Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Hypnose (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=638844)

Beryll 23-10-2003 16:24

Hypnose

Hoe kijken jullie aan tegen een mogelijke toepassing van hypnose bij veel-plegers wat betreft bepaalde gebieden, zoals zedendelicten (met minderjarige kinderen), geweldsdelicten, etc. Is dit ethisch verantwoord en hoezeer moeten criminelen hier zelf in toestemmen voordat men deze methode mag toepassen?

De Veroorzaker 23-10-2003 17:33

ik denk niet dat het werkt als de mensen hier niet mee instemmen omdat je ze dan niet goed kunt hypnotiseren en als ze er wel mee instemmen is er geen ethisch probleem

JaJ 23-10-2003 17:38

Citaat:

Beryll schreef op 23-10-2003 @ 17:24:
Hoe kijken jullie aan tegen een mogelijke toepassing van hypnose bij veel-plegers wat betreft bepaalde gebieden, zoals zedendelicten (met minderjarige kinderen), geweldsdelicten, etc. Is dit ethisch verantwoord en hoezeer moeten criminelen hier zelf in toestemmen voordat men deze methode mag toepassen?
kan je iemand hypnotiseren? als dat mensen worden zoals je ze ziet in tekenfilmpjes als ze gehypnotyseerd zijn, heb je er niet veel mens meer aan geloof ik. Of dat ethisch is weet ik niet, maar ik denk wel dat het achterlijk is, en dat je er niks aan hebt.
Immers, als je er zulke zombies van maakt, kun je ze ook weg stoppen of op de stoel zetten, dan nemen ze ook geen deel aan de sameleving

maar ik geloof niet in hypnose denk ik

Meisje Vlek 23-10-2003 17:41

Je kunt iemand idd niet goed hypnotiseren als deze iets écht niet wil.
Wat wél kan is iemand, terwijl hij/zij onder hypnose is, iets aanpraten.
Zo zijn er dus al wat meisjes etc. geweest waarbij incest en meer van dat soort dingen zijn aangepraat onder hypnose.

Dit gaat meestal fout, omdat je degene die onder hypnose is, alles ZELF moet laten vertellen en niet moet gaan raden. Dus bijvoorbeeld: "dus iemand slaat jou? is het je vader?"
Maar: "dus iemand slaat jou? wie is het die jou slaat?"

Maar het is dus absoluut niet nuttig om iemand die er totaal niet bij instemt te gaan hypnotiseren...

Fade of Light 23-10-2003 17:41

Citaat:

JaJ schreef op 23-10-2003 @ 18:38:
kan je iemand hypnotiseren? als dat mensen worden zoals je ze ziet in tekenfilmpjes als ze gehypnotyseerd zijn, heb je er niet veel mens meer aan geloof ik.
Hypnose is niet echt iets mystieks en wel geaccpeteerd door de wetenschap, dus....

Meisje Vlek 23-10-2003 17:45

hypnose is eigenlijk gewoon een ontspannings oefening.
En heel diep herinneringen ophalen

JaJ 23-10-2003 17:53

Citaat:

Meisje Vlek schreef op 23-10-2003 @ 18:45:
hypnose is eigenlijk gewoon een ontspannings oefening.
En heel diep herinneringen ophalen

ja die vorm van hypnose heb ik van gehoord, maar die kan toch hoogstens van dienst zijn bij verhoor ofzo? kun je ook herinneringen aanpassen?

Meisje Vlek 23-10-2003 17:57

Citaat:

JaJ schreef op 23-10-2003 @ 18:53:
ja die vorm van hypnose heb ik van gehoord, maar die kan toch hoogstens van dienst zijn bij verhoor ofzo? kun je ook herinneringen aanpassen?
Volgens mij niet. Ja, zoals ik al zei: als jij als hypnose therapeut allemaal dingen gaat invullen.
maar voor de rest weet ik het niet echt, eigenlijk...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.