Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Volwassenen zwaaien met scepter (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=631955)

Practicalmagic 16-10-2003 19:22

Volwassenen zwaaien met scepter

Ik heb echt heel veel schijt aan "volwassenen" omdat ze meestal vinden dat ze overal de baas over zijn. Omdat ze meer "levenservaring" hebben. Dat is wel zo maar jongeren kunnen zelf denken aan huiswerk en andere klusjes zonder dat het erin gedramd wordt. Stel je voor dat je dat je hele leven door hebt. Het gevoel dat iemand moet zeggen wat je moet doen. Laat die kinderen dat lekker zelf uitzoeken!

Wat vinden jullie?

lovetear 16-10-2003 20:11

Ik ben het met je eens dat niet iedereen die ouder is dan jij ook meteen 'wijzer' is. Maar Ik vind het niet meer dan logisch dat volwassenen mij voor mijn fouten proberen te waarschuwen.

de abt van sion 16-10-2003 21:36

Je lijkt gefrustreerd.

rene-gn 16-10-2003 21:42

Citaat:

de abt van sion schreef op 16-10-2003 @ 22:36:
Je lijkt gefrustreerd.
en daar is op zich niets mis mee.

serieus: inderdaad, ze proberen je soms te vaak hun wil op te leggen maar meestal bedoelen ze het positief, al komt dat niet zo over

Revan 17-10-2003 17:41

Citaat:

Practicalmagic schreef op 16-10-2003 @ 20:22:
Ik heb echt heel veel schijt aan "volwassenen" omdat ze meestal vinden dat ze overal de baas over zijn. Omdat ze meer "levenservaring" hebben. Dat is wel zo maar jongeren kunnen zelf denken aan huiswerk en andere klusjes zonder dat het erin gedramd wordt. Stel je voor dat je dat je hele leven door hebt. Het gevoel dat iemand moet zeggen wat je moet doen. Laat die kinderen dat lekker zelf uitzoeken!

Wat vinden jullie?

:rolleyes: x 100

de meeste volwassenen hebben het beste met je voor

Isa 17-10-2003 18:17

moet je eens naar het christenunie.l forum gaan (interactie) en zoek naar alle topics van een zekere F.B. de Jong :D
die is pas zo.

JaJ 17-10-2003 18:20

ik heb een broertje, en als je die een week niet zegt wat te doen haalt hij alleen maar onvoldoendes (Hij had een 2 voor informatiekunde, nou Vraaaag ik je), zijn kamer wordt een zooitje, en zijn schildpad komt direct om.

misschien dat jij zo volwassen bent, en ik geef mezelf ook wel een redelijke kans, maar omwille van een kinds toekomst kun je hem maar beter niet laten, denk ik.

Dark Psycho 18-10-2003 10:34

je hebt gelijk. maar deels ook niet. wat zouden we zijn zonder de volwassenen? misschien zijn we dan wel beter af, misschien ook niet. jij word later ook volwassen. heb je dan ook schijt aan jezelf? het is en blijft een deel van je leven, dus k denk dat je dr toch vrede mee zult moeten hebben. volwassenen zitten gewoon eigenaardig in mekaar.

little nemo 18-10-2003 10:42

Citaat:

Wat vinden jullie?

ik vind dat je ongelooflijk aan het puberen bent
je kan het toch niet je hele leven door hebben, over een jaar ben je zelf volwassen :P

Dark Psycho 18-10-2003 11:04

Citaat:

little nemo schreef op 18-10-2003 @ 11:42:
over een jaar ben je zelf volwassen :P
adolescent. :o ;)

nare man 18-10-2003 12:35

Zonder volwassenen zou jij met je grote bek binnen een paar weken verhongeren in de goot. Puh-lease zeg. Grow up :rolleyes: (daar ben je onbewust al mee bezig denk ik).

Machiavelli 18-10-2003 13:30

Citaat:

Wat vinden jullie?

Jongeren die zelf aan hun huiswerk denken :confused: In wat voor een wereldvreemd oord woon jij? Zonder volwassenen was jij nu allang verhongerd, verkracht, uitgedroogd en verminkt dus ga alsjeblieft je puberale frustraties over het feit dat volwassenen vaker gelijk hebben ergens anders uitleven.

Nona 18-10-2003 14:12

Ik ben het ermee eens dat jongeren vaak te weinig aan het woord komen. Kinderen moeten ook leren zelf verantwoordelijkheid te nemen, dat kunnen ze leren door te oefenen.

Maar volwassenen zijn nodig. Niet alleen hebben ze vaak veel meer levenservaring en kennis; ze zien vaak ook wat er fout gaat bij kinderen en kunnen er zo wat aan doen. Ik heb dan ook geen respect voor leeftijd, maar wel voor daden. Mensen die veel bereikt hebben of vele gedaan, daar heb ik respect voor.
Volwassenen weten ook hoe ze bepaalde dingen moeten bereiken. Hoe ze aan geld moeten komen, hun leven in moeten richten en vriendschappen op moeten bouwen. Geef mij maar eens een achtjarige die zijn leven zelf aan kan zonder in de problemen te komen.

Ja, ook jongeren denken weleens zelf aan hun huiswerk. Zo was ik. Maar ik verwaarloosde ook mijn sociale leven en ik had mijn ouders om me daarop te wijzen.

JaJ 18-10-2003 18:58

Citaat:

Kruimel schreef op 18-10-2003 @ 15:12:
Ik ben het ermee eens dat jongeren vaak te weinig aan het woord komen. Kinderen moeten ook leren zelf verantwoordelijkheid te nemen, dat kunnen ze leren door te oefenen.

eigen verantwoordelijkheid -> 2e fase, studiehuis, studiewijzers. nouw, juh! :)
waar wil je eigelijk nog meer verantwoordelijkheid in, behalve dat je je huiswerk zelf wil maken. volgens mij vind je dan niet een erg grote lijst hoor. of wil je echt zelf kleren wassen, strijken, geld verdienen (zodanig veel dat je ook internet en tv kunt betalen) en koken?

*Burning water* 19-10-2003 18:09

Volwassenen vallen niet te generaliseren. Ze zijn er in allerlei soorten en maten, ook wat betreft ontwikkeldheid. Daarom kun je in zijn algemeenheid niet zeggen of het terecht is dat ze proberen de baas te spelen of niet. Soms is dat wel degelijk nuttig of leerzaam en daarmee gerechtvaardigd. Soms kun je beter zelf beslissen wat goed voor je is en als je in staat bent een afweging te maken, kun je die ook beargumenteerd aan volwassen mensen uitleggen en in overleg of op eigen houtje over jezelf en je doen en laten beslissen. Nadenkende volwassenen zien ook wel wanneer je daartoe in staat bent en anders zijn ze zelf minder serieus te nemen..

Memphis Man 26-10-2003 12:30

In onze maatschappij is het zo dat de productieve groep (de groep die werkt en geld verdient) de scepter zwaait en dat deze groep ook wordt gezien als het meest interessant voor de commercie (veel acteurs in de reclame zijn mooie, aantrekkelijke en vooral gelukkig ogende mensen - ook in soap series zie je dit veel).

Hele jonge kinderen en oudere bejaarden zie je bijv. een stuk minder opduiken in de reclames en in populaire TV series. En als er een keer een klein kindje in voor komt is de reclame gericht op de moeder of vader die de luiers moet kopen. Net zoals de Whiskas reclame gericht is op het baasje en niet op de kat zelf.

Je kunt stellen dat de niet-productieve groep 'gekoloniseerd' is door de wel-productieve groep. In feite is het een vorm van buitensluiting of discriminatie.

Een socioloog wiens naam mij ontschoten is heeft ook eens de stelling geformuleerd dat de mate waarin een groep onderdrukt wordt tot uiting komt in de seksuele beperking van die groep. Daarom worden kinderen en bejaarden in het westen ook selectief uitgerangeerd voor sexualiteit. Terwijl ook kinderen en bejaarden IMHO seksuele gevoelens hebben (en nee: daar bedoel ik niet alleen harde vormen van kontneuken mee)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.