Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Mystiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=12)
-   -   pendelen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=639819)

nivava 24-10-2003 16:01

pendelen

Zo'n vier jaar geleden ben ik aanraking gekomen met het pendelen. Ik heb daar nooit echt veel aandacht aan besteed, maar sinds twee weken heb ik het weer helemaal 'opgepakt' en ben ik weer volop mee bezig.

Nu is mijn vraag: "wie doet hier ook aan?"
En wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Ruud_guitarist 24-10-2003 16:14

Wat noem je er iets mee doen. Ik stel wel eens vragen door middel van pendelen. Verder doe ik er niks mee, en weet ik ook niks anders om er mee te doen.
Ik weet wel dat ik regelmatig m'n pendel moet reinigen. Verdere ervaringen heb ik niet echt, alleen dat het me soms wel erg heeft geholpen met het maken van beslissingen.

Mutant_oud 24-10-2003 23:52

Ik vind het handig om verloren voorwerpen mee terug te vinden. Door vragen te stellen en uiteindelijk de richting te weten enzo.

GROOT nadeel vind ik wel dat je het zelf kunt sturen. Ook onbewust kun jij je energie zo sturen dat de pendel gaat doen wat jij eingelijk wil.

Ruud_guitarist 25-10-2003 09:40

Citaat:

Mutant schreef op 25-10-2003 @ 00:52:
Ik vind het handig om verloren voorwerpen mee terug te vinden. Door vragen te stellen en uiteindelijk de richting te weten enzo.

GROOT nadeel vind ik wel dat je het zelf kunt sturen. Ook onbewust kun jij je energie zo sturen dat de pendel gaat doen wat jij eingelijk wil.

Dat is waar, maar vaak weet dat onbewuste van jou ook het antwoord al. Maar je kunt het antwoord wel sturen, maar dan heb je dat zelf door, en dan heeft het geen zin om te pendelen
(ik hoop dat dit beetje duidelijk is....)

Fade of Light 25-10-2003 10:15

Citaat:

Dat grote nadeel is misschien wel DE reden waarom pendelen werkt. Je stelt je onderbewuste de vragen die met zeer microspierbewegingen een kant kiest en hoppa antwoord.

Mutant_oud 25-10-2003 12:37

Citaat:

Fade of Light schreef op 25-10-2003 @ 11:15:
Dat grote nadeel is misschien wel DE reden waarom pendelen werkt. Je stelt je onderbewuste de vragen die met zeer microspierbewegingen een kant kiest en hoppa antwoord.
Ja maar dat hoeft dus niet het juiste te zijn. Maar eigenlijk gewoon wat jij wil. Het onbewuste zal de juiste oplossing laten zien terwijl wat jij wil misschien totaal iets anders is.

Daarom gebruik ik het wel om dingen te vinden omdat ik onbewust misschien zal weten waar het is, maar zeker niet voor gevoelsmatige vragen.

Fade of Light 25-10-2003 12:39

Citaat:

Mutant schreef op 25-10-2003 @ 13:37:
Ja maar dat hoeft dus niet het juiste te zijn. Maar eigenlijk gewoon wat jij wil. Het onbewuste zal de juiste oplossing laten zien terwijl wat jij wil misschien totaal iets anders is.

Daarom gebruik ik het wel om dingen te vinden omdat ik onbewust misschien zal weten waar het is, maar zeker niet voor gevoelsmatige vragen.

sorry ik had verkeerd gelezen :bloos:

Xia 25-10-2003 14:57

Ik heb wel eens gependeld jah, maar ik vind het maar een beetje vaag... De antwoorden kloppen namelijk niet met de werkelijkheid.. Dat ding zei dat er allemaal mensen op een bepaalde dag niet zouden komen, die er uiteindelijk wel allemaal waren, om maar een voorbeeldje te noemen. Kan komen doordat het de eerste keer was, maar ja. (Mn moeder pendelde, ik zat er alleen maar bij en stelde ook wat vragen). Eigenlijk vind ik dat ik pas na december kan zeggen of dat ding ook echt gewerkt heeft, want hij voorspelde dat ik dan een vriendje zou krijgen:p

ItsSuuS 25-10-2003 16:04

nou.. ik heb wel eens gependeld en ik vinnet ook wel cewl enzo, maar ik geloof niet dat ik daarvoor met weggelegd. Om dat te doen wjw..
Duurt me een btje te lang voordat ik eindelijk weet wat voor mij nu de goede richting is. Plus ik twijfel te veel over de echtheid..
denk ik..
:|

Sidhe 25-10-2003 17:20

(dit is ruud)
Pendelen gaat via je onderbewuste, die beweegt de pendel. Je onderbewuste kiest altijd het beste voor jou op dat moment, het kan daardoor zijn dat sommige vragen bij andere mensen anders beantwoord worden.

Fade of Light 25-10-2003 17:34

Citaat:

Inge13 schreef op 25-10-2003 @ 18:20:
(dit is ruud)
Pendelen gaat via je onderbewuste, die beweegt de pendel. Je onderbewuste kiest altijd het beste voor jou op dat moment, het kan daardoor zijn dat sommige vragen bij andere mensen anders beantwoord worden.

nou...tis geen feit :) (zoal sjij het wel probeert te verkopen)

AngelLena 25-10-2003 21:13

als je het voor onschuldige doeleinden gebruikt als : waar de f*ck heb ik m'n sleutels gelaten, oke, geen probleem...

Maar zodra je het gaat gebruiken om bv de toekomst te voorspellen of om in contact te komen met andere werelden, vind ik het erg onverstandig.

Ruud_guitarist 26-10-2003 09:19

Citaat:

AngelLena schreef op 25-10-2003 @ 22:13:
als je het voor onschuldige doeleinden gebruikt als : waar de f*ck heb ik m'n sleutels gelaten, oke, geen probleem...

Maar zodra je het gaat gebruiken om bv de toekomst te voorspellen of om in contact te komen met andere werelden, vind ik het erg onverstandig.

als je de toekomst gaat (of wil) voorspellen dan geeft ie vaak maar 1 van de vele moegelijkheden die er zijn, dus als je dat doet, hoeft het nooit uit te komen.
(teminste, zo kijk ik er tegen aan....)

pe51 26-10-2003 15:19

Citaat:

Ik kijk er iets anders tegenaan.

Als je het onbewuste stuurt of dwingt, stuuur of dwing je ook een deel van jezelf, omdat het onbewuste gevoel je eigen gevoel is. Dat is iets om over na te denken, volgen mij. Als je de pendel zelf stuurt, dan maak je het geheel onzuiver. En dan zul je ook nooit toekomen aan gevoelsmatige vragen. Volgens mijn ervaring kan dat in principe wel, maar dan moet je wel zuiver zijn in hoe je ermee omgaat.

Je kan dan niet zomaar elke vraag gaan stellen, je moet eerst voelen of je die vraag wel mág stellen. Sommige dingen zijn beter om niet te weten, ergens. Privacy van anderen, daar vraag je niet naar. En niet alle vragen zijn gepast, ook al gaan ze over de zin van het leven en over je eigen dingen. Of een vraag gepast is, dat moet je proberen te voelen in jezelf.

Vergelijk het met de tarot, daar kun je ook niet elke gewenste vraag aan stellen. Een vraag naar de lotto-getallen van de volgende trekking is bijna altijd een ongepaste vraag, of een vervlakking van je gevoelsleven.

Bij mij werd (toen ik jaren geleden pendelde) de pendel zwakker, als ik niet de goede vragen stelde. Ik heb bijv. ook een keer een droom gehad, die zei, dat ik "vragen stelde als een journalist". En dat kan natuurlijk niet, een pendel is (net als de tarot) een contact met het hogere, en dus een spiritueel gebeuren.

groeten, peter.

nivava 26-10-2003 15:25

Citaat:

Xia schreef op 25-10-2003 @ 15:57:
Ik heb wel eens gependeld jah, maar ik vind het maar een beetje vaag... De antwoorden kloppen namelijk niet met de werkelijkheid.. Dat ding zei dat er allemaal mensen op een bepaalde dag niet zouden komen, die er uiteindelijk wel allemaal waren, om maar een voorbeeldje te noemen. Kan komen doordat het de eerste keer was, maar ja. (Mn moeder pendelde, ik zat er alleen maar bij en stelde ook wat vragen). Eigenlijk vind ik dat ik pas na december kan zeggen of dat ding ook echt gewerkt heeft, want hij voorspelde dat ik dan een vriendje zou krijgen:p
je kunt geen voorspellingen doen met pendelen

pe51 26-10-2003 15:31

Citaat:

Xia schreef op 25-10-2003 @ 15:57:
Wat Inge hierboven zegt, dat geloof ik ook. Het kan zijn dat je moeder voor zichzelf het goede antwoord krijgt, maar niet voor jou. Het is net als met tarot, als je een tarotlezer tegenkomt die geschikt is voor je, dan zullen de antwoorden ook kloppen. En niet bij élke tarotlezer.

Ondertussen zou ik wél uitkijken, als je voor die tijd een vriendje vindt, wil dat niet zeggen, dat de pendel van je moeder goed geantwoord heeft voor jou persoonlijk. Want dat andere was niet waar. En op jouw leeftijd is de kans natuurlijk niet al te klein, dat je binnen zo en zoveel maanden een vriendje krijgt.

Als mensen een helderziende willen opzoeken, zijn ze vaak een heel tijd bezig met iemand uit te zoeken, die zij betrouwbaar vinden als helderziende, én waar de antwoorden sprekend genoeg zijn om ervan uit te kunnen gaan, dat er via die ene persoon contact met het hogere is gekomen.

Je moeder zal wel te vertrouwen zijn als moeder, en als persoon, maar ze kan zich vergissen, de pendel niet goed aangevoeld hebben, of niet aangevoeld hebben, dat je eerst grondig zou moeten controleren (door de pendel te vragen) of de pendel jou via haar wel kan antwoorden, en op welke vragen dat wel of niet kan.

Als ik bijv. tarot leg voor anderen, dan zou ik bij zo'n vraag naar vriendjes eerst vragen of deze vraag wel beantwoord kan worden via de tarot voor jou, en via mij. Want er zijn veel dingen die we als mens graag willen weten, maar waar we geen echt antwoord op zullen krijgen (is niet altijd goed voor ons om alles te weten, aan een klein kind zeg je ook niet alles wat het wil weten).

Als ik die controle niet doe, dan kan het zijn dat ik de kaart die ik krijg onzuiver aanvoel, dan leg ik hem uit als antwoord op de vraag (dan zie ik er een ja of nee of misschien in bijv.). Terwijl de kaart misschien wil zeggen, dat het beter is, dit niet te vragen, of iets dergelijks. Jouw moeder kan deze vergissing ook gemaakt hebben. In het vertrouwen, dat ze deze vraag kon stellen, en in het vertrouwen, dat het een antwoord op de vraag was. Dus wees voorzichtig, met alles te geloven wat je via een ander persoon van de pendel krijgt ... :)

pe51 26-10-2003 15:50

Citaat:

nivava schreef op 26-10-2003 @ 16:25:
je kunt geen voorspellingen doen met pendelen
Mijn ervaring is, dat ik "geen voorspellingen kan dóen" met de pendel. Maar dat er soms wel voorspellinkjes kwámen, zonder dat ik ze vroeg. Zo ga ik met de tarot ook om, niet voorspellingen vrágen, want het is niet altijd geschikt, om ze te krijgen, ook al wil ik nog zo graag dingen weten.

Zo ga je niet om met het hogere. Pendel en tarot zijn geen "stukken gereedschap" of "instrumenten" - je gaat niet met díngen om, maar met levende realiteiten, met hogere wezens, of zoiets. Vroeger, in oude tijden, was een orakel de stem van een godheid. Je had respect voor die godheid, en je besefte dat jij als mens degene was die de godheid nodig had, die wijsheid nodig had. En dat jij als mens van de twee partijen de onvolmaakte partij was. Waardoor je een bescheiden houding aannam.

Tegenwoordig wordt aangenomen dat je in contact bent met je onbewuste, maar dan is dat onbewuste op een erg hoog niveau. Hetzelfde respect, hetzelfde besef van onvolmaaktheid, enz. en dezelfde bescheidenheid is dan een goede houding. Ook als je niet gelooft dat je aan hogere wezens vraagt. Zeuren of doorvragen als je vindt dat je toch een antwoord wilt hebben, en dat de pendel/tarot eromheen draait, moet je ook niet doen. (dat kost mij ook nogal eens moeite trouwens).

Ik vergelijk tarot en pendel wel eens met dromen. Soms krijg je een antwoord op je vragen, een oplossing voor je problemen, soms niet. Soms een voorspelling, soms niet. Maar ik ben het met je eens, dat je beter niet allerlei voorspellingen kan gaan vragen, alsof het een voorspel-mechanisme is.

groeten, peter.

Ook is het doel van omgang met tarot en pendel niet: "ik wil weten en nu ga ik dit weten", maar eerder: "misschien kan ik een bijdrage krijgen via pendel of tarot voor mijn persoonlijke (geestelijke) ontwikkeling. Ik kan bijv. soms te horen krijgen, hoe ik me zo kan gedragen, dat ik leef op de manier van wat volgens mijn eigen geweten de beste manier van leven is. Ik kan vragen, welke houding in bepaalde problemen het beste bij mij past, hoe ik het beste kan staan tegenover mijn problemen." Zoiets dus.

Ook als je iets voor anderen vraagt, dan is dat het doel voor die ander. En onderdeel daarvan kan zijn, dat je soms toekomstvoorspellinkjes en toekomstvoorspellingen krijgt. En soms wel antwoord, soms niet. Als je hierop let, en bij elke vraag controleert (door het te vragen ) of dit een goede vraag is en of je hem wel kan stellen, dan hou je zelf de juiste geestelijke houding, en dan hou je het contact zo zuiver mogelijk. Je zult dan ook minder vergissingen maken.

Natuurlijk heeft iedere pendelaar en tarotlezer zijn of haar eigen opvattingen, ervaringen en ideeën. Maar dit zijn de mijne hierover in ieder geval.

bassgirl 28-10-2003 17:11

ik heb het ook gedaan, maar ik kan mn hand niet zo stil houden dat 't draadje niet door mij beweegt....

hoe doen jullie dat? of hebben jullie zo'n vaste hand ofzo?

en ff vergeten wat nou ja en nee is... wie kan me helpen. je kon toch alleen ja of nee als antwooordt krijgen? of heb ik 't fout gedaan...

Fade of Light 28-10-2003 17:14

Citaat:

bassgirl schreef op 28-10-2003 @ 18:11:
ik heb het ook gedaan, maar ik kan mn hand niet zo stil houden dat 't draadje niet door mij beweegt....

en ff vergeten wat nou ja en nee is... wie kan me helpen. je kon toch alleen ja of nee als antwooordt krijgen? of heb ik 't fout gedaan...

op papiertje schrijven en die eronder leggen.

pe51 28-10-2003 17:33

Citaat:

bassgirl schreef op 28-10-2003 @ 18:11:

Je kan toch met je elleboog op tafel leunen? Of op je knie, als je die stil kan houden? En je kan ook een grote cirkel op papier zetten en die bijv. in 6 delen verdelen. En ieder deel een nummer geven. En dan bijv bij elke vraag 6 mogelijke antwoorden indelen. Bijv: 1 = ja, 2 = nee, 3 = misschien, 4 = hierop kan geen antwoord komen, 5 = de vraag is niet goed gesteld, het moet anders gevraagd worden, 6 = je kunt het beter nu niet vragen, maar later.

Je kunt ook naar de bieb gaan en een paar boeken lenen over pendelen. Dan kan je er interessante dingen over lezen. En in die boeken staan soms voorgedrukte kaarten, die kan je dan onder de kopieermachine houden.

Je moet ook begrijpen, dat je met je eigen onbewuste aan het praten bent, als je pendelt. En je moet niet iets aan iets of iemand buiten jezelf willen vragen, bijv. aan geesten. Dat is gevaarlijk, en misleidend. Dat antwoorden zijn dan heel onbetrouwbaar.

Neem de tijd als je wilt pendelen, zorg dat je rustig bent en je op je gemak voelt. Zorg ook dat je een beetje fit bent. Zeker als je het voor het eerst doet, zou ik hier erg op letten. Zet eventueel eerst een rustig muziekje op. Zorg voor wat sfeer in je kamer. En vind het niet erg, als het niet gelijk lukt. Of als het helemaal niet lukt. Niet iedereen kan pendelen. Sommige mensen kunnen bijv. beter tarot leren of lenormand kaarten, dan pendelen.

Naar voren is meestal 'ja', en dwars (links-rechts) is dan 'nee'. Maar de pendel kan bijv ook gaan draaien (rechtsom: positief = ja en linksom: negatief = nee). En je kan soms voelen, wat een bepaalde beweging betekent. In dat geval leer je dus subtieler te denken dan alleen in de ja/nee taal. Als je daar geen gevoelens over krijgt, kan je altijd pendelkaarten gebruiken of zelf maken. Als je een pendelkaart maakt, door een cirkel in verschillende delen te verdelen (bijv. 2-20 delen) dan moet je zorgen, dat er altijd een mogelijkheid is voor de pendel om duidelijk te maken, dat hij niet wil antwoorden. Bijv. eentje voor "nu niet" (omdat het de juiste sfeer er niet voor is) of gewoon "niet" omdat je hier geen antwoord op moet krijgen. Ook al zou je zelf van wel vinden. Als je die mogelijkheid weglaat, kan de pendel dit niet duidelijk maken, en dan zie je een pendelbeweging misschien voor "nee" aan. Als de pendel naar een "geen antwoord" -vak kan gaan, dan snap je tenminste, wat er aan de hand is.

Je kan ook experimenteren met materialen, een pendel kan bijv. ijzer aanwijzen, of hout.

Veel succes met proberen.

groeten, peter.

coopergirl 01-11-2003 22:38

Citaat:

nivava schreef op 24-10-2003 @ 17:01:
Nu is mijn vraag: "wie doet hier ook aan?"
En wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Ik doe het soms... Niet echt professioneel overigens; een kurk, naald en een draadje :o
Het werkt wel.. Ik ben er nog niet zo ervaren mee. Ik kan nl alleen gesloten vragen stellen... bij vragen als 'bv hoe groot is het heelal' draaid ie tegen de klok in omdat die vraag niet te beantwoorden is.

Ik ben wel eens onzeker of ik niet per ongeluk zelf de endel bestuur doordat ik beweeg bijv....

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:51.