Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   HELP ME AUB MET GRAFISCHE REKENMACHINE (kansspel) (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=641735)

halilo 26-10-2003 13:09

HELP ME AUB MET GRAFISCHE REKENMACHINE (kansspel)
 
KUN JE ME AUB HELPEN IK KAN DIT VRAAG NIET BEANTWOORDEN, geef aub antwoord aan vragen die je weet

opdracht c kansspel

Veronderstel dat je bij het 60 keer gooien met een dobbelsteen wil tellen hoe vaak je een 3 als resultaat krijgt. dat kan natuurlijk "handmatig", maar dat ook nagebootst worden met de grafische rekenmachine ( MATH-PRB-7). daarmee kun je dit experiment zelfs 25 keer laten uitvoeren.

vragen
1. voer deze opdracht uit. kun je me stap voor stap de handelingen die nodig zijn uitleggen. geef aub ook de resultaten die je krijgt en leg aub uit wat zo'n resultaat voorstelt.

2. de verkregen resultaten moet je opslaan in een lijst (list , bijv L1). zoek uit hoe je van deze resulaten op je rekenmachine een histogram (staafdiagram) kunt laten plotten (stat-plot). schrijf aub ook nu alles wat je doet stap voor stap op.

Bij een ander experiment bij het 50 keer gooien met een dobbelsteen is geteld hoe vaak de verschillende aantallen ogen voorkomen, zie tabel:

aantal ogen: 1 2 3 4 5 6
fraqueantie: 7 4 12 8 6 13

3. hoe kun je met behulp van het STAT-menu en het STAT-PLOT menu deze resultaten kunt weergeven in een boxplot. schrijf weer stap voor stap op wat je moet doen, en teken ook de boxplot in je verslag.
geef bovendien aan wat de betekenis van deze boxplot is ( denk hierbij aan Q, mediaan en Q
1 2 )


ik moet het uiterlijk dit donderdag inleveren en ik begrijp niks aub help me, rest van de opgaven heb ik al gemaakt maar dieze 3 vragen nie

Fade of Light 26-10-2003 13:15

sowieso lijkt het me handig te zeggen om wat voor een soort grafische rekenmachine gaat...texas instruments of casio o.i.d.

halilo 26-10-2003 13:19

ik heb een texas instrument TI-83 plus

m&m's 26-10-2003 13:23

binompdf(60,1/6,3)

halilo 26-10-2003 13:29

sorry ik begrijp niet wat je bedoelt met binompdf(60,1/6,3)

mathfreak 26-10-2003 15:27

Citaat:

halilo schreef op 26-10-2003 @ 13:29:
sorry ik begrijp niet wat je bedoelt met binompdf(60,1/6,3)
Dat is een kwestie van even je handleiding van je rekenmachine raadplegen. De functie binompdf geeft bij een gegeven binomiale verdeling met kans p en aantal experimenten n de kans op k successen, ofwel de kans P(X=k). In het bovenste voorbeeld geldt: n=60, p=1/6 en k=3. Overigens klopt dit voorbeeld niet. Bij een binomiaal kansexperiment heb je maar 2 mogelijkheden, terwijl je bij het werpen met een dobbelsteen 6 mogelijkheden hebt. Je kunt beter de functie randint(a,b,c) gebruiken met a=1, b=6 en c=60, waarbij a een gegeven ondergrens en b een gegeven bovengrens en c het aantal pogingen voorstelt. Dit geeft 60 getallen van 1 t/m 6 en stelt dus de simulatie van het 60 keer werpen met een dobbelsteen voor.
Voor het plotten van een histogram aan de hand van een gegeven lijst en het maken van een boxplot aan de hand van zo'n lijst verwijs ik je naar de handleiding van je grafische rekenmachine.

halilo 26-10-2003 16:35

kan naimena aub antwoord geven zoals

vragen
1. antwoord........
2........
3.......
en uitleggen zodat ik het zelf ook leer
aub

jbtq 26-10-2003 18:00

Citaat:

halilo schreef op 26-10-2003 @ 16:35:
kan naimena aub antwoord geven zoals

vragen
1. antwoord........
2........
3.......
en uitleggen zodat ik het zelf ook leer
aub

Mmm..ik denk dat je zelf ook eens met een idee moet komen. Dus hoever ben je gekomen?? En waar loopt je precies vast?? Binompdf is ene manier om het uit te rekenen. Kan je vinden onder second vars. En dan een beetje naar beneden gaan. En verder gewoon de gebruiksaanwijzing doorlezen van je rek ;)

halilo 26-10-2003 19:46

oo thnx ik ga ff weer proberen

Joris 27-10-2003 10:57

Het is de bedoeling dat je de vraag en het antwoord begrijpt, en niet om enkel het antwoord te hebben.

Balance 27-10-2003 17:41

1. Klik op MATH. Klik op het pijltje naar link. Klik op 7.
Je krijgt nu randBin(
Daar voer je in: RandBin(60,(1/6),25) (de komma zit boven de 7. gebruik dus niet de punt!!!)
De 60 is omdat het 60 keer wordt geprobeerd.
(1/6) is omdat je 1/6 kans hebt dat je een 3 gooit.
25 is omdat je het 25 keer probeert.
Druk op ENTER
Het zal een tijdje duren, maar dan komt uiteindelijk een rij met getallen tevoorschijn. Door op het pijltje naar rechts te drukken kan je zien wat de uitkomsten zijn.
Bij elk zo'n getal is er dus 60 keer met een dobbelsteen gegooid en het getal dat er staat is hoevaak er een 3 voorkwam. Als het goed is zijn het dan ook 25 getallen (zovaak wilde je het proberen).

2. Klik (na het voorgaande) op STO->. Klik dan op 2ND en dan op 1. Je hebt nu in Lijst 1 (L1) de gegevens gezet. Klik op STAT en dan op enter om de lijst te zien.
Alles staat nu door elkaar, dus laat het op volgorde zetten. Dat doe jee door op STAT te drukken, dan op 2 en vervolgens tussen de haakjes L1 te typen (2nd 1)
Druk op ENTER en er staat DONE
Ga nu weer naar STAT en naar Edit. Alles staat nu op volgorde. Type nu in L2 in hoe vaak elk getal voorkomt. Dit moet je dus ff handmatig doen, ik zou niet weten of d'r een automatische functie voor bestaat. Zorg dat elk getal in L1 (!) maar 1 keer voorkomt. In L2 mag een getal natuurlijk wel vaker voorkomen, want daar gaat het om het aantal keren dat een uitslag is geweest.
Druk nu op 2ND en dan op Y=.
Klik op de 1 en zet in het volgorde de functie op ON. Kies bij het type uit de derde boven.
Type (als het er nog niet staat) bij Xlist: L1 (uitkomsten)
en bij FREQ: L2 (aantal keren dat die uitkomsten voorkwamen)
Klik nu op WINDOW en zet je Xmin op 0, Xmax op 25, Ymin = 0 en Ymax = 8
Klik op GRAPH en tadaaaaaaa.

3. Doe alles wat je net via STO-> hebt gedaan nu handmatig. Ga dus naar STAT, Edit en voer eerst de mogelijkheden in en daarna hoe vaak ze voorkomen. Ga dan weer naar 2ND, Y= en kies bij Plot 1 niet uit de staafdiagram, maar uit nummer 5: de boxplot. Pas je window weer aan en laat de boxplot tekenen met GRAPH.
Het linkerstreepje is de minimale waarde, het rechter streepje is de maximale waarde. De linker kant van het rechthoek is Q1, de streep in het midden is de mediaan en de rechterzijde van de rechthoek is Q3.
Graag gedaan :)

halilo 27-10-2003 20:38

ooo heel erg bedankt


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.