![]() |
'Wilden' en 'Wouden'
Ik zie beide gebruikt worden, maar wanneer gebruik je welke?
|
Wouden is volgens mij meer spreektaal, wilden meer 'ABN' (alleen bestaat ABN niet meer ;)) en schrijftaal.
|
wij wilden, zij wilden = verleden tijd van willen
wouden --> dat zijn een hoop bomen. Dus een woud, maar dan in het meervoud. wouden zeggen wel veel mensen voor wilden, maar dat is dus hartstikke fout!!! |
volgens het Groene Boekje is het allebei correct Nederlands, m
|
willen - wilde - gewild
wouden is idd geen goed nederlands (ten minste: in zoverre 'goed nederlands' betekent: opgenomen in de nederlandse standaardtaal) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Volgens mij is dat dan ook niet goed, iig niet in schrijftaal. |
Wilden is mooier, vind ik. Maar helaas is wouden tegenwoordig ook correct.
|
Ik heb in ieder geval nog nooit wouden in de zin van wilden zien staan
|
Wat velen ook mogen denken: de Van Dale is geen referentiekader. "Overnieuw" is geen juist Nederlands, het is een contaminatie. "We doen het over" of "we doen het opnieuw", Zijn twee juiste voorbeelden. Toch staat overnieuw in de Van Dale.
Waarom? De Van Dale geeft alleen de woorden die geregeld in kranten opduiken. Ik weet niet precies welke regels de Van Dale gebruikt, maar ze controleren niet op correctheid van een woord. Als een journalist een onzinwoord in de Van Dale zou willen hebben, moet hem dat, eventueel met wat hulp van journalistenvriendjes, gemakkelijk lukken. Overigens is mij ooit geleerd dat "wouden" in het geval van een onrealistische wens toegestaan is, maar de leraar in kwestie was niet uitermate vertrouwenswekend op dit soort punten. |
Citaat:
Maar hoe had jij gewild dat de Van Dale correctheid van een woord bekijkt? Er zijn geen regels voor het vormen van nieuwe woorden. Dat overnieuw een contaminatie is, betekent niet dat het fout is. Overigens blijkt wouden idd goed te zijn. http://www.verbix.com/webverbix/go.a...imageField.y=0 |
Citaat:
Over Van Dale: ik bedoelde ook niet te zeggen dat Van Dale op correctheid van een woord zou moeten kijken, maar dat mensen niet Van Dale als "rechtboek van spelling" moeten gebruiken. Het is handig als je niets anders hebt, maar Van Dale is niet volledig en bevat verkeerde woorden. Althans, dat vonden mijn laatste twee Nederlands-leraren. |
En bij mij vonden ze juist wel dat je de Van Dale moest gebruiken...'t is dus maar net wat de persoon in kwestie denkt.
|
Citaat:
ik wou - wij wouden -wij hebben gewild het kan toch?!? |
De wilden leefden in de wouden. :)
|
Wou okee, maar ik heb echt nog nooit iemand 'wouden' horen zeggen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
zie mijn daar op volgende post. Wouden als ovt van willen is idd correct. overigens: dat je iets kunt zeggen betekent niet dat het correct is.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
P.s. Op 't moment is 'wilde' de schrijftaalvorm en 'wou' de spreektaalvorm. Over twintig jaar schrijft iedereen dus wou ;) |
wouden zijn bossen, zegt me ma altijd als ik dat zeg...
|
Citaat:
|
Was helemaal vergeten dat ik dit topic gepost had :o
Maar bedankt iedereen, alhoewel 't nog niet helemaal duidelijk is omdat sommigen elkaar tegenspreken. Ik moet zeggen dat er in mijn omgeving bijna lleen maar "wouden" wordt gezegd.. maar die mensen gebruiken ook "hun" als onderwerp :s |
Vroeger (op de basisschool :p) heb ik geleerd dat willen 2 verledentijdsvormen heeft namelijk wilden en wouden. Toch werd de voorkeur gegeven aan wilden. Wat naar mijn mening ook beter klinkt. :)
|
Ik heb er even In goed Nederlands van Jan van de Pol op nageslagen. Er bestaat naast de verleden tijdsvorm "wilde" wel een verleden tijdsvorm "wou", maar "wouden" is in ieder geval niet correct. Je hebt bij de eerste, tweede en derde persoon enkelvoud dus de keus tussen wilde en wou, terwijl bij de eerste, tweede en derde persoon meervoud alleen wilden als verleden tijdsvorm bestaat.
|
Citaat:
|
Men zegt wel:
Ik wou dat ik groter was = Ik zou willen dat ik groter was dit is in mijn ogen de enige mogelijkheid wanneer je " wou" zou kunnen gebruiken |
wouden en alle versies daarvan is dialect
de wilden in de wouden wilde graag andere wouden willen zie zin voor verschil |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08. |