![]() |
franse werkwoorden
Kan iemand mij iets uitleggen over de conditionelle in het frans: wanneer wordt het gebruikt en hoe wordt het vertaald... Ik snap er helemaal nix van en onze lerares kan al helemaal niet uitleggen...Duzzz.... Wat uitleg zou heel fijn zijn
|
conditionnel présent :
radical du futur simple + les terminaisons de l'imparfait conditionel passé: l'auxiliaire au conditionel présent + le participe passé en je vertaalt dat met zou/zouden (en nu maar hopen dat 't juist is) 'k weet wel niet wanner je de conditionel juist gebruikt |
Het is gewoon een werkwoordsvorm waarvan de stam hetzelfde is als die van de futur en de uitgang hetzelfde als die van de imparfait. En het betekent inderdaad:
ik zou ... jij zou ... hij/zij/het zou ... wij zouden ... jullie/u zouden/zou ... zij zouden ... En dan op de plaats van de puntjes het werkwoord http://forum.scholieren.com/smile.gif |
ge moogt dat ook gebruiken voor de beleefdheidsvorm
bijvoorbeeld: tu pourrais me passer le sel? zou je mij het zout kunnen doorgeven a u b? |
Even voor de volledigheid:
regelmatig ww op -er: je donnerais tu donnerais il donnerait nous donnerions vous donneriez ils donneraient regelmatig ww op -re je perdrais tu perdrais il perdrait nous perdrions vous perdriez ils perdraient -ir is ongeveer het zelfde als -er. |
whatever
|
De conditionelle.
De conditionelle kan je maken door het hele werkwoord te nemen. Daarachter zet je de uitgangen van de imparfait. Ik zou geven: je donnerais jij zou geven: tu donnerais hij zou geven: il donnerait zij zou geven: elle donnerait wij zouden geven: nous donnerions u/jullie zou(den)geven: vous donneriez zij zouden geven: ils/elles donneraient. Je gebruikt deze vorm als je iets had belooft, maar het vervolgens niet doet. Of als je iets van plan was, maar het niet doet bv: ik zou op vakantie gaan, maar door omstandigheden is dit niet doorgaan. Bij onregelmatige werkwoorden gebruik je de vorm van Zullen (gaan) j'irai Dan neem je de uitgang van de imparfait en krijg je: j'irais. Ik hoop dat je het nu wel snapt |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48. |