Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   pijn in spier in m'n nek na val bij skien (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=637598)

Argantonis 22-10-2003 10:55

pijn in spier in m'n nek na val bij skien

ik weet dat de mensen hier geen dokters zijn maar misschien heeft iemand het eerder meegemaakt,
ik ben zondag nogal hard gevallen tijdens het skien en de volgende dag werd ik wakker met een ongelooflijk stijve en pijnlijke nekspier aan de linkerkant (die van onder je oor tot aan de zijkant van je hals). Dit is nu nog steeds zo ook al lijkt het ietsje minder te worden, maar nu 'trekt' het soms wel een beetje, soort reflexachtige beweging die niet erg fijn aanvoelt. Heeft iemand dit eerder gehad, en zoja wat heb je eraan gedaan of hoelang duurde het?

Sarah 22-10-2003 11:13

Als je gewoon een stijve nek hebt, moetten massage, een ontspannen houding en een sjaal wel helpen om het over te laten gaan; als het echt van de val komt en je bent vreemd gevallen kan het een whiplash zijn, maar dat lijkt me niet, want dan zou je ook een tintelend of branderig gevoel in je vingers hebben, en de pijn zou uitstralen naar je schouders en armen, en daar zeg je niets over.

Argantonis 22-10-2003 11:38

nee in m'n vingers voel ik niks, het is ook maar aan 1 kant van m'n nek en juist de andere schouder doet wel een beetje pijn maar dat komt meer door m'n geforceerde houding vermoedt ik. Weet je of ik het juist warm moet houden of moet koelen?

Sarah 22-10-2003 11:51

Warm houden :). Vandaar ook dat ik het over een sjaal had :P

Argantonis 22-10-2003 11:54

ow sorry :) maar bij zwellingen is het toch vaak zo dat je het koud moet houden? of gaat dat weer niet op bij spieren? het voelt namelijk wel enigszins dikker aan bij die kant.

Balance 22-10-2003 17:38

als het echt fout aanvoeld en dus niet als een 'normale' stijve nek, dan zou ik toch voor de zekerheid maar naar de dokter gaan.
je nek is ontzettend belangrijk en je kan daar niet voorzichtig genoeg mee zijn!

jnieuwelaar 22-10-2003 20:26

Is gewoon spierpijn. Je bent op je rechterschouder gevallen en je lichaam wil voorkomen dat je hoofd tegen de grond kwakt door de nekspieren aan de linkerkant aan te spannen. Die spieren hebben een opdonder gehad, gaat wel over.

Een whiplash voelt heel anders.

Koelen moet je alleen doen net na de val om de zwelling tegen te gaan. Nu moet je warm houden om de doorbloeding van de spier te stimuleren.

Daantje_0705 22-10-2003 20:32

Je kan die spier eventueel ook insmeren met tijgerbalsem of spierbalsem. Ik had vorig jaar in de vakantie vreselijk veel last van mn nek doordat ik een ander bed had. Toen ik het insmeerde met dat spul werd het helemaal warm en het zag ook heel rood (de doorbloeding van de spier wordt gestimuleerd door die balsem) en ik kon mn nek veel beter bewegen, mn nek was gewoon veel soepeler.

Argantonis 22-10-2003 21:22

bedankt allemaal, zal 't goed warm houden

bumblebee 23-10-2003 13:11

Midalgan opsmeren (wordt t heeel warm van, helpt echt goed..)
Ik heb ook altijd last van 1 kant, (monnikkaps-spier). Heel irritant. Bij komt het omdat ik soms onbewust die spier verkramp, en dat het dan bloedvaatjes (geloof ik) afknijpt. Ik weet niet of dat bij jou het geval kan zijn, dat dat eenmalig is bebeurd bij de val. Als het aanblijft houden naar de dokter gaan en vragen om een fysiotherapeut.

Balance 23-10-2003 13:41

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 22-10-2003 @ 21:32:
Je kan die spier eventueel ook insmeren met tijgerbalsem of spierbalsem. Ik had vorig jaar in de vakantie vreselijk veel last van mn nek doordat ik een ander bed had. Toen ik het insmeerde met dat spul werd het helemaal warm en het zag ook heel rood (de doorbloeding van de spier wordt gestimuleerd door die balsem) en ik kon mn nek veel beter bewegen, mn nek was gewoon veel soepeler.
of eventueel advil. dat maakt het niet warm, maar verdoofd wel wat, waardoor het minder pijnlijk is om te herstellen.

JCL 23-10-2003 13:57

Citaat:

********** schreef op 22-10-2003 @ 11:55:
ik weet dat de mensen hier geen dokters zijn maar misschien heeft iemand het eerder meegemaakt,
ik ben zondag nogal hard gevallen tijdens het skien en de volgende dag werd ik wakker met een ongelooflijk stijve en pijnlijke nekspier aan de linkerkant (die van onder je oor tot aan de zijkant van je hals). Dit is nu nog steeds zo ook al lijkt het ietsje minder te worden, maar nu 'trekt' het soms wel een beetje, soort reflexachtige beweging die niet erg fijn aanvoelt. Heeft iemand dit eerder gehad, en zoja wat heb je eraan gedaan of hoelang duurde het?

Ik weet dat de vergelijking wat ver is gezocht. Maar als mensne een auto ongeluk krijgen hebben ze dat ook. Door de klap spannen al je spieren zich aan. Waar jij last van hebt is dus spierpijn. Dat zou dus wel weer moeten wegtrekken binnen 1 week.

Zo niet zou ik even naar de huisarts gaan.

P.S. als het warm word en het gaat beter kan dit op op spierpijn wijzen, ik ga als ik hard heb gesport altijd even in een heel heet bad liggen, dat helpt enorm!

AMBERJONAS 16-02-2009 08:56

Citaat:

********** schreef: (Bericht 7710234)

hee, zoiets heb ik ook maar dan aan de rechterkant.
maar dan door iets anders, ik ben gevallen met me nek
tegen een deurklink, en de dag daarna had ik een ongeluk met
me fiets, dus dubbelop! ik ben dus naar de dokter geweest en hij
zei dat ik een scheurtje in me spier heb. en dat is en de spier
waar jij het ook over hebt (maar dan heb ik het aan de rechtkant eeh)
bij mij trekt het soms oook een beetje. ook heb ik me nek erg overbelast.
de dokter zei tegen mij dat ik niet mag sporten, en ik moet
wekelijks voor controle.

ik weet dat dit een oud topic is, maar misschienn dat mensen
hier ooit nog wat aan hebben! :)

coopergirl 16-02-2009 12:58

Het is wel een onwijze up ^^

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46.