![]() |
Minister Peijs: maximumsnelheid omlaag naar 80 op bepaalde stukken snelweg
Citaat:
Ik vrees alleeen dat de gevolgen verkeerstechnisch minder gunstig zijn. Doordat men langzamer moet rijden wordt de kans op files imo groter, en je krijgt het gevaar dat mensen door het tijdverlies na de 80 km-zone extra hard gaan rijden, met als gevolg een hogere kans op ongelukken. Wat is jullie mening? |
Door 80 km per uur aan te houden verhoog je de weg capliciteit juist. Ik vind het een goede ontwikkeling, in amerika rijd men ook niet harder dan 90 km per uur. Dat is natuurlijk geen argument op zich, want in amerika is het juist een beetje krom omdat je daar veel verlaten routes hebt. Maar voor de randstad, (y)
|
Citaat:
Ik denk werkelijk dat filevorming heirdoor minder zal worden, mits iedereen zich er netjes aan houdt. |
Citaat:
|
Ik woon bij de A13 Overschie...
En sinds ze daar 80 moeten rijden, heb ik nou niet echt het gevoel dat er verbetering is. Als je er woont, raak je gewend aan de geluidsoverlast. Je hoort het op een bepaald moment gewoon niet meer. Volgens mij staat er de laatste tijd alleen maar meer file... dat kan ook niet echt goed voor het milieu zijn. |
Een mooi initiatief om tijdens de spits 80 te rijden. Het kan de doorvoersnelheid behoorlijk vergroten, en daar is iedereen bij gebaat.
Daarbuiten is het echter volledig onzin en werkt het veel agressie op bij de weggebruiker. Auto's zijn gewoon een realiteit van vandaag, de infrastructuur moet daar rekening mee houden - niet andersom. Het is toch een beetje té idioot. Over het algemeen wordt gesteld dat er te weinig woningen zijn, niet teveel mensen. Ik zet daarnaast: er is te weinig (goede) infrastructuur, niet teveel auto's. |
Lijkt mij een zeer positief geluid, zeker tegen de achtergrond van dit kabinet.
Ze hebben wel proeven met verlaging van de maximumsnelheid gedaan. Zo te zien hebben die positieve resultaten gehad. Het milieu is echter altijd belangrijker dan de doorvoersnelheid. :) |
Citaat:
^^^^^^^^^^^ lijkt mij ook |
nee ik vind het geen goed idee: de mesen zullen toch harder rijden dan toegestaan.
ze hebben zo'n proef hier op de a16 bij dordrecht ook uitgevoerd totale mislukking files die normaal 4 km waren waren daarna 6-10 en een auto die eerst een half uur stilstaat en daarna 1.5 uur moet rijden (80km) stot in totaal net zoveel C02 uit als een auto die in een uurtje 100 rijd |
140 km/uur lijkt me beter. (y)
|
Tja, tijdens spitsuren is het natuurlijk goed tegen files en goed voor het milieu. Buiten de spitsuren is het goed voor het milieu.
Zou dus mooi zijn als het doorgaat |
Citaat:
Los daarvan vind ik het maar vervelend. Tachtig rijden op een lege weg is simpelweg frustrerend, en ik ben echt geen opgefokte automobilist. Het is tevens hypocriet: ter filebestrijding kan ik me iets voorstellen bij een limiet. Maar als je het milieu (lees: voldoen aan internationale normen) gaan aanwenden als argument gaat heel Nederland maar lekker 80 rijden, niet alleen wij in de randstad. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Narmate de techniek zich ontwikkelt gaat men zich steeds sneller transporteren. Decennia lang vasthouden aan een bepaalde snelheidslimiet en het weigeren om te zorgen voor meer capaciteit op de wegen is naar mijn mening niets anders dan kunstmatig de behoefte aan mobiliteit de kop indrukken (n). |
Citaat:
Dit betekent echter niet dat er geen momenten, wegen, auto's en mensen zijn waarvoor 140 prima geschikt is. Als het 's avonds laat is en ik zie een lege snelweg voor mij dan vind ik zelf 150/160 wel netjes. Ongeacht of dit mag of niet doe ik het gewoon. |
Snelheid
Minder hard en met een constantere snelheid rijden is zuiniger en schoner. Een constante snelheid van 70 tot 90 km per uur, afhankelijk van het type auto, geeft een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 . Bij een constante snelheid van 120 km is dat 1 op 13, en bij een snelheid van 140 km is dat 1 op 10,5. In de stad is het gemiddelde verbruik 1 op 10. Andere redenen om niet te hard te rijden zijn: De tijdwinst door hard rijden in ons drukke verkeer is vaak marginaal. Minder hard rijden verlaagt de kans op ongevallen (volgens 3VO, de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie, verhoogt iedere km/u overschrijding van de maximumsnelheid de ongevalkans met 3 %). Minder hard rijden vermindert het gevoel van onveiligheid dat veel fietsers en voetgangers hebben. Veel ouderen en kinderen durven in de stad niet meer te fietsen. http://cgi.milieucentraal.nl/buildfr...utogebruik.htm |
bah nog minder hard gaan rijden op sommige stukken weg gelden al van die belachelijke regels.
Als ik af en toe 's ochtends heel vroeg naar me werk toe ga om kwart voor 6 dan is er echt geen hond te zien op een tweebaansweg maar dan mag je alsnog geen 100 of 120 rijden maar gewoon 80, daar kan ik me behoorlijk aan ergeren. En zeg nou niet dat het goed is voor het milieu zo zachtjes rijden want er gaat veel meer brandstof verloren door bijvoorbeeld het laten draaien van je voertuig terwijl je ergens wacht of ergens in de stad moet zijn. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Verder is die snelheid (100/120) echt niet door iemand met een subliem verkeertechnisch inzicht vastgesteld. Het is gewoon natte-vingerwerk. Zoals Unexpl. al zei, hoe kun je nou voor al die verschillende wegen één optimale snelheid bepalen? Daar komt dan nog eens bij dat de drukte enorm fluctueert. De enige correcte oplossing zou het aanbrengen van matrixborden boven de weg zijn, en een computersysteem dat een optimale dynamische snelheid berekent en weergeeft. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
(volgens 3VO, de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie, verhoogt iedere km/u overschrijding van de maximumsnelheid de ongevalkans met 3 %).
Dit is toch dezelfde instantie waar onze Bert Woudenberg ook bij werkte, ooit Peter R de Vries gezien?? Jij vindt ze belachelijk. Ze zijn echter opgesteld door iemand met veel meer verkeerstechnisch inzicht dan jij. Dat weet ik zo net nog niet, hierboven genoemde bijvoorbeeld. Gelukkig zijn dr nog mensen als Peter, die lopen tenminste niet als slaafse hondjes achter van allerlei regeltjes aan. Komt nog bij dat mensen die over het millieu beginne elke dag naar het zelfde lopen of fietsen. Als je veel op de weg zit en daar je geld mee moet vinden, dan interesseren die bomen je niks, die lui verdienen er hun geld mee, en dat is voor alle mensen belangrijker dan millieu, behalve voor verwende nestjes die het zelf niet gemaakt hebben maar een rijke familie hebben ( paul rosenmuller) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.