Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   studiehuis/ tweede fase- mening gevraagd (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=642129)

Isis 26-10-2003 17:09

studiehuis/ tweede fase- mening gevraagd
 
Ok, nou morgen word ik ondervraagd over de tweede fase, door niemand minder dan Wouter Bos! En omdat ik sociaal ben, zou ik ook wel jullie meningen willen weten, kijken of ik dat kan meenemen, begrijp je? Wel goed beargumenteerd, graag.
Dank je wel!

Balance 26-10-2003 18:32

Het is vooral heel onduidelijk.
Elke school gaat anders om met 'het studiehuis' en zelfs binnen scholen bestaan er grote verschillen.
Leraren weten niet of ze juist méér of minder vrijheid moeten geven, waarbij je bij het ene vak amper les hebt en bij het andere vak alléén maar les. Dit werkt niet alleen verwarrend, maar ook bijzonder vervelend.

Ook is het aantal toetsen en herkansingen op scholen compleet verschillend, waardoor leerlingen op verschillende scholen niet gelijke kansen hebben.

En tenslotte vind ik de profielindeling bijzonder vervelend. Als leerling moet je volledig voor de bèta vakken gaan, de economische vakken of de alfa vakken. Een versie daartussen in bestaat niet.
Erg jammer als je van elk profiel wel één vak kan, maar niet allemaal.

Oh, ik ga d'r vanuit dat je zelf wel wat hebt verzonnen over die kansloze vakken als anw en ckv ;)

allie 26-10-2003 18:40

ik heb persoonlijk niets tegen de tweede fase, al was ik vanaf het eerste begin erbij (een proefkonijn dus), maar gek genoeg heb ik er wel van geleerd (niet van engels maar dat terzijde). nu vijf jaar later, kan ik wel wat meer zelfstandiger werken en heb ik nu meer discipline. dat heb ik met mijn studie wel nodig.

het vak anw vond ik erg leuk, omdat ik me interesseer voor verschillende wetenschappen, dat ook later mijn studiekeuze was.
het ckv vond ik wat minder leuk, maar ik maakte er altijd wat leuks van en dat is ook een hele andere instelling. niet van 'ik ken het niet, DUS is het niet leuk'. het valt allemaal best wel mee.
oke, de leraar is ook een puntje......

groetjes

chris9 tje 27-10-2003 08:24

het grote probleem met de tweede fase is, is dat je te weinig kennis hebt. Je leert dan wel vaardigheden, maar daar is dan ook alles op gericht.

Maar om die vaardigheden goed te kunnen gebruiken, moet je wel een bepaalde basiskennis hebben.

Vooral met de exacte vakken mis je dat ontzettend. De aansluiting met het vervolgonderwijs is er dan ook behoorlijk op achteruit gegaan.

[D0RIEN] 27-10-2003 09:07

Bij ons was het tien keer niets; vaardigheden heb ik inderdaad genoeg geleerd [heb alleen nog steeds geen discipline om zelfstandig te werken, maar dat terzijde], maar qua kennis is het behoorlijk op achteruit gegaan.
Het is toch belachelijk dat er bij ons in VWO5 voor een meerkeuze cito-toets die onze natuurkunde leraar in 1976 in VWO3 gaf (ten hbs waarschijnlijk) nu meer dan de helft een onvoldoende scoort? En nee, dat ligt niet aan onze klas; wij waren namelijk over het algemeen erg goed. Ook vind ik het belachelijk dat er heel veel dingen uit de verplichte leerstof zijn gehaald, die mijn moeder gewoon in de derde kreeg toen zij op school zat. Veel basiskennis is dus weg.

Andijvie 27-10-2003 09:34

Op mijn school werkte het niet, maar dat lag denk ik meer aan de leerlingen. Ik zat in een klas die écht die ondersteuning van leraren nodig had en het absoluut niet alleen kon doen. Heel vervelend, want ik was meer geïnteresseerd in het zelfstandige werken.
De Tweede Fase is in principe goed, maar er moet wat meer aan de regels gehouden worden, vind ik. Nu op overigens eerste jaars HBO ben, merk ik echt geen verschil. Allemaal heel klassikaal....

Andijvie 27-10-2003 09:35

Citaat:

[D0RIEN] schreef op 27-10-2003 @ 10:07:
Bij ons was het tien keer niets; vaardigheden heb ik inderdaad genoeg geleerd [heb alleen nog steeds geen discipline om zelfstandig te werken, maar dat terzijde], maar qua kennis is het behoorlijk op achteruit gegaan.
Het is toch belachelijk dat er bij ons in VWO5 voor een meerkeuze cito-toets die onze natuurkunde leraar in 1976 in VWO3 gaf (ten hbs waarschijnlijk) nu meer dan de helft een onvoldoende scoort? En nee, dat ligt niet aan onze klas; wij waren namelijk over het algemeen erg goed. Ook vind ik het belachelijk dat er heel veel dingen uit de verplichte leerstof zijn gehaald, die mijn moeder gewoon in de derde kreeg toen zij op school zat. Veel basiskennis is dus weg.

Ja, dat vind ik ook jammer, de basiskennis is gewoon verminderd, het gaat nu meer om de vaardigheden, terwijl je nauwelijks kennis op doet...

mar87 27-10-2003 20:40

De Tweede Fase bevalt mij tot nu toe gewoon goed. De ene les wordt wel veel meer uitgelegd als bij de ander, maar mestal is het wel precies goed geregeld. Ik heb ook het zelfstandige werken geleerd en plannen niet te vergeten. Wel vind ik vakken als literatuur, ckv en anw dikke onzin. Dat mag afgeschaft worden. De profielen heb ik ook weinig moeite mee, maar ik had het geluk dat E&M precies het profiel ws wat ik nou helemaal wou.

^Dragon^ 27-10-2003 21:11

In deze topics ook nog wat meningen waar je misschien nog wat aan hebt:

http://forum.scholieren.com/showthre...ght=studiehuis

http://forum.scholieren.com/showthre...ght=studiehuis

http://forum.scholieren.com/showthre...ght=studiehuis

Vooral in de eerste staan een aantal goede meningen waar je misschien wat mee kan doen :)

greatfeelin 27-10-2003 21:15

Ik vind idd dat die profielen verschrikkelijk zijn. En voorbeeld waar ik zelf mee zat:

Ik vind scheikunde, natuurkunde en bio leuk. En daar ben ik ook wel goed in.

In wiskunde ben ik ongeloofelijk slecht, dat zie ik gewoon niet. Dan beland je dus automatisch bij C&M of E&M.

Dat moet wel, want anders zak ik op wiskunde, omdat ik al moeite heb nu met A1. Maar geschiedenis en economie vind ik slaapverwekende vakken, maar dat kan niet anders, door wiskunde...

sonho 28-10-2003 07:27

tja.... ik zit dus op het montessori en daar merk ik niet zo verschil met de onderbouw. wel veel werkstukken ed. maar verder. zelfstandig werken hadden wij al. alleen mogen ze wel wat minder opgeven vooral die prakitische opdrachten.

synclinorium 28-10-2003 13:02

2de fase s*cks!

ik had de week voor de herfstvakantie 7 toetsen!
en anw en ckv zijn echte domme vakken

Prudentulo 28-10-2003 14:21

Waar het volgens mij allemaal is misgegaan, is dat school 'leuk' moest worden..

www.freelancevwo.nl

Andijvie 28-10-2003 14:53

Citaat:

Prudentulo schreef op 28-10-2003 @ 15:21:
Waar het volgens mij allemaal is misgegaan, is dat school 'leuk' moest worden..

www.freelancevwo.nl

*heeft ook freelance vwo gedaan*
Mja, ik vond het thuis-leren veel informatiever dan het op school leren, je moet jezelf aan het werk zetten en je moet van jezelf weten wanneer je de stof beheerst. De staatsexamens vond ik wel heel vervelend, vooral de mondelingen. Sommige examinatoren zijn heel makkelijk, die geven je gewoon een goed cijfer. Anderen verwachten echt hele 'rare' dingen van je. Zo had ik verschillende leraren van gelovige scholen en die verwachtten hoe dan ook dat ik dingen op de bijbel kon betrekken, nu ben ik niet gelovig en dus ging dat gewoon niet.. Dat vond ik echt heel vervelend.
Ik heb nu 5 certificaten en die 2 die ik nog moet, mja, daarvoor vond ik de tijd die ik erin stak voor het resultaat dat ik krijg echt te veel... Dus ik ben gestopt. (Maar je moet weten; ik heb eerst mijn Havo diploma gehaald, dus daar kon ik dan nog op terug vallen.)

RomeoP 28-10-2003 15:28

Die profielen zijn inderdaad zwaar klote, en die verplichte vakken ook. Wat moet ik nu met ANW en frans1 én duits1?

En voor de rest over die zelfstandigheid. Valt (gelukkig) wel wat mee, want ik heb hier helemaal niet genoeg discipline voor.

Van het gebrek aan basiskennis heb ik niet zoveel gemerkt, want bij veel vakken gaat de stof net even wat dieper in en herhaalt een stuk van wat je in de eerste 3 jaar ook hebt gehad.

chris9 tje 28-10-2003 17:27

Citaat:

greatfeelin schreef op 27-10-2003 @ 22:15:
Ik vind idd dat die profielen verschrikkelijk zijn. En voorbeeld waar ik zelf mee zat:

Ik vind scheikunde, natuurkunde en bio leuk. En daar ben ik ook wel goed in.

In wiskunde ben ik ongeloofelijk slecht, dat zie ik gewoon niet. Dan beland je dus automatisch bij C&M of E&M.

Dat moet wel, want anders zak ik op wiskunde, omdat ik al moeite heb nu met A1. Maar geschiedenis en economie vind ik slaapverwekende vakken, maar dat kan niet anders, door wiskunde...

hmmz.. zonder wiskunde kan je ook vrij weinig met natuurkunde en scheikunde...

dus opzich zijn het wel hele logische profielen....

Citaat:

Van het gebrek aan basiskennis heb ik niet zoveel gemerkt, want bij veel vakken gaat de stof net even wat dieper in en herhaalt een stuk van wat je in de eerste 3 jaar ook hebt gehad.
jah (sorry: duh) natuurlijk wordt er dieper op de stof van de eerste drie jaar ingegaan, maar het niveau van de stof in de bovenbouw is veel lager dan in de oude stijl.
Je leert bijvoorbeeld niet meer goed integreren en differentieren, (bij wiskunde B), terwijl dat bij alle/ bijna alle technische studies heel belangrijk is.

en dat is nog maar een voorbeeldje. De vakken zijn ernorm uitgekleed in vergelijking met de oude stijl en als je het mij vraagt kun je op de middelbare school juist beter bassiskennis krijgen, en misschien nog een klein beetje vaardigheden (iets meer dan in de oude stijl) en dan die vaardigheden vanzelf aanleren in het hoger onderwijs....

greatfeelin 28-10-2003 17:52

Citaat:

chris9 tje schreef op 28-10-2003 @ 18:27:
hmmz.. zonder wiskunde kan je ook vrij weinig met natuurkunde en scheikunde...

dus opzich zijn het wel hele logische profielen....



jah (sorry: duh) natuurlijk wordt er dieper op de stof van de eerste drie jaar ingegaan, maar het niveau van de stof in de bovenbouw is veel lager dan in de oude stijl.
Je leert bijvoorbeeld niet meer goed integreren en differentieren, (bij wiskunde B), terwijl dat bij alle/ bijna alle technische studies heel belangrijk is.

en dat is nog maar een voorbeeldje. De vakken zijn ernorm uitgekleed in vergelijking met de oude stijl en als je het mij vraagt kun je op de middelbare school juist beter bassiskennis krijgen, en misschien nog een klein beetje vaardigheden (iets meer dan in de oude stijl) en dan die vaardigheden vanzelf aanleren in het hoger onderwijs....

dat ben ik niet met je eens. Als je bijvoorbeeld geneeskunde wilt gaan studeren, heb je geen wiskunde B nodig. Met wiskunde A1 volsta je al. Voor de rest zijn scheikunde en natuurkunde wel een must.

chris9 tje 28-10-2003 20:35

Citaat:

dat ben ik niet met je eens. Als je bijvoorbeeld geneeskunde wilt gaan studeren, heb je geen wiskunde B nodig. Met wiskunde A1 volsta je al. Voor de rest zijn scheikunde en natuurkunde wel een must.
Maar dan beperk je je wel tot 1 vervolgstudie. Je hebt een probleem als je uitgeloot wordt, want bij alle andere studies waar na en sk een rol bij spelen, is wiskunde ook erg belangrijk. Daarnaast heb je vaak minder moeite met exacte vakken als je wiskunde b hebt.

wiskunde is een stuk gereedschap voor andere exacte vakken.....
daarom wordt daarvoor ook bij geneeskunde al geselecteerd: alleen de mensen met wiskunde b kunnen meedoen aan de loting. Zo voorkomen ze dat ze mensen toelaten die veel moeite hebben met de exacte vakken, omdat ze geen wiskunde hebben gehad.... Anders gezegd: mensen die wel wiskunde b hebben gehad hebben minder kans op problemen bij de exacte vakken.

Balance 28-10-2003 21:15

Citaat:

chris9 tje schreef op 28-10-2003 @ 18:27:
hmmz.. zonder wiskunde kan je ook vrij weinig met natuurkunde en scheikunde...

dus opzich zijn het wel hele logische profielen....

n&g misschien, maar niet alle profielen.
om maar een voorbeeldje te geven:

waarom moet iemand die goed is in tekenen en kunstgeschiedenis ook goed zijn in talen en andersom? (c&m)
waarom mag diegene niet goed zijn in wiskunde? (althans, bij ons mag je geen wiskunde b hebben bij c&m)

en waarom moet iemand die goed is in economie ook goed zijn in aardrijkskunde en geschiedenis en andersom? (e&m)

dingen die ik nergens op vind slaan. Jaja, het is om het zogenaamde pretpakket te voorkomen, maar ik had bijvoorbeeld graag dit pakket gehad:
duits12, maatschappijleer12, wiskundeb12, ckv3, geschiedenis12, biologie1 en economie2
dat is volgens mij toch geen pretpakket: duits12, maatschappijleer12, wiskunde b12, geschiedenis12, biologie en economie2 zijn toch echt vakken waar je voor moet leren. Alleen ckv3 niet.
Maar dit soort pakketten zijn door de nieuwe profielen niet meer mogelijk, waardoor je altijd een profiel moet kiezen met vakken waar je slecht in bent en die je totaal niet aanstaan.

chris9 tje 28-10-2003 22:53

Citaat:

linda85 schreef op 28-10-2003 @ 22:15:
n&g misschien, maar niet alle profielen.
om maar een voorbeeldje te geven:

waarom moet iemand die goed is in tekenen en kunstgeschiedenis ook goed zijn in talen en andersom? (c&m)
waarom mag diegene niet goed zijn in wiskunde? (althans, bij ons mag je geen wiskunde b hebben bij c&m)

en waarom moet iemand die goed is in economie ook goed zijn in aardrijkskunde en geschiedenis en andersom? (e&m)

dingen die ik nergens op vind slaan. Jaja, het is om het zogenaamde pretpakket te voorkomen, maar ik had bijvoorbeeld graag dit pakket gehad:
duits12, maatschappijleer12, wiskundeb12, ckv3, geschiedenis12, biologie1 en economie2
dat is volgens mij toch geen pretpakket: duits12, maatschappijleer12, wiskunde b12, geschiedenis12, biologie en economie2 zijn toch echt vakken waar je voor moet leren. Alleen ckv3 niet.
Maar dit soort pakketten zijn door de nieuwe profielen niet meer mogelijk, waardoor je altijd een profiel moet kiezen met vakken waar je slecht in bent en die je totaal niet aanstaan.

uhm... omdat er dan geen samenhang in je vakkenpakket zit? Aardrijkskunde heeft grotendeels te maken met economie en geschiedenis.

cm is een beetje het restjesprofiel. K vind ook eigelijk dat een vak als ckv 3 daar niet in hoort. Dat moet eigenlijk een vak zijn zoals m+o wat je alleen als keuzevak kunt kiezen.

maar uhm... dat vakkenpakket van jou is toch ongeveer CM met andere wiskunde (dat kon bij ons wel gewoon!) bio, economie en maatschappijleer2? (en dan heb je ook nog extra frans ofzo...)


het gaat er daarnaast ook niet om dat je goed bent in die vakken, het gaat erom dat je goed voorbereid bent op je vervolgstudie. Je zal altijd vakken tegenkomen die je niet leuk vind, maar ze zijn wel nuttig.

Balance 29-10-2003 14:35

Citaat:

chris9 tje schreef op 28-10-2003 @ 23:53:
uhm... omdat er dan geen samenhang in je vakkenpakket zit? Aardrijkskunde heeft grotendeels te maken met economie en geschiedenis.

cm is een beetje het restjesprofiel. K vind ook eigelijk dat een vak als ckv 3 daar niet in hoort. Dat moet eigenlijk een vak zijn zoals m+o wat je alleen als keuzevak kunt kiezen.

maar uhm... dat vakkenpakket van jou is toch ongeveer CM met andere wiskunde (dat kon bij ons wel gewoon!) bio, economie en maatschappijleer2? (en dan heb je ook nog extra frans ofzo...)


het gaat er daarnaast ook niet om dat je goed bent in die vakken, het gaat erom dat je goed voorbereid bent op je vervolgstudie. Je zal altijd vakken tegenkomen die je niet leuk vind, maar ze zijn wel nuttig.

ik zou d'r meer mee kunnen dan nu met mijn pakket.
het enige wat ik nu kan is een talenopleiding of een opleiding zonder toelatingseisen.
dus op zich lijkt me zo'n profiel beter dan c&m.

bovendien is het niet hetzelfdeals c&m, want ik heb ckv2 en frans2 weggelaten (en dat scheelt voor mij een hele hoop) en wij konden geen wiskunde b kiezen bij c&m.
en als je bio wilde moest je dat geloof ik buiten de les om zelfstandig volgen ofzo.

arP-socialist 29-10-2003 15:52

ik ben over het algemeen redelijk tevreden over de 2e fase,

ben in de ondebouw goed voorbereid op zelfstandig werken,

wat idd vervelend is is dat de basisstof minder is
al denk ik dat dat ook gedeeltelijk de schuld van de leerlingen is want die hebben geen zin in school terwijl vroeger als je ook maar die gedachte kreeg kreeg je al een tik op je vingers en 3 weken huisarest

dus automatisch word er minder verwacht en langer doorgegaan op bepaalde dingen waardoor er minder tijd aan de (wellicht belangrijkere) overige basistof

chris9 tje 30-10-2003 21:31

Citaat:

linda85 schreef op 29-10-2003 @ 15:35:
ik zou d'r meer mee kunnen dan nu met mijn pakket.
het enige wat ik nu kan is een talenopleiding of een opleiding zonder toelatingseisen.
dus op zich lijkt me zo'n profiel beter dan c&m.

bovendien is het niet hetzelfdeals c&m, want ik heb ckv2 en frans2 weggelaten (en dat scheelt voor mij een hele hoop) en wij konden geen wiskunde b kiezen bij c&m.
en als je bio wilde moest je dat geloof ik buiten de les om zelfstandig volgen ofzo.

Wat ben ik dan blij dat ik op een andere school gezeten heb..... Ik vind ook eigenlijk dat scholen ook wat soepeler moeten zijn... ik bedoel: dat je wb wil in plaats van wa in cm moet toch gewoon kunnen?

Citaat:

al denk ik dat dat ook gedeeltelijk de schuld van de leerlingen is want die hebben geen zin in school terwijl vroeger als je ook maar die gedachte kreeg kreeg je al een tik op je vingers en 3 weken huisarest

dus automatisch word er minder verwacht en langer doorgegaan op bepaalde dingen waardoor er minder tijd aan de (wellicht belangrijkere) overige basistof
dat lijkt me een beetje onzin: de stof in de tweede fase is veel minder in vergelijking met de oude fase. Zo lang is dat nog niet geleden.

Ze zijn gewoon te ver doorgeslagen in vaardighedenonderwijs.....

Nyawa 02-11-2003 19:10

Zit er nu net 1 periode in.

Op zich vind ik het een relaxed systeem, ik ben vrij zelfstandig, heb ook geen moeite om mezelf te dwingen om huiswerk te gaan maken. Denk dat dat ook wel scheelt, voor leerlingen die beter klassikaal kunnen werken zal dat wel lastig zijn.

De overgang van de onderbouw naar de bovenbouw vind ik niets: in groep 8 werk je redelijk zelfstandig met weekplanners, vervolgens wordt er in de basisvorming zo je handje vastgehouden dat je er stapelgek van wordt, en als dat eindelijk begint te wennen mag je het studiehuis in duiken.

Wat ik vervelend vind aan het studiehuis zijn de profielen. Zou liever hebben dat je gewoon je gemeenschappelijke deel hebt, en dat de rest gewoon onder het vrije deel valt. Nu ben je vrij beperkt in je keuze.

de abt van sion 02-11-2003 22:42

Lees in de onderwijsbijlage van het NRC van dit weekend: "Dolgedraaid circus" van M. Verbrugge-Breeuwsma.

Dminor 03-11-2003 21:39

Het heeft van mij een luie donder gemaakt.

Balance 03-11-2003 22:05

Citaat:

chris9 tje schreef op 30-10-2003 @ 22:31:
Wat ben ik dan blij dat ik op een andere school gezeten heb..... Ik vind ook eigenlijk dat scholen ook wat soepeler moeten zijn... ik bedoel: dat je wb wil in plaats van wa in cm moet toch gewoon kunnen?
roostertechnisch niet mogelijk bij ons :s
als je een natuurprofiel hebt moet je gs2, ckv2, ak en talen zelfstandig volgen wanneer je ze wil hebben.
bij een maatschappijprofiel moet je bio, na en sk zelfstandig volgen en wib is niet mogelijk met c&m
en dan zijn d'r nog heel veel vakken die je niet allebei kan hebben (bio en ak, m&o en ckv2, m&o en ckv3, grieks en ma2, wia2/wib2 en latijn enz.)
best wel achterlijk :rolleyes:

Hoipiepeloi 04-11-2003 13:45

Citaat:

Isis schreef op 26-10-2003 @ 18:09:
Ok, nou morgen word ik ondervraagd over de tweede fase, door niemand minder dan Wouter Bos! En omdat ik sociaal ben, zou ik ook wel jullie meningen willen weten, kijken of ik dat kan meenemen, begrijp je? Wel goed beargumenteerd, graag.
Dank je wel!

en hoe ging de ondervraging? hoeveel weken heb je :p ?

zlatani9 04-11-2003 15:10

Zeg Wouter Bos maar dat ie een zielige linkse rukker is!
2e Fase heerscht! Je doet geen f*ck en toch heb ik het tot 6 Vwo geschopt en ga ik zwaar relaxed slagen.. Mooier kan toch niet?

kleinmeisje 04-11-2003 15:26

het probleem met de tweede fase is dat deze te snel is ingevoerd door een stel mensen die geen idee hadden hoe het in de praktijk zou werken.
de reden dat de tweede fase is ingevoerd ligt aan de basisvorming. de basisvorming berust op het idee dat die mensen die het beter denken te weten dachten dat het een goed idee was dat alle school niveaus in de eerste drie jaar dezelfde stof kregen dezelfde basis. wat tot gevolg heeft gehad dat het grootste deel van de vwo leerlingen de eerste drie jaar alleen maar uit zijn neus loopt te vreten.
gelukkig zijn ze (geloof ik) nu van dit idee afgestapt. ze hebben namelijk begrepen dat als je op het vwo en havo op vmbo niveau les krijgt de eerste drie jaar dat je dan niet genoeg bassiskennis hebt voor de komende drie jaar.
wat ik dus vind is dat de basisvorming en de tweede fase beter aanmoeten sluiten.
ook vind ik dat anw niet verplicht moet izjn voor natuurprofielen.
verder vind ik de scheiding van duits 1 en frans 1 in theorie goed maar in de praktijk krijg je alleen leerlingen die zich doodvervelen en geirriteerde docenten omdat het niet te doen is mensen een jaar lang franse teksten te laten lezen.
over ckv weet ik niet veel dat heb ik niet (gymnasium)
kcv hoort wel echt bij het gym.
het probleem is vooral dat de scholen niet weten wat ze met de tweede fase aanmoeten en het niveau van de stof achteruit is gegaan. vooral bij de exacte vakken zover ik weet.

verder hangt het van je school af wat voor mogelijk heden er zijn qua extra keuze vakken. bij ons op school is er bijvoorbeeld wel iemand geweest met e&m en wib12 maar hier is ze zelf mee gestopt. ook zijn er mensen met n&g met geschiedenis 2 en economie1 of mensen met c&m met biologie of wiskunde b.
maar hier moeten de scholen zelf verandering inaanbrengen.

NN 04-11-2003 16:36

Ik vond de Tweede Fase op zich best wel te doen. Alleen vond ik dat de zooi opdrachten wel wat minder kon, beetje werkverschaffing.

Henk Biertank 08-09-2005 17:08

Ik zit in mijn 1e week 2e fase, en vind het tot nu toe nog relaxed, maar het blijkt inderdaad dat elke school het weer anders geregeld heeft, zo heb ik 4 herkansingen, en op andere scholen bijv. 6. Bovendien vind ik dat je je zelfstandigheid in de 1e/3e compleet verleert, waardoor je in de 4e onnodig in de problemen komt.

Leonoor 08-09-2005 17:09

Open gerust een nieuwe topic ipv een topic van bijna twee jaar oud te uppen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.