![]() |
Geronimo
Geronimo In de straten van de liefde is er nooit iemand alleen omdat huizen er van lucht zijn niet van hout, cement of steen In de straten van de liefde schijnt de zon voor iedereen omdat regen er geen thuis vindt wolken drijven er omheen In de straten van de liefde maakt er niemand onderscheid en je hoeft je nooit te haasten want je hebt er alle tijd In de straten van de liefde heeft er nooit iemand echt spijt omdat iedereen gelijk is is er nooit onrecht of strijd In de straten van de liefde zijn de nachten warm en zacht omdat niemand er ooit bang is omdat iedereen daar lacht In de straten van de liefde heb ik ook mijn thuis gedacht helaas kan ik het niet vinden als er niemand op me wacht Graag suggesties/kritiek... ik vraag me af of de herhaling van de 1e zin misschien storend wordt? Moet ik t alleen bij de eerste 2 en laatste 2 strofes houden? Of kan het wel? En zal ik de volgorde zo laten qua rijm (aabbcc) of zal ik die door elkaar gooien zodat je bijvoorbeeld abcabc krijgt? En verder nog tips? X Live [1 letter vergeten :o ] |
Ik wil graag commentaar geven op dit schrijfsel, maar op een of andere manier kan ik nu alleen ff het goede lezen :p
Kom hier later op terug :o |
Ik vind het een mooi gedicht... en de herhaling vind ik juist datgene wat het gedicht bij elkaar houdt. Rijm is goed zo. Het loopt niet stroef, en zo is ie niet al te ingewikkeld. Waarom zou je je hele gedicht omgooien om een rijschema? Ik ben bang dat het dan een geforceerd ondertoontje krijgt.
|
*mond valt open van bewondering*
Echt een klassegedicht... Die herhaling is prachtig; het zorgt voor een enorm soepel verloop van het gedicht, een sterk metrum, een samenhangend geheel. Je woordgebruik is prachtig, en metrum voor zover ik nu kan beoordelen vlekkeloos. Het rijmschema is goed, dat zorgt voor een vlot en lief leesbaar ritme. Misschien dat ik als ik het een tweede keer zou lezen de verwoording wat zoetsappig/cliché zou vinden (omdat er misschien niet zoveel orginele beeldspraak of apart woordgebruik in zit..) maar op dit moment vind ik het echt een adembenemend gedicht... Prachtig! |
Conspiracy Theory?
|
Herhaling vind ik inderdaad niet zo mooi, het maakt het een beetje saai. Je eerste en je derde strofe vind ik iets minder, de tweede strofe vind ik het best(die is echt (y)). Misschien is het iets te lang, dat daardoor die herhaling van de eerste strofe gaat vervelen en omdat je eigenlijk steeds hetzelfde zegt, op de laatste strofe na dan. Je kunt ook om en om doen met die eerste regel, dat vind ik zelf vaak wel mooi, strofe wel, strofe niet.
Toch vind ik je gedicht best goed hoor, het loopt goed en alles sluit wel op elkaar aan. Het einde is ook leuk, je stijl spreekt me aan. |
Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Citaat:
Citaat:
x Live |
Ik vind de herhaling te vaak... misschien om de strofe?
|
Ik heb het gedicht een beetje bijgewerkt, om de herhaling een beetje weg te werken. Is t zo beter, of juist minder?
Geronimo In de straten van de liefde is er nooit iemand alleen omdat huizen er van lucht zijn niet van hout, cement of steen Zonder twijfel of exceptie schijnt de zon voor iedereen omdat regen er geen thuis vindt wolken drijven er omheen In de straten van de liefde maakt er niemand onderscheid en je hoeft je nooit te haasten want je hebt er alle tijd Van verleden en van woorden heeft er nooit iemand echt spijt omdat iedereen gelijk is is er nooit onrecht of strijd In de straten van de liefde zijn de nachten warm en zacht omdat niemand er ooit bang is omdat iedereen daar lacht In die straten vol van liefde heb ik ook mijn thuis gedacht maar ik kan het nergens vinden als er niemand op me wacht |
Zo vind ik hem net zo mooi, eigenlijk. Ik stoorde me niet aan de herhaling, dus :)
|
Citaat:
|
Citaat:
-> Lovetear, mocht je dit nog lezen: is het zo beter? Live |
niet 'simpel', niet 'kinderachtig', niet 'rijmdwang' of iets dergelijks... gewoon schitterend van eenvoud. dit is móói!
de herhaling stoort me overigens niet, maar het alternatief van Gothic is wel sterker. wel lef trouwens, Gothic, om aan andermans gedichten te gaan zitten puzzelen ;) goeie! |
Citaat:
Ik begrijp wel wat je bedoelt bij het woord exceptie, maar het is niet echt storend hoor :) . De zinnen passen er goed bij. Je nieuwe einde vind ik ook beter. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21. |