![]() |
ontleden
Wat is het onderstreepte zinsdeel zinsdeel?
Geef het boek aan zijn vriend! Ik kom er werkelijk niet uit, het hele huis staat op z'n kop, niemand kan me met zekerheid het antwoord geven. Ik denk dat het lijdend voorwerp is maar waarom? Geen idee.. |
Geef het boek aan zijn vriend!
Geef = pv Zinsdelen: \ Geef \ het boek \ aan zijn vriend! \ Wie geeft? Wat geeft? Mja, hier is geen antwoord op; dus geen onderwerp. Het zou iets als 'jij' kunnen zijn. Geef - aan = ww gezegde Wat geef 'jij' (= onderwerp)? 'het boek' dus lijdend voorwerp. aan zijn vriend = volgens mij voorzetsel voorwerp. Dus ik zou ook zeggen dat 'het boek' lijdend voorwerp is, omdat het antwoord geeft op de vraag 'Wat + ww-gezegde + onderwerp?'. |
Citaat:
Geef = gezegde het boek = lijdend voorwerp (wat/wie + gezegde) aan zijn vriend= meewerkend voorwerp of voorzetselvoorwerp (ben ik effe kwijt) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Volgens mij is "zijn vriend" wel meewerkend voorwerp. Je kunt "aan" namelijk wel weglaten:
Geef zijn vriend het boek! |
Citaat:
|
Je mag niet zomaar de volgorde veranderen! Je hebt nu de redekundige functie helemaal veranderd. Het is in de oorspronkelijke zin gewoon voorzetselvoorwerp, omdat je 'aan' niet weg kunt laten zonder de volgorde van de rest te veranderen.
|
het ging over het boek?
gewoon lijdend voorwerp toch. (redenkundige ontleding dus). |
Citaat:
Maar volgens mij is het inderdaad het lijdend voorwerp. |
Citaat:
'Aan' hoeft overigens in dit geval niet in de infinitief te zitten. Een ander voorbeeld: "Wij rekenen op je". Hierin is 'op je' een voorzetselvoorwerp, gezien je het niet kan vervangen door een ander voorzetsel. "Wij rekenen op mijn tafel" Hierin is 'op' geen voorzetselvoorwerp, je kan immers ook zeggen 'wij rekenen naast mijn tafel' of 'wij rekenen onder mijn tafel'. (Grammaticaal gezien zou in 'wij rekenen op je', 'op' ook gewoon geen voorzetselvoorwerp kunnen zijn, maar die zin slaat natuurlijk nergens op.) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25. |