![]() |
Harry Mulisch - De zaak 40/61
Een boek wat echt een aanrader is om te lezen, hoewel het al 40 jaar oud is, is De zaak 40/61 van Harry Mulisch. Mulisch beschrijft in dit boek het beroemde proces tegen nazi-kopstuk Adolf Eichmann, die voor een groot deel verantwoordelijkheid droeg voor de holocaust. Ondertussen wordt het boek doorspekt met beschrijvingen van Israël, waar het proces plaatsvond. Het boek is geen boek om even makkelijk doorheen te lezen. Het laat je bewust stilstaan bij de gruwelen van de jodenvervolging. Zelf kwam ik niet verder dan 10-20 pagina's per dag, omdat het erg aangrijpend is om te lezen.
|
Ik las ook wel eens een boek van Mulisch en kon ook moeilijk meer dan twintig bladzijden per dag lezen. Maar dat was meer omdat ik telkens tegen zijn enorme ego opliep als ik mij een weg worstelde tussen zijn gekunstelde quasi-intellect.
LUH-3417 |
ik moest een hoofdtuk lezen van dit boek bij nederlands en ik vond het zo aangrijpend dat ik heb besloten het boek -nooit- te lezen. volgens mij was het het laatste hoofdstuk, waarin bergen-belsen beschreven werd. just horrible. :(
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb het boek niet gelezen, en ook nog nooit zien staan :( ik heb wel 3 andere boeken gelezen van Mulisch, waarvan ik Siegfried erg goed vond. |
Waarschijnlijk wel. Ik las 'voer voor psychologen' omdat ik al jaren afgaf op Mulisch en eindelijk iets van hem wilde lezen. Het viel me best tegen. Zijn stijl is best ok, maar de inhoud vond ik niet zo boeiend.
LUH-3417 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Weet ik, maar het was de enige die ik voor één euro kon kopen bij de kringloopwinkel op het dorp. :)
Hij stonk trouwens naar de adem van zieke, oude mannen. Dat was ook niet echt positief voor de leeservaring. Het leeggieten van een flesje aftershave maakte de boel er niet beter op. LUH-3417 |
En wat voor de twaalf milioen russen die in de bittere vrieskou stierven in verselijke omstandigheden?
|
Sinds de Westerse kant van de Berlijnse muur de koude oorlog won, zijn Russen officieel geen mensen meer. Hetzelfde geld voor iedereen in het midden-oosten en de derde wereld. Eigenlijk telt alleen Amerika mee, en soms ook Europa.
LUH-3417 |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06. |