28 oktober uitspraak. Tegen Squall is 5 jaar cel en TBS geëist, tegen Zell 3 jaar cel en TBS en tegen Seifer (die leidt aan een ernstige vorm van het Syndroom van Asperger: een vorm van autisme) 3 jaar waarvan een voorwaardelijk en verplicht reclasseringstoezicht. Het blijft merkwaardig dat wanneer er een computerspel bij een geweldsongeval betrokken kan worden er nooit een krantenkop zoals "haat jegens stiefvader oorzaak moordpoging" staat. |
O help.... Ik voel iets... wat komt daar aangeslopen? O nee!!! het is een lynchmenigte van overbezorgde ouders die geweldadige games de winkels uit willen! Ren! Ren!
Als iemand een moord pleegt geïnspireerd op een videospelletje, dan zegt dat meer over die versoon dan over de game... (n) |
Volgens mij ligt dat inderdaad aan die personen zelf.
|
Citaat:
|
ja dat lijkt me ook. Maar het ergste is nog dat een van die gekken bij mij op school heeft gezeten kreeg ik net te horen :s
|
Citaat:
|
wat een megavet wapen heeft ie op die foto!
"jaloers" |
Eindhovens Dagblad. 'Nuff said :D
|
:D :cool:
|
zo wil ik er ook uit zien :eek:
Of dan cloud, want ik ben blond :) *uhm, laat maar zitten* |
Ik haal ook altijd inspiratie voor mijn moorddadige plannen uit de krant, verbieden dus ;)
|
Waarom krijg je nooit van die randdebielen die gaan leven zoals Mario ofzo?
Gelukkig zijn mijn ouders down-to-earth genoeg om ook gewoon te roepen dat die gozer zelf niet helemaal lekker is *opgeluchte zucht* nu maar hopen dat die bosmongolen van de regering dat ook zo zien.... :s |
Zolang mensen niet POSTAL 2 gaan na doen is deze wereld nog best leefbaar
|
Citaat:
|
Ik ben fan van Conan the Barbarian :o
:D |
De topictitel ook.
Citaat:
Maar het moet natuurlijk iets zijn van: "Wangedrag stiefvader vriend en foutje in hersenen dader inspireerde tot moord in stijl van computerspel" Ik snap dat dat totaal niet verkoopt (alhoewel?), maar er worden gewoon absurde en foutieve verbanden gelegd. Maar goed, zoals NM al zei, Citaat:
|
Ik krijg altijd als ik duitsers zie de neiging om me snel op de grond te laten vallen en mn Garand te pakken, maarja die heb ik dan niet :D
|
Ik zie het bezwerende vingertje van de overheid en de moralistische anti-spelletjeslobby alweer zwaaien.
|
Maar dat spel is toch helemaal niet gewelddadig, het is toch een rpg?
|
Citaat:
of je loopt door het bos, zie je een randdebiel van paddestoel naar paddestoel springen. eng. btw. het zegt idd iets over de personen. Citaat:
*om de hoek* miauw :evil: postal 2 is dom, lomp vermaak, ik kán dat spel niet eens serieus nemen. maar ik blijf erbij dat het bullshit is: weet ik veel hoeveel mensen spelen games en als er daarvan eens 2 over de schreef gaan.... oei oei oei. |
WHAHAHAHAHAHAHA :D
Hij lijkt zelfs op Squall. en een (y) :cool: wapen inderdaad. |
Als ie de bak indraait, mag ik dan zn Gunblade hebben??
Maar dit zal wel weer een woedende menigte ouders optrommellen ja... Ik identificeer me ook wel met et karakter van Squall, maar ik heb herseninhoud (netals Squall :p) dus ga ik écht zo niet rondlopen... al zou ik wel zn gunblade aan de muur willen hebben hangen... (en zn ketting+ring heb ik ook) Ik vraag me nu af..hoe komt zo'n gestoorde gast aan dat zwaard??? Wie verkoopt em zo iets? Nou ben ik allang blij dat ie Squall na doet, en niet Sephiroth uit FFVII :d Op genocide zitten we neit te w88.. Ik wacht op de eerste Sonic-imiterende debiel die mensen probeert dood te rennen/rollen.. |
Ik doe altijd de trucjes uit FIFA en NBA Live na :D
In de gevangenis mag ie vast op z'n PlayStation Final Fantasy spelen. |
Als ik mensen met een brijnaald te lijf ga, komt het brijen dan ook in een kwaad daglicht te staan?
|
Het is natuurlijk enorm tendentieus om meteen te roepen dat die moord door het spel kwam.
De meest zuivere benadering is, te stellen dat dit bewuste computerspel de stijl van de moord heeft beïnvloed. Maar dan kun je ook wel zeggen dat iemand die een ander met een mes doodsteekt teveel Child's Play heeft gekeken, of dat iemand die een ander met een shotgun neerknalt teveel Doom heeft gespeeld, dat iemand die een ander van de trap duwt teveel Porrasturvat heeft gespeeld (voor degenen die het niet weten: dit is een ongelooflijk grappig spelletje waarin je een mannetje van de trap kunt duwen, hoe meer schade hij oploopt, hoe meer punten je krijgt, echt superfunny, try it :D) |
Citaat:
Sorry, de verborgen leraar Nederlands in mij kwam even naar boven:o |
Citaat:
|
je weet niet waar je het over hebt mijn pa ook al noemt alle amerikanen opppervlakkig ik heb er 1 ontmoet en die was de aardigste vrouw die ik ooit ontmoet heb en ze was superlovend over mij :p
toen ik haar voor de 2de keer zag had ze mij vol enthousiasme aan haar dochtertje laten zien.! |
ik zou ook aggressief worden als ik zulke ouwe meuk moest spelen...
|
Citaat:
|
Citaat:
Waarschuwing: ironie |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ban alle computer spellen :o
|
ik ben fan van keen dreams
ik zie overal beestjes |
Citaat:
|
Citaat:
|
Final fantasy is niet eens geweldadig
|
wahahahahha dit is gewoon dom zeg, dan ben je echt dom als je iemand een personage wat niet eens bestaat zo na gaat doen.......
:D :D |
Citaat:
dan ga je gefrustreerder weg dan dat je gekomen bent...... (althas als je zo'n slecht verliezer bent met spelletjes als dat ik ben) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kan even geen droge opmerking bedenken voor deze clowneske situatie
|
Hij heeft wel een verdomd geil pak aan :D
|
Ik vraag me af hoe hij aan die gunblade komt, en hoeveel centjes hij daarvoor heeft neergelegd.
Ze lieten die vader overgens ook aan de beurt met slaan enzo? Anders zie ik niet echt een vergelijking met FF.... vraag me ook af hoe ze dat doen als de ze de ifrit oproepen, zal wel een angstaanjagend aangezicht geweest zijn ahwel, hopelijk dwingen ze de daders een elixer of resurrection te gebruiken, dan komt alles nog op z'n pootjes terecht. |
Citaat:
|
Recent kwam ook in het nieuws dat spelletjes kunnen helpen als therapie. Tja. Ik sta er niet van te kijken dat het dan ook kan helpen voor een therapie in negatieve zin.
Zo heb je ook propaganda spellen zoals AA, een spel dat bedoelt is om mensen aan te trekken tot de US Army. Ik geloof, alles dat je leest/ziet/hoort heeft een invloed op je visie en leven. Bij de een meer en makkelijker dan de ander... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42. |