![]() |
HELP! Marginale Belastingdruk
Help! Wat is de definitie van Marginale Belastingdruk? Ik kan het nergens vinden!
Ik heb het inmiddels gevonden; het percentage belasting dat iemand moet gaan betalen per euro die hij/zij meer verdient hoe bereken ik dit? (nieuwe belastingstelsel?) |
Dat moet je gewoon aflezen, je hebt dan het nieuwe (kan ook oude zijn) belastingstelsel voor je liggen met de percentage die je moet betalen bij verschillende schijven. De eertse tot: € 14.870 dan bedraagt de premie 32.35% verdien je één euro meer en dan kom je uit op € 14.871 dan val je in de volgende schijf en bedraagt het percentage 37.60% dus het percentage belasting dat iemand moet gaan betalen per euro die hij/zij meer verdient is dan 37.60%, blijf je bij 1 euro stijging gewoon in de zelfde schijf bijv. in de schijf 3 (met 42%) dan is dus het percentage belasting dat je moet betalen per euro die je meer verdient gewoon 42% (omdat je dus in de zelfde schaal blijft)
Snap/Volg je het nog een beetje. Het is dus weinig bereken en voornamelijk aflezen. (er kan een klein foutje in zitten, ik kom er namelijk net achter dat ik, wat ik hierboven heb uitgelegt, het marginal tarief is. De gemiddelde belastingdruk bereken je door de verschuldigde belasting te delen door het bruto inkomen en dat maal 100%, je moet dus maar ff kijken of je het gewoone marginale tarief bedoelde (wat ik hierboven dus heb uitgelegd) of juist de belastingdruk) zie maar :)) |
ik bedoelde geen van beide
ik bedoelde de marginale belastingdruk volgens mij is het weer iets anders want de percentages van marginale druk komen niet altijd overeen met de percentages in de desbetreffende schijven |
GEMIDDELDE EN MARGINALE DRUK
Neem: T = de te betalen belasting; Y = belastbaar inkomen Dan: T/Y = gemiddelde belastingdruk dT/dY = marginale belastingdruk |
Citaat:
weet jij hoe ik dT/dY kan doen als ik geen functievoorschrift heb? is al weer lang geleden dus stel ik heb Y=100.000 euro T=55.000 euro T/Y=55% en dT/dY = ? |
Sorry kom er ook ff niet op, als ik het weer weet zet ik het wel neer.
(Maar ik vond ook nog dit: Hij heeft echter ook te maken met de marginale belastingdruk: de extra belasting (uitgedrukt in een percentage) die hij moet betalen als hij meer gaat verdienen. Aangezien de top van zijn belastbaar inkomen in de schijf van 42% zit, moet hij over elke extra euro die hij verdient, € 0,42 belasting betalen. Zijn marginale belastingdruk is dus 42%.) |
tnx! :D
ik denk dat ik het nu wel weet want: als je d opvat als een delta dan kun je zeggen: stel over 100000 betaalt ie 55000, en over 99000, 54500, dan is marg. bdruk: (55000 - 54500) / (100000 - 99000) = 50% |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18. |