![]() |
Stemgerechtigde leeftijd verlagen naar 16 jaar?
Moet het zo zijn dat mensen vanaf hun 16e levensjaar naar de stembus kunnen? Ik vind eigenlijk van wel, de VWO leerlingen hebben dan Maatschappijleer reeds afgerond (ik weet niet hoe het zit met Havo/Mavo etc; weet iemand anders dat?), en zijn dus op de hoogte van de politieke partijen en hun standpunten.
Zijn jullie voor of tegen, en waarom? |
Denk es aan de ivbo en de vmbo mensen, meeste daarvan, dus niet alle ( :rolleyes: ) weten echt nog niet genoeg hoor, dus nee dit is echt onzin, gelukkig dat ie op 18 ligt, ik zou zelfs 21 willen maar goed.
vwo zitten ook genoeg mensen die er geen verstand van hebben, al met al geen goede zaak lijkt me zo. |
Denk je dat mensen die er geen verstand van hebben de moeite gaan nemen om te stemmen?
En 18/21 jaar is trouwens ook een beetje een vreemde grens; alsof je als je 18 wordt opeens wel verstand hebt van politiek als je dat op je 16e niet had... |
Citaat:
|
Je bent op je 16e nog veel te beinvloedbaar denk ik: Je vrienden zeggen 'woa dat is een goeie partij!' en je gaat mee met de groep, wat niet erg goed is voor de democratie....
Ik kan me ook voorstellen dat het ook wel erg verleidelijk is om een machtiging (stem dus) te verkopen aan de hoogste bieder op die leeftijd, zeker als politiek je (nog) niet boeit.... |
Citaat:
Beter dan 18 iig... |
Leeftijd omhoog naar 21 lijkt me een beter plan.
|
Citaat:
dan mag ik namelijk nu stemmen en volgende keer weer ;) :D (vallende kabinetten daargelaten) |
Citaat:
|
Als je 18 bent ben je meerderjarig. Ik denk ook dat mensen met 18 zich al een stuk minder laten beinvloeden dan mensen van 16. Die twee jaar schelen best veel hoor.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
misschien klinkt het dom maar:
Zou je het eigenlijk niet (net zo goed) op andere dingen kunnen baseren, dat je pas stemgerechtigd bent als je verstandskiezen door(zijnge)komen, of als je het ouderlijk huis uit bent (niet als je als 13 jarige van huis weg rent) of soortgelijke dingen, daarop kun je toch net zo goed volwassenheid aflezen als van leeftijd. hij klopt niet helemaal zo, maar misschien een optie? |
Nou, bij sommige mensen komen de verstandskiezen nooit door, dus dat lijkt me een beetje onzin. Bovendien komen die dingen niet door als je geestelijk volwassen bent hoor.....
|
Inderdaad: verstandskiezen hebben namelijk helemaal NIKS met je verstand te maken: bij mij zijn ze namelijk al een jaar door :P
Maar serieus: het heeft enkel te maken met hun STAND, VER achter in de mond. Echt waar, raadpleeg uw tandarts maar. :) |
Deze is de afgelopen maanden al een paar keer geweest, en dit is volgens mij de laatste.
http://www.forum.scholieren.com/show...ight=stemrecht |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29. |