![]() |
kan iemand mij even helpen :)
ik heb twee vraagjes voor jullie. Ik ben namelijk bezig met een poëzie opdracht voor nederlands hierbij moet ik de regels scanderen en ik moet het metrum aangeven van twee gedichten.
bij de beide ben ik er volgens mij al uit dat het geen jambe of trochee is (volgens mij?) Heeft iemand verder ook nog een idee wat de betekenis is van het 2de gedicht ? als iemand mij wil helpen harstikke bedankt! Dichter in de bloemen De hyacint van ’t meisje deed het niet, Hij was te klein, hij moest nog niet in ’t licht. De hele dag keek ik naar haar gezicht waarop geen glimp van droefenis verried dat zij van ’t onheil wist. Nu en dan liet ze mij blozen, door met ’n naburig wicht te ginnegappen – was t omdat ik mijn plicht verzuimde op biologisch gebied? Meester had ook geen voorlichting gegeven. Haar groene stompje was nog steeds in leven maar deed aan de algemene hausse niet mee. Tot redding uit die wilde bloemenzee Had men iets moeten maken van papier En daarmee de bloem behoeden. Ziehier. Sterrenkaart Een naakte vrouw was aan een rots geboeid. ‘k Wist niet door wie.Er kwam een walvis aan. Het was een kleintje, maar zij keek ontdaan, alsof er toch gevaar mee was gemoeid Een jongen, onuitsprekelijk vermoeid, een uitzendkracht in een routinebaan, stond op het punt op ’t visje in te slaan. Met sterretjes was hier en daar geknoeid. Ik zou het beter doen: ik zette alleen de sterren neer; de dunne streepjes die ‘k ertussen trok vormden de sterrenbeelden. Kon ik het helpen dat die streepjes heen en weer een zwaard vormden, een staart, een knie? Ik trok ze zo dat ik het niet verheelde |
Ik verplaats deze toch naar Moderne Talen.
|
Eerste is moeilijk.. eerste deel van de eerste strofe van t eerste gedicht (y) lijkt toch echt jambe, maar later wordt t toch moeilijker. Hou er rekening mee dat er ook antimetrum en elisie in kan zitten. (antimetrum: tegen het metrum in krijgt een lettergreep klemtoon, elisie: om het metrum kloppend te houden worden twee lettergrepen gelijktijdig uitgesproken. voorbeeld elisie: de hyacint van t meisje wordt .. vant meisje)
Het tweede gedicht lijkt me niet metrisch. Het is heel onregelmatig volgens mij. Succes ermee! (Hopelijk niet te laat!) Desirée (PS, kijk ook ff in mijn topic!!) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36. |