![]() |
Wat is het referentiepunt van lichtsnelheid?
Naarmate je sneller gaat wordt je massa groter en kost het meer energie. Op een gegeven moment kun je niet sneller en heb je de lichtsnelheid bereikt.
Maar wat is het referentiepunt van de lichtsnelheid? Het punt van waaraf je gestart bent? Of het centrum van het heelal? Stel je bevind je op een planeet die zich met 100.000km/s voortbeweegt door het heelal. Al die wezens daarop zouden dus gecomprimeerd moeten zijn. Maar vanaf de planeet gezien sta je gewoon stil. Als je nu een spaceship lanceert die in dezelfde richting vliegt als de planeet, dan kun je dus nog maar 200.000km/s gaan ofnie? Maar wat is het referentiepunt waarvan je de lichtsnelheid meet? |
Das juist het mooie: die is vrij te kiezen. Het maakt niet uit wat je als referentiepunt neemt: de autoweg of de rijdende auto; voor beide waarnemers gaat het licht even snel.
|
Ze gaan in het heelal 'n lichtsnelheid meten, loodrecht op de verplaatsing van het licht, dus je zal op die vaststelling moeten wachten.. :)
|
Citaat:
lees de post van GinnyPig. |
Citaat:
|
lol :D
|
twas volgens mij zo, je staat op een trein je schiet een kogel weg met de trein mee, dan is de snelheid van die kogel, zijn eigen snelheid + de snelheid van de trein, maar met licht is t zegmaar zo dat alsje rijd en je "schiet" een lichtstraal weg dan is de snelheid gewoon ze eigen snelheid, dus even snel als datje een lichtstraal wegschiet vanaf een stilstaand punt
edit: oke sorry ik zal voortaan even alle posts lezen voordat ik iets post :P |
Citaat:
|
lichtsnelhied bestaat niet. het is allang gebleken dat het geen absolute is. het kan evengoed 1.000.000.000.000 km p/s gaan :)
|
licht gaat met een constanten snelheid van 186,000 mijlen per seconden.
Mischien ander leuk weetje licht reist per jaar ongeveer 6 triljoen mijlen (6,000,000,000,000) Groeten, The marshall |
Citaat:
Citaat:
Even voor de duidelijkheid licht gaat dus met een snelheid van 2,99792458*10^8 (m/s) (binas 4e druk). Die binas is uit 1998, ik dacht namenlijk dat men tegenwoordig de meter van de lichtsnelheid afleid en de lichtsnelheid gewoon stelt op 3*10^8 maar pin me daar niet op vast. de afstand die het licht dan in 1 jaar aflegt is makkelijk te berekenen. c*365,25*24*3600 = 9,467*10^15 (m) groetjes terug :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben niet zo'n reken wonder, maar ik dacht als je de snelheid van het licht wilt weten dan kan je toch gewoon even naar de bibiotheek of op internet rond kijken wat deze ongeveer is??? Ik wist dat er twee soorten mijlen waren (zee en land) maar ik dacht dat je standaard van de land mijlen uit kon gaan. Groeten The marshall |
is dat niet die relativiteit van Einstein?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
duitse natuurkunde is niet mn sterkste vak... :(
enne.. ik begrijp je punt sowieso niet helemaal |
Citaat:
Citaat:
|
nee, hij had nog niet door wat voor gevolgen de formule zou hebben, nee
maar jouw reactie bewijst niet per se het tegendeel. |
Citaat:
|
Citaat:
mathfreak in eerdere post `Of hij het zelf niet zo belangrijk achtte betwijfel ik.` toch geen ondersteuning? |
Citaat:
|
*misverstand*
:) |
Citaat:
*ach ja, zoiets kan gebeuren...* |
Citaat:
|
dat de snelheid van licht voor alles referentiepunten het zelfde is kan je aannemelijk te maken kan je als volgt:
De snelheid van licht wordt niet veroorzaakt door iets, maar heeft het licht gewoon. Als licht ontstaat heeft het die snelheid gewoon, het is een eigenschap van licht. Het maakt dan ook niet uit van uit wel kader je deze snelheid meet, ook weer een soort onvermijdelijk want hoe wil je een punt bepalen dat absoluut stil staat? Kan niet.. Beetje een basispuntje uit de Speciale Relativiteits theorie zegmaar. |
Citaat:
irritant stopwoord van iedereen :) |
Licht gaat 9,6 biljoen km/u
dus: 96.000.000.000.000.000.000 km/u KEE? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:48. |